SuperCycling.cz

TEST: Specialized Roubaix 2017 - nová zbraň nejen na kostky

9. 9. 2016, 10:01

Americký Specialized se letos rozhodl dávkovat své novinky postupně od těch více očekávaných po ty méně očekávané. Posledním dílkem ve skládačce s názvem modelová řada 2017 je nová silnička Roubaix, o které vám dnes řekneme více...

 

SpecializedRoubaix-kolocelk1

Specialized je značka, která intenzivně podporuje profesionální závodní cyklistiku. Je proto logické, že v její nabídce nalezneme všechnny možné typy kol - od časovkářských aero přes vrchařské speciály až po specifické komfortní biky určené především na jarní klasiky kterým dominují rozbité silnice s kočičími hlavami.

Po nejznámější z nich dostal tento model také svůj název Roubaix a aby toho nebylo málo, tak ročníky, ve kterých tento model ovládl tento kultovní dubnový závod, jsou uvedeny na horní rámové trubce. Hned za představcem se tak můžete dočíst, že šlo o ročníky 2008, 2009, 2010, 2012 a 2014. Od té doby na další titul Specialized zatím čeká.

SpecializedRoubaix perex

Nová generace závodního komfortního rámu byla navržena úplně na jiném principu, než její předchůdce. Současné Roubaix tlumí vibrace v rámci rámu kola díky Zertz pružným elementům umístěným v přední vidlici a horních vzpěrách zadní stavby.

Dá se tedy konstatovat, že hlavní část tlumení má na starosti samotný rám kola. V rámci nové generace Roubaix byly úplně zrušeny Zertz elementy v rámu a místo nich se hlavní část odpružení přesunula do pružného elementu pod představcem a zadní flexi má na starosti jiné uchycení Specialized CG-R sedlovky. Zatímco doposud tedy Roubaix fungoval jako odpružení kola od silnice, nová koncepce přichází spíše s odpružením jezdce od vlastního kola.

Odpružený představec

Samozřejmě, že se to nedá řící takto jednoduše, nicméně nové Roubaix je charakteristické jakousi obdobou převráceného Headshoku od Cannondale.

Zatímco zmiňovaný Headshok jezdí po čtyř ploškách s jehličkovými ložisky, konstrukce Roubaix pružení spoléhá na trojici plošek s jehličkovými ložisky. U Cannondale zajíždí do hlavové trubky sloupek vidlice, naopak u "Spešlu" zajíždí do rámu sloupek představce s řídítky.

Vnitřek odpružení se pak má skládat z tlumící utěsněné kartridge a vyměnitelné ocelové pružinky. Právě díky této pružině je také možné nastavovat tuhost celého systému. K dispozici jsou tři tuhosti této pružiny a její prostou výměnou lze dosáhnout buď měkčího, nebo naopak tvrdšího nastavení.

SpecializedRoubaix hlava

Vlastní pružný element je chráněn jakousi gumovou prachovkou jejíž tvar se přizpůsobuje míře zanoření představce. Pod ní pak najdeme ještě pevnou plastovou krytku, která je k dispozici ve dvou výškách pro možné nastavení výšky představce, protože jeho uchycení je kvůli správnému vymezení vůlí poněkud odlišné od běžných aheadových představců.

Komfortní posed

Zatímco vpředu se o odpružení stará poměrně komplikovaný integrovaný mechanický systém, vzadu je komfort pro sedací partie zajištěn výrazně jednodušeji, a to kombinací pružení komfortní sedlovky Specialized CG-R a nového systému uchycení sedlovky, které je posunuto pod úroveň horní rámové trubky a umožňuje tak větší flexi samotné sedlovky.

Zámek sedlovky je fixován dvojicí šroubků v místě, kde do rámu ústí horní vzpěry zadní stavby. Od tohoto místa je vnější, ale i vnitřní průměr sedlové trubky zvětšen právě kvůli tomu, aby mohla sedlovka pracovat hned od zámku. Horní otvor kolem celé sedlovky je pak decentně zakryt gumovou krytkou.

SpecializedRoubaix zameksedlovky

To však nejsou všechny novinky týkající se rámu. Změny a to poměrně zásadní doznala také geometrie kola.

SpecializedRoubaix geometrie

V podstatě se dá říci, že se zkrátil rozvor kola, zvedl o jeden stupeň hlavový úhel a decentně se zkrátila zadní stavba. Ačkoliv se hlavová trubka rámu poměrně zásadně zkrátila, tak vlastní úchop zůstává ve zhruba stejné výšce jako u předchůdce, protože vyšší je prostor pod představcem a použity jsou nová o 15 mm směrem nahoru prohnutá řídítka. Nastavit výšku kokpitu můžete pouze ve dvou úrovních záměnou vyšší resp. nižší plastové krytky systému.

SpecializedRoubaix riditka

K rámu obecně se pak dá ještě dodat, že je opatřen kompletně vnitřním vedením lanek s tím, že to platí i o vidlici ve které je vnitřkem veden i bovden k přední kotoučové brzdě.

Samozřejmostí je dnes již běžně používaný flatmount standard pro uchycení třmenů kotoučových brzd, které jsou zde osazeny již právě v tomto standardu, byť jde o dostupnější verzi mechanických třmenů od TRP vybavených 160 mm dvoudílnými kotouči.

SpecializedRoubaix kotouce

Při pozornějším pohledu zjistíte, že je na rámu vždy trojice, nikoliv jen dvojice šroubků pro umístění košíků na láhev. Důvod je prostý. Specialized připravil speciální SWAT trojúhelníkovou schránku, která se umísťuje do nejspodnější části rámu a do které je možné dát nejnutnější nářadíčko, duši, případně minipumpičku či bombičky. Tato brašnička je samozřejmě odnímatelná a dá se dokoupit ke všem novým modelům Roubaix.

Pouze karbon, pouze kotouče

Specialized s příchodem této novinky dělí nabídku modelové řady Roubaix na dvě části. Základní trojice karbonových rámů SL4 zůstává v současném provedení 2016, to znamená se Zertz elementy ve vidlicích a bez nového odpruženého představce.

Společným jmenovatelem je zde materiál rámu, protože nabídku opouští hliníkové modely a Roubaix tak bude k dispozici od nejlevnějších verzí výhradně v karbonu s tím, že předchozí generace bude k mání ve třech verzích výbavy počínaje Tiagrou a konče Ultegrou, ve všech případech s klasickými brzdami od cca 50 do 97 tisíc korun.

Nová generace Roubaix 2017 bude rovněž výhradně karbonová, ovšem bude se zde vyskytovat celkem 6 modelů včetně nejvyšší specifikace S-Works na různých typech karbonu ovšem vždy výhradně s kotoučovými brzdami. Cenovky nové generace pak startují na 70 a končí na S-Works specifikaci na ETAPU od Sramu za 270 tis Kč.

K dispozici však budou současně také dámské verze s názvem Ruby, a to ve čtyřech provedeních ve stejných cenových relacích. Více o nich se dozvíte na damynakole.cz

První svezení

Jelikož jsme měli možnost se ještě před oficiálním představením svézt jako jedno z mála českých médií na tomto nebojím se říci revolučním kole, máme to pro vás pár prvních zkušeností s tím, jak se kolo chová, a to jak ve sjezdech, tak stoupáních.

Přiznám se, že když jsem poprvé tohle kolo a jeho nový systém odpružení viděl někdy v červenci, díval jsem se na něj poměrně skepticky, a to i přes ujišťování amerických konstruktérů, že systém dlouho ladili a testovali tak, aby maximálně fungoval a pokud možno neobtěžoval nechtěným propružováním.

SpecializedRoubaix ride1

Testovaný vzorek pak byl kompromisem, protože v něm byla osazena prostřední verze pružiny, přičemž na logické otázky jak by fungovala pružina tužší, nebo naopak měkčí, nemohlo být zodpovězeno, protože u prvních testovacích vzorků prostě alternativní pružiny chyběly a jejich zásilka je očekávána až po vypršení embargo data.

Na druhou stranu jsem byl naopak docela rád, že jsem tentokráte nedostal vytuněnou nejvyšší verzi S-Works ale naopak model Elite z opačné části nabídky, který si bude moci dovolit daleko více příznivců této modelové řady. Testovaný vzorek byl k dispozici ve velikosti 56 a bez pedálů vážil v sériové výbavě s mechanickými kotoučovkami a kovanými Praxis Works klikami 8,82 kg což bude odhadem o cca 1,6 Kg víc, než víc jak trojnásobně drahý topmodel.

Moje zvědavost se však samozřejmě soustředila především na jízdní projev kola a jeho nové schopnosti eliminovat vibrace a nerovnosti pocházející od předního kola. Abych si mohl udělat názor co možná nejlepší vyrazil jsem na známou "pavé" sekci vedoucí pod hradem Křivoklát, na které jsem si vyzkoušel jak sjezd po kostkách dolů pod hrad, tak následný výšlap zpátky na až na Brdatku.

Místní asi budou vědět, jinak jde o vyhlášenou středočeskou pasáž vyznačující se poměrně prudkým kopcem s několika zatáčkami jehož povrch pokrývají ve spodní části dlažební kostky.

SpecializedRoubaix ride2

Sjezd takovýchto míst je na novém Roubaix doslova balzámem na ruce. Pokud tedy nejste zrovna nuceni silně brzdit kvůli autu, které jste ve sjezdu dojeli, což se přihodilo mně a díky čemuž jsem si vyzkoušel, jak chutná doraz odpružení, protože v okamžiku kdy se moje těžiště posunulo při intenzivním brzdění nad přední kolo, přišla díra, kterou už již tak zajetá pružinka prostě nezvládla pobrat.

Jinak ale při svižné jízdě cca 2,5 cm "zdvihu" představce dělá doslova divy a žehlí nerovnosti a vibrace naprosto neuvěřitelně, takže se můžete soustředit v klidu na výběr stopy, nebo jiné manévrování aniž byste si pod takovýmto kopcem potřebovali protřepávat vibracemi unavené ruce.

Mírně s obavami jsem očekával to, jak se bude kolo chovat při jízdě ze sedla a opravdovém silovém šlapání. Bál jsem se totiž neblahého vlivu odpružení na pohyb řídítek, který v tomto případě není zrovna žádanou vlastností. Popravdě řečeno, odpružení ve stoupání pracovalo.

To totiž velice snadno zjistíte zejména pohledem na bovdeny vystupující zpoza omotávky, které se při propružení představce mírně prohýbají. Jenomže jsem záhy zjistil, že nejenom že to ve stoupání po kostkách nevadí, ale že je to dokonce poměrně příjemné, protože i v daleko pomalejší rychlosti musíte překonat možná ještě větší nerovnosti, než jaké vnímáte v rychlém sjezdu, kdy spíše letíte po jejich vrcholcích, než abyste si stačili uvědomit každou kostku samostatně.

SpecializedRoubaix ride3

Při stoupání ze sedla na rovném asfaltu pak bylo patrné výrazně menší pohupování řídítek nad rámem které však vnímáte vlastně pouze v okamžiku, kdy chcete kolo usvědčit z toho, že k pohybu představce v rámci několika milimetrů dochází. Jakmile se ale soustředíte na silnici před sebou, nebo na okolní krajinu, která je zrovna na Křivoklátsku celkem krásná, přestanete absolutně vnímat jakékoliv pružení.

Co se týká funkce sedlové části a odpružení zadních partií, tak zde stejně jako např. u nového Treku Domane platí, že komfort dostanete pouze v sedě. Jakmile se na kole postavíte do pedálů, funkce zadního odpružení se "vypíná" a vaše nohy mají na starost jediné šlapat a pohánět vás i rám směrem dopředu, co nejrychleji to v dané chvíli jde.

Konstrukce sedlovky i sníženého sedlového zámku ale v sedě funguje také velmi dobře. Těžko měřit skutečný ohyb sedlovky a jejího specifického zámku v horní části, ale pohyb při jízdě na nerovnostech vsedě nejenom, že jasně vnímáte, ale také ho vidíte. Sedlo se totiž opravdu viditelně pohybuje směrem dozadu a dolů.

SpecializedRoubaix ride4

Co se komfortu a jistoty jízdy týká, tak Specialized sériově osazuje pláště s novou technologií Gripton v šířce 26 mm, což se dá označit v dnešní době za spíše užší kompromis mezi hmotností a komfortem. Konstrukce vidlice a rámu ale umožňuje obout až 32 mm široké pláště případně galusky, a to už by byla na kostkách ještě úplně jiná káva :-)

Závěrečné shrnutí

Nový Roubaix je ultimativním nástrojem, který je schopen uchránit vaše dlaně od karpálních tunelů, protože dokáže utlumit nerovnosti pocházející od předního kola tak, jako nikdo jiný.

Ať pátrám v paměti jak pátrám, nejbližší zkušenost s podobně koncipovaným silničním kolem nepamatuji s vyjímkou snad jen opravdu hodně vzdáleného modelu Cannondale Slate, který by však bylo opravdu zcestné označit za konkurenta modelu Roubaix, protože jde více o bike s prvky horského než silničního kola.

SpecializedRoubaix kolocelk2

Je jasné, že se takto pojatý koncept silničního odpruženého kola nebude zamlouvat všem a mnozí ho odsoudí možná dřív, než by si to zasloužil, ale pokud mohu za sebe doporučit, tak zahoďte předsudky a zkuste se na tomto kole nejprve projet, než začnete dělat jakékoliv předčasné závěry.

Já sám osobně jsem měl zprvu k provedení a koncepci poměrně velkou nedůvěru, ale právě až vlastní jízda mi ukázala, že nové Roubaix prostě chci mít pod sebou pokaždé, až zase pojedu směrem Křivoklát, nebo jinam, kde silnicím vládnou kostky, nebo časté záplatované nerovnosti.

FOTOGALERII si můžete prohlédnout ZDE.

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

Zatím nebyl vložen žádný komentář.