SuperCycling.cz

TEST: PowerTap P1

20. 8. 2015, 09:40

První a zatím jediné pedály PowerTap P1 již dorazily do Čech, takže jsme se jim podívali na zoubek v krátkém jízdním testu.

PowerTapp1-perex

Na jaře jsme avizovali wattmetrovou expanzi firmy PowerTap, která je proslulá svými měřícími zadními náboji i do měřících pedálů a klik.

Nejprve je třeba si zodpovědět základní otázku, která zřejmě napadá všechny majitele stále populárního zadního měřícího náboje: Proč se vlastně PowerTap rozhodl jít do pedálů? Jedná se o náhradu jeho světově nejúspěšnějšího artiklu mezi wattmetry? Ne zcela. Jde mu o větší podrobnost dat a také jednoduchou přenositelnost wattmetru mezi koly. Tedy, ne že by zadní kolo přenositelné nebylo, právě naopak, ale vezměte si svoje závodní karbonové ráfky na zimní trénink v dešti, sněhu a soli, že?

Wattmetr v pedálech je oproti jiným způsobům zkoumání výkonnosti cyklisty tak trošku ve výhodě, protože sedí přímo u zdroje dopředných sil. Jako jediný poskytuje svému majiteli kromě údaje o výkonu i poměrně unikátní možnost detailně sledovat styl svého záběru do pedálů. A nejde pouze o to, jakým poměrem přispívá k výkonu levá či pravá noha, ale i v jakém okamžiku (úhlu) se každá z noh zapojuje, jak vypadá průběh sil působících na pedál a například i to, kde konkrétně (v kterém místě pedálu), jezdec svou sílu nejvíc uplatňuje.

Důmyslná soustava tenzometrů, ukrytá v útrobách PowerTap P1, umožňuje zjišťovat nejen velikost, ale i směr a místo působení všech sil na pedál. Nic ale není bez vady - tento způsob měření totiž není vůbec triviální. Je to jakýsi orchestr, který musí být perfektně sladěn. Pokud hraje falešně, z uvedené výhody se může lehce stát nevýhoda. Ve chvíli, kdy se celá soustava měřících prvků rozladí, začne poskytovat zkreslená data a celý systém za desítky tisíc může být pak spíše k zlosti než k užitku. Ostatně, ne náhodou před časem Garmin postupně odkládal sériovou výrobu svých Vektorů od jejich představení na veřejnosti celé 2 roky.

PowerTap na to jde po svém, a svůj orchestr, pardon pedál P1, osazuje sérií 8mi tenzometrů, jež mají v sobě již zabudován svůj vlastní procesor. Ten zpracovává rozložení sil na pedálu 40x během jedné jediné otáčky - tedy registruje změny sil během otáčky každých 9stupňů. To je hodnota, kterou se nemůže pochlubit nikdo z konkurentů.

Jako jediný výrobce tak PowerTap P1 umožňuje například přesné měření i pro oválné převodníky, kde ostatní wattmery proměřují (ukazují více než je skutečná hodnota výkonu). Úhlová rychlost pedálu je precizně snímána toroidním magnetem navlečeným na ose pedálu a deformační zóna s tenzometry je rozložena prakticky podél celého pedálu. Tak je dosaženo vynikající přesnosti a zároveň stálosti meření.

Mechanický přenos všech tlaků na pedál zajišťují 3 soustavy ložisek – dvě válečková plus jedno kuličkové (na vymezení vůle). Toto řešení pedálům propůjčuje jejich výjimečnou mechanickou odolnost a hladký chod. Měřící část je od vlastního pedálu a ložisek důsledně oddělena a zatěsněna, a to včetně nejslabšího místa mnohých řešení – výměnné baterie. Zde se jedná, trochu překvapivě, o klasickou baterii typu AAA.

Pojďme ale k vlastnímu testu. Pedály není třeba nijak kalibrovat, ani laborovat se silou jejich utažení momentovým klíčem. Systém pracuje důsledně na bázi plug & play. Pedály stačí namontovat 8mm imbusovým klíčem, spárovat s budíkem a vyrazit. Během prvních několika otáček dojde automaticky k jejich teplotní i osové kalibraci a kontrole přenosu dat.

Naměřené hodnoty jsme se vydali testovat proti čerstvě zkalibrovanému měřícímu náboji PowerTap umístěnému v zadním diskovém kole časovkářského speciálu. A můžeme celkem konstatovat, že wattové hodnoty generované pedály ve všech režimech jízdy celkem dobře souhlasily s těmi z náboje. Není bez zajímavosti, že ve velmi dobré shodě byly i údaje o kadenci. Ani jeden z wattmetrů totiž neměří kadenci přímo pomocí magnetu na rámu či klice, ale odečítá ji z průběhu záběru řetězu na náboji, resp. z úhlové rychlosti u pedálů.

Ohledně přesnosti odečtu wattového výkonu je třeba si uvědomit základní a naprosto fatální požadavek – tedy, aby se Watty v každém režimu jízdy deklarovanou přesností blížily skutečné hodnotě. Záměrně uvádíme a podtrhujeme v každém režimu, deklarovanou přesností a skutečné hodnotě.

Propagační materiály výrobce snesou cokoliv, ale pokud se chceme srovnat s kolegou na Stravě, pak prostě není jiná možnost, než že máte oba stejnou metriku. Která se navíc nesmí měnit ani v čase ani s teplotou, ani se stářím čipu ani s napětím baterie ani po dotažení pedálu na novém kole s jiným sklonem klik. Jinak dojdete k nesprávným závěrům. Porovnatelnost wattových údajů je totiž alfou a omegou celého trénování s watty. Pokud záznamy nejsou srovnatelné vůči sobě navzájem, je to velký problém. Nevíte o svých předchozích trénincích a výkonnosti prakticky nic. A ruku na srdce – zkuste se podívat na nějaký populární segment na Stravě, kolik různých wattových průměrů může mít průjezd jednoho a toho samého jezdce v identickém čase. Rozdíly opravdu nejsou deklarovaných 1,5%.

Zajímalo nás také, jak si pedály poradí s výrazně nesouměrným zatížením levá - pravá. Tady mají běžné wattmetry většinou svoji slabinu, naopak pedály umí striktně oddělit záběr levou od záběru pravou nohou. Testovací jezdec tedy rozjíždí časovkářský speciál jednou nohou a vrací se spocený a spokojený. Naměřený poměr 96% levá 4% pravá ho uspokojil. Musel prý 2x šlápnout i pravou, neboť pedály poznaly, že pravá vůbec nezabírá a zahlásily pravděpodobnou chybu přenosu. Vyzkoušeli jsme vše ještě jednou, tentokrát v opačném gardu a dopadlo to stejně – 4% levá, 96% pravá.

Pocit z jízdy, resp. záběru do pedálů (kufry silně připomínají systém LOOK KEO) je velmi dobrý. Pokud je srovnáme se systémem Look či Shimano, pak se na nich budete zřejmě cítit jako doma. Rozdíly v záběru a poloze tretry vůči ose nejsou patrné. Síla vycvaknutí pedálu je standardně nastavitelná pružinou. Váhový limit jezdce pedály nemají. Dodávané kufry umožňují 6st. stranový výkyv. K dostání budou i jiné výkyvy dle dnes užívaných standardů.

Mezi výhody pedálů PowerTap P1 tedy patří:
- extrémně jednoduchá instalace, deklarovaná vysoká přesnost a stálost měření*
- jednoduchá výměna a dostupnost baterie typu AAA
- vynikající zatěsnění elektoniky a mechanické provedení
- pracuje v obou standardech (ANT+ i Bluetooth Smart)
- teplotní čidlo a automatická kompenzace offsetu
- možnost bezdrátového update měřícího firmware
- měří přesně i pro oválné převodníky (jediné na trhu)

*přesnost a stálost měření jsme neměli možnost v praxi detailně ověřit, pokud někoho zajímají podrobnosti, pak doporučujeme například tento odkaz:
http://www.dcrainmaker.com/2015/08/powertap-p1-pedals-review.html

K negativům samozřejmě patří u všech wattmetrů nějaké ty gramy navíc. Celková váha setu pedálů činí přijatelných 398g, což je sice o 150g více než Shimano Dura-Ace a o 40g více než u Garmin Vector 2, ale nedomníváme se, že budete schopni to při záběru do pedálů rozeznat.

Design pedálů PowerTap P1 považujeme za poměrně zdařilý, a to i přesto, že se designéři museli potýkat se zadáním, jak do svých útrob pojmout celou bateriii AAA. Na první pohled vypadají o něco těžší, než jsou, ale když je vezmete do ruky, překvapí jejich hmotnost spíše příjemně. Dobu provozu udává výrobce 60 hodin, tedy 20 tříhodinových vyjížděk, řekněme tedy zhruba jednou za měsíc baterie vyměnit. Docházející baterii pedály signalizují na obrazovce cyklopočítače, takže stačí zastavit u nejbližší benzinky, vytáhnout pár drobných a jede se dál. Frustrace po dojezdu nehrozí.

A jedna příjemná vychytávka na závěr: Pokud dojde baterie pouze v pravém pedálu, levý převezme funkci a dopočítá výkon, jako byste šlapali oběma. Tedy vlastně princip použitý u Stages, či Garmin Vector 1.

První pedály PowerTap P1 se dostanou do prodeje v průběhu srpna se zaváděcí cenou 29 990,- Kč.

Za jejich poskytnutí děkujeme wattovému centru SPEEDweaponry

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

Zatím nebyl vložen žádný komentář.