SuperCycling.cz

TEST: Lapierre Xelius EFI 200 CP

12. 8. 2014, 09:35

Francouzký Lapierre vídáme v profipelotonu díky týmu FDJ již několik sezón. A právě s pomocí zpětné vazby profesionálů vznikl pro letošek nově přepracovaný karbonový rám Xelius který máme nyní možnost si důkladně vyzkoušet.

LapierreXelius.

LapierreXelius.

Pro test nám dovozce poskytl žlutý Xelius EFI 200 CP. Jedná se o druhý nejnižší model z řady Race, která čítá celkem pět modelů. Jelikož se však jedná, jak již samotný název kategorie “race” napovídá, o závodní stroje, tak osazení ani u levnějšího provedení není nijak ošizeno. Ale o osazení později, pojďme si nyní detailně prohlédnout základ a tím je rám.

Jak již bylo v úvodu zmíněno, Xelius je pro sezónu 2014 nově přepracovaný, konstruktéři se zaměřili hlavně na zvýšení tuhosti a jak jinak i snížení hmotnosti. Katalogem udávaná váha samotného rámu ve velikosti 550mm je 840g. Zkratka EFI - (efficient frame interactive) rozlišuje na rámu dvě rozdílné zóny. První je věnována maximálnímu výkonu a přesnosti ovládání, to má zajistit k tomu uzpůsobená spodní rámová, sedlová a hlavová trubka. Naopak o pohodlí se stará konstrukce horní rámové trubky a zadních vzpěr. Těchto vlastností bylo dosaženo i různým směrováním vHm (very High module) karbonových vláken.

Z technických specifikací rámu je třeba zmínit konickou hlavovou trubku osazenou ložisky 1 ⅛” na 1 ¼”, středové složení PressFit BB72, vnitřní vedení lanek a přípravu pro vnitřní vedení kabeláže elektronického řazení. K vnitřně vedeným lankům je poměrně šikovný přístup díky dostatečně velkému otvoru u středového složení, což sice ze začátku asi moc neoceníte, ale v případě potřeby výměny lanek za to určitě budete vděční.

Povedeným detailem jsou i celokarbonové patky rámu, které mají nemalý podíl na snížení hmotnosti celku a navíc dobře vypadají. Správný směr pomáhá udávat vidlice vlastní konstrukce s poměrně masivním profilem. Jedná se o celokarbonovou konstrukci včetně karbonového konického sloupku.

Osazení je sympaticky v podání kompletní sady a to jedenácti-rychlostní Ultegry 6800.
Řadící a brzdové páky ST6800 ovládají nové Ultegra brzdové čelisti, návarkový přesmykač FD6800 a přehazovačku RD6800. Pohon zajišťují Compactové kliky Ultegra s převodníky 50x34 zubů v kombinaci s Ultegra kazetou v rozsahu 11-28 zubů.

Kola dodal Mavic se svým základním modelem Aksium WTS obutých do Mavic plášťů Aksion v šířce 23mm.

Kokpit nese loga Italské značky Deda, u představce se jedná o klasický model Zero2 v délce 110mm a 7-mi stupňovém úhlu. Řídítka RHM02 s kompaktním obloukem disponují šíří 420mm.

Karbonová sedlovka Lapierre SP-297N-ACF v průměru 31,6mm a délce 350mm nese sedlo Selle Italia SL. Cena dvoustovky byla stanovena na 70 999,-Kč s námi naváženou hmotností 8,7kg ve velikosti L bez pedálů.

Konkurenční souboj

 

Lapierre

Xelius EFI 200 CP

Giant

TCR Advanced 1 PRO

Canyon

Ultimate CF SL 9.0 SL

Author

Charisma 66
cena
59 999,- Kč
71 999,- Kč
72 029,- Kč
70 990,- Kč
rám
Xelius Carbon Advanced Composite Canyon Ultimate CF SL AUTHOR B-karbon monocoque
kola
Mavic Aksium WTS 23C Giant P-SL1 WheelSystem Mavic Ksyrium SLS WTS Mavic Ksyrium Elite WTS
sada
Shimano Ultegra Shimano Ultegra Sram Force Shimano Ultegra
kliky
Shimano Ultegra 50/34 Shimano Ultegra 52/36 Sram Force 50/34 Shimano Ultegra 53/39
sedlo
Selle Italia SL Fi'zi:k Arione K:ium Fi'zi:k Antares Syncros RR2.0

V praxi

Za začátku jen připomínka k určení velikosti. Při převzetí kola ve velikosti “L” jsem měl nejdříve radost, že bude kolo ideálně k mé postavě, po bližším seznámení jsem však zjistil, že oproti jiným výrobcům Lapierre posunul konfekční označení o velikost níže, tj. Lko disponuje sedlovou trubkou 55cm a pro mě ideální 58cm najdeme až u XLka.
Naštěstí je však rám díky závodnímu střižení celkem dlouhý a s dostatečně vysunutou sedlovkou jsem se na kolo poskládal.

A jaký tedy Xelius na silnici je? Xeliuse jsem protáhl částí trasy maratonského Krušnotonu, kterou mám “za barákem”, kde není nouze o výživná stoupání ostré sjezdy i rozbité cesty po vršcích Krušných hor. Hned po prvních ujetých kilometrech je zřejmé, že se jedná o sportovně závodní stroj a jízda na něm bude odsýpat. Reakce na šlápnutí je okamžitá, kolo jede ihned vpřed, je znát jak je celek tuhý.

Sportovně střižená delší geometrie dává kolu v přímém směru dobrou stabilitu a vedení stopy, zároveň však řízení citlivě reaguje na povel z řídítek. To oceňuji hlavně ve sjezdech, kde jsem se cítil jistě i při vysokých rychlostech. Co je ještě třeba vychválit jsou brzdy. Nové Ultegry brzdí výborně a je cítit o to víc, když se na ně přesedne z loňského modelu.

Při stoupání ze sedla je znát široký střed a masivní vidlice, kdy se rám jen minimálně prohýbá a většina energie směřuje na jízdu v před. Obzvlášť je tuhý celek cítit při záběru ze sedla, kdy jsem se plnou vahou opřel do řídítek a zároveň zabral do pedálů, to bylo slyšet jen karbonový “hukot”.

Snad jedinou slabinou celého kola jsou trochu měkčí zapletená kola Mavic Aksium. Pokud před tím nebudete mít žádné srovnání, možná vám to nepřijde, ale při nasazení lepších kol se projev kola, hlavně při záběru ze sedla o třídu zlepší.
Aksia však na trénink stačí a jezdci se závodními ambicemi nebudou mít problém si kolo “vytunit” výplety dle libosti.

Část testu jsem se snažil zaměřit i na to, jak rám pohlcuje vibrace a jaké tím nabízí pohodlí. Toho však není tolik, jak by na našich terénních silnicích bylo často třeba. Z kola je prostě cítit jeho sportovní střižení, kde je kladem důraz na výkon a nějaká ta rána do rukou a sedla se prostě musí přežít. Při delších rozbitých pasážích absolvovaných v tempu v sedle byla alespoň velkým přínosem karbonová sedlovka, která i přes větší průměr zvládala pobírat alespoň část rázů. Kdo však nemá sportovní ambice a má rád své pohodlí, může volit některý se strojů řady Performance.

Pár slov závěrem

Závěrem bych chtěl ještě pochválit celkový projev sady Shimano Ultegra 6800. Před tímto kolem jsem měl možnost trávit nějaký čas na kole s Dura Ace sadou a Ultegra ji svým chodem zdatně sekunduje jak super hladkým a přesným řazením, tuhostí klik, tak i výbornou účinností brzd a to vše v dostupné cenové relaci.

Kompletní informace o tomto kole najdete na stránkách českého zastoupení www.lapierre-bike.cz a rovněž také v našem virtuálním katalogu kol na kolo.cz.

 

FOTOGALERII NAJDETE ZDE.

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

Zatím nebyl vložen žádný komentář.