SuperCycling.cz

TEST: Trek Domane 4.5

7. 11. 2014, 09:05

Modelovou řadu Domane od firmy Trek jistě mnozí z Vás již prozkoumali. Domane není žádnou žhavou novinkou v nabídce. Každopádně Domane je kolo, které byste si měli otestovat na vlastní kůži.

Trek Domane

Trek Domane

Karbonový rám série 400 OCLV s geometrií ENDURANCE FIT je základním v nabídce karbonů pro sezonu 2014. Nicméně nepostrádá nic z funkčních systémů svých výše postavených kolegů série 500 a 600. Rozhodně tím nejvíce viditelným a pro pohodlí jezdce nejužitečnějším je ISOSPEED – odpružení sedlové trubky společně s upravenou geometrií přední vidlice.

Druhý hlavní, a pro efektivní přenos síly z pedálu na zadní kolo užitečný, je POWER TRANSFER CONSTRUCTION, spojený s asymetrickou zadní stavbou a masivním středovým pouzdrem BB90. Jistotě řízení napomáhá zesílený kónický sloupek vidlice, který je uložený v hlavové trubce E2 do ložisek o průměrech 1.5“ a 1-1/8“. Dalšími zajímavými detaily a pro širší využití kola jsou DuoTrap ANT+ přenos signálu do počítače, 3S integrovaná ochrana proti padání řetězu z převodníků a také příprava pro montáž blatníků.



Nosnou částí výbavy testovaného modelu Domane 4.5 je sada Shimano Ultegra 11s kombinována s kazetou 11/28. Klikami FSA Gossamer v kompaktním provedení 50/34.

Jezdec roztáčí kola Bontrager Race TLR obutá do plášťů Bontrager R2 Hard-Case Lite v rozměru 700x25. Jak je zvykem u firmy Trek, tak i zbytek výbavy výrobce poskládal z vlastních zdrojů koncernové firmy Bontrager. Řídítka Race Blade s krátkým a mělkým obloukem (provedení kompakt) drží představec Race Lite. Sedlovka v rozměru 27.2mm byla vybrána v karbonovém provedení a pro zvýšení pohodlí doplněna namíru vypolstrovaným sedlem Affinity 2. Váha testované velikosti 58 je 8,4kg. Dovozcem stanovená cena modelu Domane 4.5 je 52 990,- Kč.

Konkurenční porovnání

 

Trek

Domane 4.5

Specialized

Roubaix Comp

Cannondale

Synapse Ultegra

Giant

Defy Advanced 2
cena
52 999,- Kč
61 999,- Kč
75 999,- Kč
58 999,- Kč
rám
400 series OCLV Carbon SL4 FACT 8r Carbon Synapse BallisTec Carbon Advanced Composite
kola
Bontrager Race TLR Fulcrum S5 Mavic Aksium S WTS Giant P-SL1
sada
Shimano Ultegra 11s. Shimano Ultegra 11s. Shimano Ultegra 11s. Shimano 105
kliky
FSA Grossamer 50/34 z. FSA Grossamer 50/34 z. FSA SL-K Light Carbon 50/34z. Shimano 105 50/34z.
sedlo
Bontrager Affinity 2 Specialized Romin Comp Fizik Aliante Delta Fizik Aliante Delta

Jako v peřince
To byl můj první pocit, který ve mně zůstal po celou dobu testovaní. Sedlovka, která je volně uložena v elastomerovém bloku, odvádí neúnavně svoji práci a citelně ulevuje sedacím partiím a zádům. Dost mi to připomínalo pocity, který jsem zažíval u již zaniklé skupiny horských kol s odpružením soft-tail. Na toto hýčkání se rychle zvyká.



Ani jedna z výhod, které jezdec získává s navýšením pohodlí, se v žádném případě neprojevuje na pevnosti rámu. Masivní středové pouzdro a zadní stavba nedovoluje kompromisy. Vůbec jsem neměl pocit, že by se vynaložená energie ztrácela v nějakém pro mě neznámém prostoru.



Opravdu velkým deficitem modelu 4.5 jsou zapletená kola Bontrager Lite. Jejich vyšší váha kombinována s měkčím výpletem se negativně projevují na línějším projevu kola. Akcelerace je průměrná, na to, jakou pevností rám disponuje. Vyšší váhu kol jsem mohl ocenit pouze z kopce, kde kolo rychleji nabíralo na rychlosti a bylo při vyšší rychlosti klidnější. Při jízdě po rovině lépe udržovala setrvačnost, ale o to hůře se roztáčela při jízdě do kopce. Každopádně v cenové kategorii, ve které se testovaný model nachází, jsou kola podobných vlastností standardem.



Neměl jsem možnost kolo testovat delší dobu, takže jsem se opět proháněl v kopcích okolí Berounky. Vůbec jsem toho ale nelitoval a kolo i s jeho vlastnostmi si náramně užíval. Speciálně ve sjezdech s hrubším asfaltem, kterých tady máme dostatek.

Pro mě trochu kratší, ale rozhodně promyšlená geometrie Endurance, podporována systémem Isospeed, mi dovolovala projíždět zatáčky o poznání rychleji než bývá zvykem na klasických silničních kolech. Svojí práci zde odváděla robustní a i když ne zrovna elegantní partie hlavové trubky, která udržovala kolo v klidu a bez nežádoucích vibrací. Dozajista i prohnutější vidlice s patkami umístěnými lehce pod rám, která bez odmlouvání kopírovala nerovnost silnice.



Nedá se říci, že by mi kolo Trek Domane 4.5 uchvátilo svým designem, ale rozhodně si mě získalo svým jízdním projevem. Výměnou kol by se snadno docílilo dravějšího projevu. Každopádně i tak a bez jakékoliv nutné změny bude Domane vítaným společníkem pro dlouhé vyjížďky.

Kompletní fotogalerii si můžete prohlédnout ZDE:

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

  • Jany
    10. 4. 2016, 20:56 (před 2 roky)

    Dobrý den, můžete mi prosím poradit, které z těchto silničních kol by jste mi doporučili ke koupi: TREK Domane 4.5, rok výroby 2014 nebo Defy Advanced 2 LTD, rok výroby 2015. Dosud jsem jezdil pouze na horském kole a chtěl bych si jedno z výše uvedených kol pořídit na tréninky na silnici.
    Předem děkuji za vaše názory.
    Jany

  • svoza
    2. 1. 2015, 15:13 (před 3 roky)

    Ahoj, díky moc za radu, moc jste mi pomohli! Já teď již alespoň vím, kterým směrem se začít eventuelně poohlížet po jiných kolech. Ale nejdříve dám těm "standardním" šanci a uvidím, jak to s nimi půjde.

  • Honza
    23. 12. 2014, 13:21 (před 3 roky)

    Ahoj, odpověď od autora testu Dana Horáka:
    Děkujeme za vaší pozitivní reakci na náš test. Je pravda, že kola na tomto modelu měla línější projev, který je dán jejich měkčím výpletem. Je ale pravděpodobné, že to bylo i záměrem při sestavovaní specifikace, aby kolo bylo pohodlnější na rozbitém povrchu. V kategorii kol 10-15 tisíc se nechá krásně vybrat a víceméně, ať vyberete od jakékoliv prověřené firmy, jako jsou třeba Fulcrum, Shimano, Mavic, atd. , uděláte dobře. Vypíchnout jeden dva modely není jednoduché.

  • svoza
    20. 12. 2014, 15:14 (před 3 roky)

    Díky za recenzi, přesně tohle kolo si právě kupuji. Mám dotaz ohledně kol, dle specifikace mi jejich váha nepřijde tak tragická (cca 1520 g/pár), takže možná bude větší problém jejich tuhost. Jistě kola mohou být výrazně lehčí, ale za cenu klidně i dvojnásobku testovaného byciklu. Zajímalo by mě, jaká byste doporučil kola na výměnu, v ceně 10 - 15 000/pár?