SuperCycling.cz

TEST: Specialized New Tarmac 2015

23. 5. 2014, 07:08

Nedlouho poté, co byla tato novinka oficiálně představena světu jsme měli možnost se na ni svézt u nás doma a přímo jí tak porovnat s jejím předchůdcem Tarmacem SL4.

Nový Specialized Tarmac 2015 v akci

Nový Specialized Tarmac 2015 v akci

Byť se píše prozatím rok 2014, začínají se stále častěji objevovat novinky modelového roku 2015. Další z nich, která bude brázdit silnice v blízké budoucnosti je zcela přepracovaný závodní model Specialized Tarmac, který dostal zcela novou filozofii a výrazně přepracované rámy.

Nový Tarmac 2015 v plné své kráse

Základy teorie, týkající se nového Tarmacu jsme vám představili již v tomto článku : Specialized představil nový Tarmac 2015 a proto se nebudeme zbytečně opakovat a jenom zmíníme, že jsme na projetí vyfasovali nejprve stávající model Tarmac S-Works SL4 abychom ho posléze vyměnili za Tarmac S-Works 2015.

Masivní střed přecházející přímo do dolních vzpěr zadní stavby

Nejvyšší model Tarmacu 2015 bude nabízen jak ve verzi s klasickými tak kotoučovými brazdami. Po letošním FouPaux s RED hydraulikou od Sramu se Specialized ostatně stejně jako mnoho jiných rozhodl přejít k Shimanu. Na testovaném kole tak naleznete až na kliky kompletní sadu Shimano Dura-Ace. Kliky jsou osazeny pochopitelně karbonové z řady Specialized S-Works s dvojicí "rychlo-pomalých" převodníků 52/36z.

S-Works kliky nesou dvojici převodníků 52-36z.

Popisovat jednotlivé komponenty mechanického Dura-Ace asi nemá příliš význam. Mechový chod, brilantní funkce a špičkové dílenské provedení spolu s nízkou hmotností nenabízí v takovéto míře žádná jiná sada.

Samostatnou kapitolou jsou pak samozřejmě také zapletená kola. Ráfky CLX 40 se vyznačují celokarbonovou konstrukcí, výplet je zvolen DT Revolution 18 špic vpředu a 24 vzadu a vlastními náboji s kombinací karbonu a hliníku osazenými keramickými ložisky. celý set váží pouhých 1375g a nemalou měrou se podílí na supervlastnostech kola.

Karbonová kola Rapide CLX 40

Zbytek osazení je na kole ve znamení značky Specialized. Představec, řidítka i sedlovka se sedlem nesou jeho logo. Oproti finální sériové verzi jsme na testovačkách měli osazen stávající model karbonové sedlovky, která bude vystřídána novým zahnutým modelem s ještě lepšími schopnostmi tlumit vibrace.

Nekompromisní přehazovačka Shimano Dura-Ace

Nový Tarmac 2015 by měl býl k dispozici již v letošním roce a to klasicky v široké škále velikostí a ve verzích S-Works, Pro a Expert. Testovaný model bude nabízen za cca 200 tisíc, jeho kotoučová verze s elektrickou Durou pak vyjde na cca 250 tisíc Kč. Testovací bike bez pedálů ve velikosti 58 vážil 6,64 Kg.

Dan Horák: Změna je cítit

Velice rád jsem využil možnosti porovnávacího testu kol Specialized Tarmac SL4 a jeho nového nástupce Tarmac 2015. Málokdy se komukoliv z nás poštěstí v jednom dni usednout na oba modely současně, mít obě varianty kol ve stejné specifikaci a odpovídající velikosti, okruh na kterém naleznete téměř ideální podmínky pro testovaní a k tomu parádní počasí.

V akci nejprve na současném modelu Tarmac SL4 2014

Po krátkém teoretickém seznámení se žhavou novinkou jsme skočili do připravené „kůže“ a vyrazili na první testovací okruh. Jako první chod jsme od specializovaných mechaniků dostali naservírován současný top model Tarmac SL4, na kterém jsme si mohli v mysli i všemi svými smyslovými sensory oživit jeho aktuální jízdní vlastnosti. Samozřejmě, že se žádné překvapení nekonalo. Tarmac SL4 je nekompromisní závodní stoj s extrémně tuhým rámem a závodní geometrií, ale bohužel s absencí jakéhokoliv komfortu pro jezdce. Všudy přítomné poskakování, cvakaní, praskání, klepání nechá jezdcovu pozornost ani na moment v klidu, takže se nedivím, že specializovaní inženýři z Morgan Hill usilovně pracovali na vylepšení jízdních vlastností jejich vlajkové lodi.

Po necelé hodince jsme byli zpět na základně. Doplnili vodu do bidonů, vypili rychlé kafe a samozřejmě vyměnili kola. Jelikož se nám skupinka na druhém okruhu ztenčila, mohl jsem se novému Tarmacu věnovat opravdu na 100% a vyzkoušet si jej ve všech možných situací od pomalé luch ride jízdy až po nástupy za autem.

Po přesednutí na Tarmac 2015

Změna byla cítit hned po pár stovkách metrů. Nový model je v porovnání se současným o poznání klidnější. Zkrácená sedlová trubka s novým integrálním trojdílným stahovacím mechanismem a tím pádem delší sedlovkou odváděla velký kus práce. S klidným srdcem můžu konstatovat, že kolonka pohodlí jezdce již v zadání byla a o co víc, byla i vyplněna. Po rychlé výměně prvních názorů s kolegy ze skupinky jsem využil možnosti a odskočil jsem si za autem vyzkoušet jak se kolo chová při mém 100% nasazení. Měl jsem trochu obavy jestli navýšení pohodlí neovlivní celkovou pevnost rámového setu a s tím spjatou akceleraci. I při maximálním nasazení jsem ale žádnou změnu k horšímu nezaznamenal. V tomto směru se modely Tarmac 2015 a současný SL4 zdají být ve velikosti 58 shodné. Velice příjemným překvapením byla schopnost materiálu při nástupech ze sedla eliminovat poskakovaní zadního kola po asfaltu. Tato flexibilita byla patrná i při projíždění zatáček, kde se kolo chovalo opět o poznání klidněji než SL4. Nový Tarmac držel krásně přilepen k silnici i na rozbitějších úsecích, kterých na testovacím okruhu nedaleko Prahy bylo nespočet. Geometrie nedoznala žádných změn, což může být pro milovníky pohodlí asi tou jedinou nepříjemnou zprávou. Tarmac 2015 zůstal stále tím kolem, kde je ve specifikaci psáno „závodní stroj“, jen bych si teď dovolil dodat, že s daleko vyváženějšími jízdními vlastnosti.

Petr Bureš: Méně je někdy více

Základním rozdílem, který byl znát během prvních několika stovek metrů, je obrovský nárůst komfortu. Jestliže je stávající Tarmac SL4 prezentován jako supertuhá superlehká závodní zbraň, je na tom něco pravdy. Roky zkušeností a zpětná vazba od závodníků však hovořily o tom, že ono je té tuhosti tak nějak až příliš mnoho. Né že by byla SL4 špatným kolem, ale po delší době v sedle na méně rovné silnici vás prostě z neustálých otřesů začnou bolet ruce i nohy a ačkoliv kolo výborně akceleruje, a stoupáte na něm v sedle i ze sedla s neuvěřitelnou lehkostí, tak určitou část silového potenciálu prostě ztrácíte kvůli únavě z vibrací od kola.

Testovací okruh, který byl pro prezentační testride zvolen, obsahoval jak super rovné úseky, tak děrovaný a ledabyle záplatovaný asfalt na kterém se zejména projevoval rozdíl mezi oběma generacemi Tarmacu. Díky otřesům a vibracím na nerovnostech bylo navíc u SL4 patrné takové to duté hučení karbonového rámu s občas cvaknoucí přehazovačkou či vibrujícími bovdeny u hlavy. Nový Tarmac 2015 byl v tomto ohledu na stejných nerovnostech daleko tižší, klidnější a komfortnější a přitom absolutně neztrácel nic ze svých výborných akceleračních schopností.

S-Works Tarmac 2015 v akci

Rukám do velké míry ulevuje nová vidlice, která jakkoliv působí masivním dojmem, je schopná pobrat mnoho vibrací a jízda je s ní znatelně pohodlnější než na předchůdkyni. Kolo je daleko klidnějsí na asfaltových záplatách neodskakuje a průjezd zatáček je s ním přirozenější a jistější. Jelikož jsem měl příležitost si kolo po jeho představení ještě na pár dnů ponechat, v prvních letních dnech letošního roku, alespoň co se teplot týká, jsem se rozhodl dokonale prověřit i jeho sjezdové geny. Výsledkem byl výborný pocit a především také výborný čas v jednom ze sjezdů plném zatáček, který je oblíbenou destinací pro silničáře a příznivce aplikace Strava.

Rekordní údaje našeho redaktora naměřila v jednom ze sjezdů aplikace STRAVA

Subtilní trubky zadní stavby v kombinaci s masivním středem a spodními vzpěrami výrazně přispívají ke zklidnění zadní části kola. Vlastně bych to charakterizoval jednoduše tak, že nový Tarmac co do vlastností rámu výrazně "zroubaixovatěl" což v podstatě podtrhuje grafické pojetí designu bílých proužků v místě, kde na modelu Roubaix najdeme pružící segmenty Zertz.

otvor pro fixaci sedlovky

Poměrně široká horní rámová trubka v místě za hlavovkou však občas přijde do kontaktu se stehenními svaly. Přeci jenom 7cm šíře v místě, kde se při spurtování rám nejvíce hýbe ze strany na stranu je celkem dost. Druhá výtka směrem k rámu pak míří pouze teoreticky k upínacíme mechanismu sedlovky. ten je sice zcela ukryt uvnitř rámu, ale otvor vedoucí k utahovacímu imbusu je tak nějak humpolácky nepravidelně šišatý a vůbec by mu neuškodila nějaké malá gumová zátka.

S-Works Tarmac 2015

Více informací o novince na lokalizovaném webu českého distributora www.specialized.com.

Fotogalerii najdete ZDE

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

Zatím nebyl vložen žádný komentář.