SuperCycling.cz

Test: Trek Domane SLR 9 eTap 2017

14. 5. 2016, 07:40

Fabian Cancellara a jeho oblíbené kolo Trek Domane přitahovalo zaručeně největší pozornost během posledních dnů letošní jarní sezóny. Není se čemu divit. Vše do sebe krásně zapadá. Trek si to nemohl naplánoval lépe. Spartakus letos uzavírá svojí parádní závodní kariéru a současně pod bedlivým dohledem nás všech uvádí v život druhou generaci modelu Trek Domane SLR.

Díky firmě Bretton, která značku Trek na našem trhu zastupuje, jsme měli možnost tento ojedinělý stroj vyzkoušet, a to hned v té nejvyšší specifikaci.

První generace úspěšného modelu Domane fascinovala cyklistický svět vlastním tlumícím systémem, který firma Trek nazvala IsoSpeed. Psal se rok 2012. Pohodlím, kterým model Domane disponoval, byl s konkurencí nesrovnatelný. Jeho výhody aktuálně využívá i jeden model z kolekce závodních cross country kol, Trek Procalober SL.

Není žádným překvapením, že vývoj nestagnoval. Dnes se díky permanentní snaze o zdokonalování setkáváme s druhou generací IsoSpeedu, který by měl být zas o kousek lepší. Trek Domane SLR 2017 je jeho nositelem.

Jsou i věci, které jsou pro firmu Trek po dlouhou dobu neměnné. Směs karbonového vlákna schována pod zkratku OCLV je jednou z nich. Na kole Trek se s ní setkáváme již více jak dvě dekády. O její vlastnosti se opírá i nový model Domane SLR. Konkrétně se jedná o řadu OCLV 600, která dle výrobce disponuje nejlepším poměrem pevnosti a pohodlí.

Stejně je tomu u tvaru rámového trojúhelníku, který si zachovává svůj specifický závodní střih, a použití dvou geometrií H1 (závodní) a H2 (sportovní-hobby), jež jsou pro firmu Trek stejně tak typické, jako směs OCLV.    

Isospeed dvakrát jinak

Druhá generace IsoSpeedu má hned dvě podoby. Nelze přesvědčivě určit, která z nich je důmyslnější. Pojďme si jejich činnost a zpracování raději přiblížit, než rozjímat nad jejich významností.

Domane17PPBD9865 T

Zřetelnější je bezesporu ta zadní. Jedná se o oddělené uložení celé sedlové trubky kónického průměru do rámu. Rám a sedlovka jsou dva separátní díly, které jsou k sobě spojeny ve dvou místech. První, horní spoj, nechalo by se říci čep, je uložen na dvou průmyslových ložiscích. Druhý, spodní spoj, je v místě dolního šroubu pro uchycení košíku na rám. Pomocí jezdce směrem nahoru a dolů nastavujeme požadovanou pružnost nového systému IsoSpeed.

Domane17PPBD9962opt T

Druhá podoba tlumící novinky je uschována v útrobách hlavové trubky, přesněji v její horní části hned pod horním ložiskem. Jedná se opět o pomyslný čep uložený v průmyslových ložiscích, jehož střed protíná horní část kónického sloupku vidlice. Díky tomu vidlice "plave" v horizontální rovině a ulevuje pažím.

Výrobce si navíc ponechává prostor pro navýšení pohodlí v podobě použití rozdílných délek představce, tzn. kratší/méně pohodlí a naopak delší/více pohodlí. Do celkového projevu pružnosti vidlice ještě promlouvají karbonové patky, které jsou vloženy lehce vzad po směru jízdy.

Řekněme, že zbývající části rámu už nejsou tak ojedinělé. Nicméně stojí za připomenutí, aby shrnutí bylo úplné. Středové pouzdro v mega rozměru BB90/Pressfit společně s konstrukcí Power Transfer zodpovídá za efektivní přenos síly na zadní kolo.

Dobré vedení stopy má ve své péči, tak jsme jsme u Treku navyklí, kónické E2 zpracování hlavové trubky a sloupku vidlice. Nově přichází na scénu uchycení brzd Dicret mount, které dovoluje snížit váhu rámu a současně umožňuje použití pláště v rozměru až 28 (32 mm v diskové verzi). Dnešní standard v podobě uložení lanek uvnitř rámu i užitečnou "garáž" na baterii, která je nově umístěna v dolní rámové trubce (pod košíkem), nalezneme také.

Když americký, tak americký

Jak jsem zmínil na začátku, měli jsme od firmy Bretton k dispozici nejvyšší model z nabídky. Výbava je tedy opravdu luxusní. Moc možností k vylepšování výrobce neponechal. Trek je americká značka a díky firmě Sram a dceřinému Bontrageru na kole nenalezneme jediný komponent pocházející z jiného než "amerického" kontinentu. Motorem testovaného kola je kompletní elektronická a navíc oproti konkurenci bezdrátová sada Sram eTap.

Tato letošní žhavá novinka je doplněna klikami Sram Red od stejného dodavatele v kombinaci převodníků 50/34 a kazety taktéž Sram Red v provedení 11/28. Zbývající součástky dodal Bontrager.

Karbonovým kolům Bontrager Aeolus 3 D3 Tubeless Ready, která jsou osazena macatými plášti Bontrager R3 Hard-Case Lite v rozměru 700x28c, zklidňují vášně vlastní a do detailu zpracované brzdové čelisti Bontrager Speed Stop s přímou montáží na rám.

Tento už tak exkluzivní páreček výrobce doplnil vlastním kokpitem opět z nejvyšších pater své nabídky. Speciálně pro tento model Domane SLR jsou vyrobena řídítka Bontrager Pro IsoCore VR-CF, která svírá představec Bontrager XXX, OCLV Carbon se sklonem 7°. Pro Trek typickou sedlovku Bontrager Carbon Ride Tuned zdobí karbonové sedlo Bontrager Affinity Pro.

Tím je přehled specifikace dokončen. Zbývá jen dodat váhu a finální cenu tohoto elegána. Dovažování není naštěstí potřeba. Limit UCI není prolomen. Váha se ustálila na celých sedmi kilogramech (velikost 58, bez pedálů). Cena je stanovena na 259.990,- Kč.

Nikdy nevěř prvnímu pocitu

Jarní aprílové počasí předvádí své typické představení. První teplé sluneční paprsky v pravidelných intervalech střídá déšť a někdy dokonce i sněžení. Nemá smysl čekat na zlepšení. Kolo putuje před prvním prověrkou do servisního stojanu na rychlou inspekci a potřebná nastavení.

Řídítka, výška sedla a samozřejmě nesmím zapomenout osahat bezdrátový mechanismus Sram eTap včetně kontroly stavu akumulátorů. Po malé chvilce je vše připraveno a mohu vyjet na první prověrku.

Už při prvním obhlédnutí kola si každý cyklista vždy utvoří v hlavě nějakou představu o jeho možném jízdním projevu. Domane je kolo primárně určené do extrémního terénu a navíc s pohodlnou geometrií. Nebude to tedy žádný predátor disponující jemu vlastní excelentní rychlostí a hbitostí. Tento můj omyl byl ovšem vyvrácen již po několika minutách jízdy.

Akcelerace byla nad očekávání výborná. Z toho důvodu testuji stroj v každém krátkém výjezdu, abych přeci jen nějakou tu slabinu odhalil a tento stav změnil alespoň ve své mysli. Po úplném zakyselení od záměru musím odstoupit. Nová Domane se s tímto úkolem vypořádává bez sebemenšího zaváhání. Každičký watt vynaložené síly je z pedálu přes robustní středové pouzdro a pevnou zadní stavbu přenášen bez citelné ztráty.

Lehká karbonová kola jsou v tomto případě bezesporu dobrým pomocníkem. Jejich největší slabinu bohužel objevuji hned v prvním sjezdu. Spolupráce elegantních brzd Bontrager, korkových brzdových špalků a brzdné plochy karbonového ráfku, je velmi neúčinná.

V následujícím výjezdu přemýšlím, kde je chyba. Je dost možné, že pevná vrstva karbonové brzdné plochy potřebuje delší dobu k vytvoření ideálního podkladu pro brzdový špalík. To já bohužel už nezjistím, přesunuji pozornost zpět k rámu a jeho vlastnostem.

Silnice s kostkovým povrchem se v našem moderním světě hledají dost obtížně. Ale pár úseků ve svém regionu přeci jen mám a na jednom z nich podrobuji Domane prvnímu testu. Zde se má očekávání naplno potvrzují. Obě nové tlumící jednotky se bez zaváhání pouští do své práce. Úsek projíždím vícekrát a vždy upravím na sedlovce polohu jezdce a zkouším, co vše snese.

S mojí váhou 74 kg ji jen těžko dostávám do obtíží. Průhyb je nekonečný, až mám strach, aby nedošlo k neštěstí. Firma Trek uvádí  rozdíl rovných 31% od nejtužšího k nejpohodlnějšímu nastavení. U předního Isospeedu není tlumení na první pohled tak citelné. Zde je potřeba se do řídítek řádně položit a upustit od zažitého povolování paží.

K tomuto zjištění jsem došel při cestě domů, když jsem prchal před sněhovou vánicí, která na mě útočila z pravoboku. Kombinace spodního úchopu a také ztráta potřebné koncentrace po třech hodinách jízdy způsobila, že jsem byl na řídítka pověšený jak kabát na ramínku. Jak říkala moje babička, vše zlé je k něčemu dobré.

Já dnes díky školáckému pochybení, vyjet na tříhodinový trénink s jednou lahví a bez jídla v polovině dubna, objevil výhody speciálně upravených řídítek Bontrager a nové generace Isospeedu.

Kolo na silnici plavalo jak americký Cadillac po arizonské dálnici.  Zde se sluší přidat tovární informaci, čím delší představec, tím více pohodlí. Trek uvádí až 10% navýšení mezi délkou 90 až 140 mm. První den na Domane je u konce. Zážitků mám více než dost. Naštěstí jsou všechny pozitivní.

Elektrika bez drátů

Ano, funguje to. Sram eTap je největším tahákem letošní sezony. Mnozí nedůvěřivě lamentují, co když ... , co když ... , lanko je lanko, to se nevybije. Dnes se ale není čeho bát. Vše je před uvedením do prodeje pečlivě prověřované a většinou jen pochybení samotného uživatele dokáže elektronický systém destabilizovat.

Na eTap jsem potřeboval několik jízd, abych si jej zažil. Odlišný způsob řazení, pravá páčka/přehodíš o pastorek níž, levá páčka/přehodíš o pastorek výš a stisk obou páček současně posune přesmykač jednou nahoru a stisk podruhé jej posune dolů.

Jak jsem zmínil, když samotný jezdec neprovede špatný pokyn, systém bez sebemenšího zaváhání přeřadí na požadovaný převod se strojovou přesností. S konkurencí od firem Shimano a Campagnolo je plně srovnatelný a v ničem nezaostává. Výhodou může být možnost výměny baterií mezi oběma komponenty, kdyby přeci jen došlo k nějaké poruše.  

Dvacet osm opravdu není moc

Řeč je o šíři použitých plášťů. Obavy o navýšení valivého odporu nejsou v žádném případě na místě. Dokonce je tomu naopak. Existují i relevantní testy několika výrobců. Ani já jsem jim nechtěl moc důvěřovat. Praxe vše opět potvrdila.

Širší plášť vás rozhodně nezpomalí a navíc přinese více pohodlí. Řekl bych, že kolu Trek Domane dokonce sluší, ale to už je opravu jen na osobním pohledu. U kotoučového provedení je možné využívat rozměru až do šíře 32 mm.

 

Trek Domane SLR 9 eTap 

Cannondale Synapse Hi-Mod Black Inc. 

Specialized S-Works Roubaix SL4 Disc Dura-ace Di2

Merida Ride Team-E

 produkt domane slr 09 tab  produkt synapse black inc  product s works roubaix sl  product ride team
cena
259 990,- Kč
229 990,- Kč
266 999,- Kč
229 999,- Kč
rám
600 Series OCLV Carbon Synapse Disc, BallisTec Hi-MOD Carbon S-Works SL4 FACT 11r carbon RIDE CF5 ULTRALITE
kola
Bontrager Aeolus 3 D3 TR Cannondale Hollowgram SL Disc, Carbon TR Roval Rapide CLX 40 Disc SCS FULCRUM RACING ZERO NITE
sada
Sram Red eTap 

Shimano Dura-ace 9070 Di2

Shimano Dura-Ace 9070 Di2 Shimano Dura-Ace 9070 Di2
kliky
Sram Red 50/34 Cannondale HollowGram SiSL2 50/34 S-Works FACT carbon 50/34 ROTOR 3D30 NOQ 52/36
sedlo
Bontrager Affinity Pro carbon Fabric Scoop Shallow Ultimate Body Geometry S-Works Phenom, carbon, 143mm PROLOGO SCRATCH 2 T2.0

Závěrem

Nový Trek Domane SLR je kolem mnoha tváří. Svému uživateli nabízí sportovní design rámu včetně dvou alternativ při výběru geometrie, H2 sportovní a H1 závodní. Disponuje nadstandardním pohodlím, klidným ovládáním a k tomu pevností rámu nutnou pro závodní nasazení.

Díky výborné akceleraci je plně využitelný jak pro závodní nasazení, tak pro úplné hobby jezdce, kteří hledají více pohodlí a na kole si chtějí jen užívat. V případě modelu Domane SLR 9 by se jednalo o velké rozmazlování.

V nabídce samozřejmě nalezneme i dostupnější modely na mechanických sadách. Nabídka startuje modelem Domane SLR 6 na sadě Shimano Ultegra s cenou 112.990,- Více informací k nabídce Trek Domane SLR naleznete na domovských stránkách: TREK DOMANE SLR

Obsáhlou FOTOGALERII z testování si můžete prohlédnout ZDE.

 

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

Zatím nebyl vložen žádný komentář.