SuperCycling.cz

TEST: Pinarello Dogma 65.1 Think 2

19. 5. 2014, 12:07

V dnešním testu se podíváme na špičkový závodní bike Dogma od italské značky Pinarello, který jsme pro test získali v cenově dostupnější variantě se Shimano Ultegrou.

Pinarello Dogma 65.1 Think 2

Pinarello Dogma 65.1 Think 2

Bike of Glory

2x titul Tour de France / 2012, 2013 /
2x titul Mistrovství světa / 2011, 2013 /
1x titul nejúspěšnějšího sprintera Tour de France / 2011 /
mnoho etapových vítězství na Grand Tours

Pinarello Dogma 65.1 Think 2


Samozřejmě, že toto nejsou všechny úspěchy této renomované italské značky sídlící na okraji města Treviso. Firma byla založena v roce 1953 stále žijícím Giovanni „Nani“ Pinarellem ( 92let ), kterého při troše štěstí potkáte v domácí útulné Pinarello prodejně v centru města. Během následujících let se pomalu, ale jistě etablovala na domácím trhu a od roku 1961 až do současnosti byla kola Pinarello vždy spojována s profesionální cyklistikou.

Dogma, deset let inovací

Současná modelová řada Dogma Think 2 je již čtvrtou v nabídce. Vše začalo v roce 2004, kdy první magnesiovou verzi používala stáj Fassa Bortolo, tehdy v čele s famózním sprinterem Alessandrem Petacchim. V roce 2009 byla světu představena první karbonová varianta pod označením Dogma 60HM1K, rok 2011 nám přinesl model DOGMA 65HM1K a poslední v řadě Dogma 65HM1K Think 2 byla představena v červenci roku 2012.

Masivní středová pasáž rámu

Zmatek čísel a zkratek

Nebývá zvykem, že by výrobce rozkrýval své technologické postupy a dal si tolik práce srozumitelně přiblížit inovace a výhody moderní technologie jako tomu je u firmy Pinarello. Informací k rámu je tolik, že se v tom člověk může i ztratit. Pojďme se tedy detailněji podívat, co nám aktuální verze nabízí. Na stavbu rámu je použito karbonové vlákno s označením Torayca 65HM1K NanoAlloy, které firmě Pinarello již 6 let exklusivně dodává japonský karbonový gigant firma Toray.



65HM1K: pevnost rámu 65tun/cm2 s vrchní pleteninou, která je složena z 1000 vláken
NanoAlloy: přidání speciálních mikro částic pro 59% zvýšení odolnosti materiálu proti poškození oproti standardnímu karbonovému vláknu
Asymetric System: celkové posílení celé pravé strany rámu, zadní i přední vidlice pro zlepšení efektivity přenosu síly při šlapání
Integral System: dnes již standard se kterým Pinarello přišlo jako první. „Integrovaná“ vidlice s kónickým sloupkem 1“ 1/8 – 1“ 1/2.
Think2 Systém: rám je vždy přizpůsoben pro použití mechanických i elektrických sad
SOE System: aplikace programu, který simuluje vliv všech možných druhů zatížení a aerodynamiky na rám
EPS: výrobní postup, kterým se zvyšuje pevnost vnitřních částí spojů rámu
UCI Approved: testováno a schváleno pro závodní použití … jak jinak

Samolepka potvrzující schválení rámu UCI


Dalším typickým znakem rámů Pinarello jsou esovitě prohnuté zadní vzpěry rámu a taktéž i vidlice. Tento patent „pružení“ pojmenován Onda je úspěšně používám více jak 12let. Středové pouzdro je klasické závitové a v italském rozměru. Pouhým okem patrné jsou i další zajímavé technické detaily. Posílení exponovaných partií rámu žebrováním a masivní hlavová trubka s dolním ložiskem o průměru 1“ ½ plynule navazující na aerodynamickou vidlici. Italský smysl pro design je patrný na každém centimetru rámu. Samostatný rámový set ve velikosti 54cm dle výrobce váží 920g. Cena rámu s vidlicí, hlavovým složením a sedlovkou začíná na 96.990,- Kč v závislosti na skladbě barev. Váha testovaného kola se ustálila na čísle 7.5kg a finální cena atakuje hranici sto sedmdesáti tisíc korun českých.

Konkurence

Konkurence je v této kategorii kol poměrně velká, my jsme v tomto případě zvolili zástupce "klasických" silničářských značek od Bianchi, Colnaga a Wilieru.

 

Pinarello

Dogma Thing 2

Bianchi

Oltre XR2

Colnago

C59

Wilier

Zero7
cena
169 990,- Kč
202 990,- Kč
161 797,- Kč
163 900,- Kč
rám
Toray 65HM1K Carbon HoC Oltre XR2 Carbon Colnago C59 Carbon Zero.7 Carbon Monocoque
kola
Fulcrum Racing Zero Fulcrum Racing Zero Fulcrum Racing Zero Fulcrum Racing Zero
sada
Shimano Ultegra

Shimano Dura-Ace

Shimano Ultegra Shimano Dura-Ace
kliky
Shimano Ultegra50/34 FSA K-Force Light 50/34 Shimano Ultegra, 50/34 FSA K-Force Light 50/34
sedlo
Sele Italia SLR Fizik Arione R3 Colnago SLR Sele Italia SLR

Letem světem

Dojmy z první jízdy jsem se snažil vstřebávat velmi opatrně. Mám s koly Pinarello hodně osobních zkušeností, ale poměrně dlouho jsem na žádném neseděl. Bohužel kolo si mě svými vlastnostmi omotávalo jako anakonda svojí kořist. Nevím jak je to možné. Počítám, že je za tím nějaká magie. Ukrajoval jsem si metr po metru na svém oblíbeném okruhu, aniž bych se dokázal věnovat myšlenkami něčemu jinému než je to, co odděluje mají osobu od asfaltu.

Identifikační samolepka testovací edice rámů Pinarello

Samolepka na hodní rámové trubce TEST THE BEST, jen utvrzovala moje dojmy. Ještě než jsem na kolo usedl, tak jsem byl překvapen poměrně vyšší váhou kola, která je 7,5kg. Říkal jsem si, sakra vždyť je to kolo skoro o kilo těžší oproti konkurenci. Na kole jsem během 14 dnů najezdil více jak 500km a na tento váhový „deficit“ jsem si ani nevzpomněl.

Bude dost pravděpodobné, že vyšší váha rámu nemalou měrou přispívá jízdnímu projevu kola, které mě opět po letech dostalo. No, v Pinarellu moc dobře vědí, co dělají. Jediné s čím jsem se nedokázal srovnat bylo kompaktní ( 50/34 ) provedení klik a na můj vkus trošku širší řídítka ( 47cm ). Dalším lehkým deficitem byla schopnost rámu pohlcovat nerovnost našich silnic. Funkčnost patentu Onda byl v současném trendu spíše průměrný. Po čase se nechalo přivyknout a naučit tělo včas „zgumovatět“ dříve, než mi Dogma začala poskakovat po asfaltu. Pevně věřím, že tato malá „vada“ na kráse se nechá snadno odpustit. Vždyť je to závodní stoj a ne kolo pro turistické cyklo výlety. Na to má Pinarello v nabídce model Dogma K. Kolu se v žádném případě nedala upřít jeho pevnost, akcelerace a jisté vedení stopy, které ve sjezdech bylo velmi nadprůměrné. Klidný a přesný průjezd zatáčkami bez nutnosti korekce nasazeného rádiusu ve mě budilo dojem, že má kolo schopnost se k silnici úplně přilepit.



Vyvážená kombinace

Komponentová výbava testovaného kola nebyla oproti zvyklostem od Campagnola, ale tentokrát od Shimana.

Jednalo se konkrétně o novou mechanickou řadu Ulterga 6800 11speed, včetně klik v kompaktním provedení 50/34 v kombinaci s kazetou 11-25. Kokpit včetně sedlovky je domácí výroby Pinarello - MOst. Set kol Fulcrum Racing Zero obutý do exklusivních plášťů Vittoria Open Corsa Pro jasně dokazuje, že v Pinarellu vědí, co je na kole opravdu důležité.

Fulcrum zapletená kola Racing Zero

Kola jsou vždy přednější než sada. Určitě moc pěkný, co jiného bychom od Italů mohli čekat, byl design kola, připomínající s jakým výjimečným strojem máme čest se setkat. Jak už jsem se výše zmínil, tak kombinace výbavy byla velmi rozumně poskládána tak, aby byl celek cenově dostupnější a přitom nic neubral na jízdních vlastnostech kola. Velmi tuhý rám byl osazen duralovým představcem, duralovými řídítky v provedení compat, a levnější sadou v kombinaci s pevnými a lehkými koly. Nové sadě Shimano Ultegra 11s opravdu nelze nic vytknout. Řazení je velmi jemné a přesné. Také brzdy od Shimana mají nadstandardní brzdný účinek.



Několik vět závěrem

Jezdit na jakémkoliv italském kole s letitou historií, která je protkána mnoha zkušenostmi profesionálních závodníků je vždy velkým zážitkem. Ještě než člověk na kolo usedne, tak mu naskakuje husí kůže na zádech a srdce nabírá na obrátkách. Pomalu ale jistě vzniká pouto, které je pro některé z nás cyklistů na celý život.

Pinarello Dogma 65.1 Think 2

Rozumných důvodů ke koupi takového stroje jako je Pinarello Dogma moc není, ale to jen do té doby než se s takovýmto originálním strojem poprvé osobně setkáte a posléze si italského plnokrevníka osedláte.

Více informací o kolech Pinarello najdete na stránkách výrobce www.pinarello.com a na webu českého zastoupení www.idsport.cz.

Fotogalerii najdete ZDE

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

Zatím nebyl vložen žádný komentář.