SuperCycling.cz

TEST: Pinarello Gan RS

8. 3. 2016, 06:49

Modely Pinarello Gan, Gan S a Gan RS byly představeny uprostřed léta v domovském městě Trevisu. Ohlasy na novou řadu byly velmi pozitivní. Nebylo nedočkavce, který by rád alespoň jednoho z nich vyzkoušel. Bohužel, jak jsme u Italů zvyklí, většina z nás si musela na Gana půl roku počkat. Klasika.

pina-gan-rs-8006

Vánoční překvapení

Krabice s drahocenným obsahem dorazila těsně před Vánoci. Nechce se mi věřit, že by to Ital takhle plánoval, na to bych nevsadil ani korunu, ale vyšlo to opravdu dobře. Mezi každoročními přejezdy od jedné rodiny k druhé zbyl čas si kolo osahat, připravit na vyzkoušení a najet na něm i první kilometry.  

pina gan rs 8009

Podobnost není náhodná

Konstrukce rámového setu Gan RS plně vychází z top modelu Dogma F8, který používá Team Sky. Rozdíly odlišující tyto dva modely od sebe nejsou patrné na první pohled. Tento záměr vyšel Italům opravdu excelentně. Gan RS vypadá jako Dogma F8, ale není to Dogma. Marně byste hledali bez bližších indíciích, jak od sebe tyto dva sourozenecké modely rozlišit. Pojďme se na mladšího sourozence podívat blíže.

Japonský poklad

Materiál určený pro stavbu rámu a vidlice byl opět vybrán od exkluzivního japonského dodavatele, firmy Toray, na jejíž podporu Pinarello sází již více jak deset let. Konkrétně se jedná o směs Torayca T900, hojně využívanou i jinými výrobci kol pro týmy WorldTour, která disponuje větší flexibilitou na rozdíl od směsi T1100 použitou u modelu Dogma F8.

Tvarování rámu je identické; robustní spodní rámová trubka vytvarovaná do kapkovitého tvaru ukrývající vedení lanek ve svém nitru, středové pouzdro v klasickém závitovém provedení a italském rozměru.

Stejně je tomu tak i u asymetrického provedení přední vidlice i zadní stavby, a nebo u aerodynamické úpravy přední části hlavové trubky na kterou plynule navazuje aero vidlice. Nic z výše uvedeného nebylo při vytváření nového modelu Gan opomenuto. Sedlovka a její zámek, zde nalezneme druhý rozdíl. V případě Gana se upínací systém přesunul ze zadní části sedlovky na horní rámovou trubku. Tím je výčet shod a rozdílů dokončen.

pina gan rs 8039

Vyzkoušené a k tomu ještě něco víc

Ještě se vraťme k samotnému rámu a jeho technickým prvkům. Asymetrická profilace rámového setu je pro Pinarello typická. Každá strana rámu i obou vidlic je dimenzována jinými pevnostními parametry, tzn. pravá je pevnější než levá, a to z důvodů rozdílného namáhaní při šlapání.

Dalším typickým znakem posledních top modelů rámů Pinarello Dogma je aerodynamické tvarovaní. Aerodynamická vidlice hladce navazující na hlavovou trubku byla aplikována již na modelu Dogma Think2 60HM1K (2010). Pinarello svojí myšlenku posunulo opět o kousek dál. Nová technologie kapkovité profilace trubek a vidlic rámového setu se nově nazývá Flatback profile a nalezneme ji na všech nejexponovanějších částech rámu.

Bohužel se úplně vytratilo esovité zpracování přední a zadní vidlice, které bylo pro Pinarello charakteristické. Úprava pro montáž elektronického a mechanického řazení je samozřejmostí. Stejně tak i kónická vidlice, která je uložena ve spodním ložisku o průměru 1” ½ a horním 1” ⅛.

pina gan rs 8019

Italská elegance a japonská preciznost

Osazení testovacího modelu vyvedeného v designu “Maglia Nera”, jako připomínka posledního místa Giovaniho Pinarella na Giro d’ Italia (1951), je identické s továrním. Jedná se o osvědčenou a excelentně fungující sadu Shimano Ultegra Di2. V našem případě  ve specifikaci převodníků 50/34 a kazety 11/28. Troufám si říct, že s tím si vystačí většina z nás jak u nás, tak i v italských Dolomitech.

Zapletená kola byla zvolena základní z nabídky Italské firmy Fulcrum. Model Racing 7 LG není zrovna nejlepší volbou ke kategorii testovaného modelu, ale zase nechává svému uživateli možnost pro vylepšení. Kola z vyšších pater nabídky by určitě sedla ke kolu lépe. Na ráfky jsou obuty pláště Vittoria Zafiro s vlastním logem Pinarello v rozměru 25 mm.

Kokpit si Pinarello pořešil po svém. Aerodynamický představec MOst Tiger a  aerodynamická řídítka MOst Jaguar XC jsou z vlastní produkce. Stejně tak je to se sedlovkou, která je opět v aerodynamické profilaci. Pro sedlo Fizik si z Trevisa “zajeli” do nedalekého Pozzoleona a vybrali ostrý závodní model Arione. V této specifikaci se cena kola Pinarello Gan RS vyšplhala na částku 144 450 Kč. Váha se usadila na hodnotě 8,2kg (vel. 560mm, bez pedálů).  

pina gan rs 8030

Když je vše tak, jak má být

Počasí v období letošních vánočních svátků bylo pro testování kola velmi přívětivé a nebylo tedy potřeba žádného přemlouvání, jak to většinou přes zimu bývá. Nedočkavost poznání zatím nepoznaného, slunce a suché silnice, to je kombinace, které málokdo z cyklistů odolá.

Po upravení pozice sedla bylo kolo připraveno. O zbytek se již postaral mechanik v Trevisu. Nakrátko zaříznutý sloupek vidlice a na něm posazený sto třicet milimetrů dlouhý představec černému elegánovi opravdu moc sluší, o tom asi není sporu. Bohužel mi moc prostoru pro větší variabilitu nenechal.

Mohl to ale být z jeho strany záměr. Nemám k dispozici žádný fitness bike, ale ryzí závodní stroj s ambicemi patřit mezi ty nejlepší. Své dispozice Gan ukazuje hned po prvních šlápnutí do pedálů. Ochotně přenáší vynaloženou energii k zadnímu kolu a hbitě nabírá na rychlosti.

Přes první stoupání se dostávám s pocitem použití nedovoleného mechanického dopingu. Tohoto dojmu se jen těžko zbavuji i během rovinatých úseků, kde si svůj díl práce odvádí aerodynamická profilace rámu a můj téměř časovkářský posed, který jsem mezi vánočními svátky akceptoval jen s velkým sebezapřením.

Neberu to jako negaci. Je to norma. s kterou se u takového typu kola počítá. Klidné vedení kola je toho dokladem. Při navrhování geometrie se s podobným posedem počítalo, jinak by moje jízda mohla u řidičů budit dojem pozdního návratu z povedeného večírku. Mít k dispozici ideální velikost 575 mm, cítil bych se určitě lépe.

Svojí koncentraci přesunuji na dokonalé fungování řadícího systému Shimano Ultegra Di2. Jemný dotyk na ovládací tlačítko a na milimetr přesná změna převodu je v mžiku vykonána. Přesmykač si svojí polohu spokojeným zabručením sám doladí, aniž by bylo potřeba jeho práci kontrolovat. Ultegra je společnice, která nezklame, je na ni stoprocentní spolehnutí.

U jedné vlastnosti rámu bych se ještě rád zastavil. Jedná se o potřebnou poddajnost při jízdě po nerovném povrchu. Zde má nový Gan RS jisté limity. Plnohodnotné “pružení” Onda, kterým disponovaly starší modely, mně osobně chybí. Nicméně možnost nasazení pláště širšího rozměru tento stav vyvažuje. Zde je od výrobce ponechán prostor osobním preferencím jezdce. Z tohoto důvodu se o aktuálně osazených kolech nezmiňuji.

pina gan rs 8134

Volba bez kompromisů

Po celou dobu testování jsem si v hlavě srovnával, kam model Gan RS zařadit. Je to kolo jen pro závodníky, a nebo Pinarello tímto nižším modelem cílí mezi hobby jezdce? Gan RS je rychlý, velmi pevný a ohromně stabilní při ovládání, ale přesto není nasazen do nabídky Pinarello jako ten nejlepší.

Pravdou zůstává, že v této třídě mnoho výrobců koly vůbec nedisponuje. Nemluvě o tom, že si zákazník může vybírat ze čtyř úrovní sad, kol a čtrnácti velikostí rámu! Fausto Pinarello vidí vše trochu jinak. Ultimátní Dogma F8 je ještě o kousek dál, zato Gan RS nabízí širší využití od ryze závodního nasazení, až po sportovní pojetí italského typu Gran Fondo. Svými jízdními vlastnostmi Gan RS jisto jistě uspokojí všechny chuťové buňky zákazníků s menším rozpočtem, ale velkými ambicemi. 

Srovnání s konkurencí

 

Pinarello Gan RS

Willier Zero7

Bianchi Oltre XR.1

BMC TeamMachine SLR02

 pinarello gan rs tabulka  willier zero7 black  bianchi oltre 2  499834155
cena
144 450,- Kč
129 900,- Kč
154 990,- Kč
119 690,- Kč
rám
Carbon Torayca T900 Carbon Monocoque 60TON Carbon Oltre XR.1 ACE Carbon
kola
Fulcrum Racing 7 LG Mavic Aksyum One Fulcrum Racing Quattro Shimano WH RS21
sada
Shimano Ultegra Di2

Shimano Ultegra Di2

Shimano Ultegra Di2 Shimano Ultegra Di2
kliky
Shimano Ultegra 50/34 Shimano Ultegra 50/34 Shimano Ultegra 50/34 Shimano Ultegra 52/36
sedlo
Fizik Arione R5 Astute Skylan SSM Concor StartUp Fizik Arione R7

Bohatou fotogalerii si můžete prohlédnout ZDE.

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

Zatím nebyl vložen žádný komentář.