SuperCycling.cz

TEST: Lapierre Aircode 500 FDJ

17. 12. 2014, 18:30

Je rychlý, je aerodynamický a je nový. Řeč je o aero silniční novince od francouzského Lapierre, kterou jsme měli možnost otestovat...

Lapierre-aircode-test-perex

Během letošní sezóny mnozí z Vás čtenářů Supercycling jistě registrovali novinku, kterou byla nově vybavena francouzská stáj FDJ.fr. Jednalo se o stroj speciálně připravený pro rychlé etapy a sprinterské souboje. Stroj který je připraven si lépe prořezávat vzduch, a tím efektivně šetřit síly a být i oporou ve sprintu. Model na který se během léta spoléhal mistr Francie Arnaud Démare a také aktuálně nejlepší francouzský sprinter Nacer Bouhanni.

Tým FDJ.fr se na vývoji modelu Aircode taktéž svým dílem podílel. Společnost Lapierre si tímto kokem zajistila pro svou značku několik cenných vítězství a k tomu navíc srovnala krok s konkurencí.

Spolupráce přináší žádané ovoce

Vzájemná spolupráce a různorodé propojení jednotlivých odvětví již není v cyklistice jevem ojedinělým. Je to trend, který se pomalu a jistě v cyklistickém průmyslu stává standardem. Pomáhá to posunovat hranice, na které jsme byli doposud zvyklí. Není tedy žádným překvapením, že společnost Lapierre se vydala stejným směrem a své snažení spojené s výrobou nového modelu Aircode nenechala jen na svém továrním R&D týmu.

Na vývoji této novinky se podílely university v Besançon a Reims. Svou roli dále sehrálo i testování v aerodynamickém tunelu a zkušenosti získané pomocí týmu FDJ.fr. Cílem devítiměsíční práce tohoto početného týmu bylo připravit model kola, který v sobě skloubí ideální poměr aerodynamiky, pevnosti a pohodlí.

Kola, na kterém bude jezdec schopen denně trávit několik hodin ve vysoké rychlosti, šetřit síly a přitom mu bude i dobrým partnerem ve sprintu. Aircode by měl přesně zapadnout mezi speciál Aerostorm určením pro časovku a lehký modelem Xelius, který byl designován pro kopcovité terény.

Pevnost není vše

Ke stavbě aerodynamicky tvarovaného rámu byla použita skladba ze tři druhů karbonových vláken různých pevnostních parametrů a vlastností, která nesou označení 24, 30 a 40HM .

Základem konstrukce rámu je jeho dolní část, systém Powerbox - pevné spojení středového pouzdra, zadní stavby, spodní rámové trubky a části, kde je uloženo hlavové složení. Powerbox je prověřená technologie přenesena ze stávajícího modelu Xelius.

Současně s Powerboxem byla z Xeliusu přesunuta i geometrie rámu pouze s malou úpravou v podobě 50 mm ofsetu vidlice místo standardně používanému 43mm, čímž bylo docíleno lepší stability při vyšších rychlostech. Druhá polovina rámu, tzn. horní rámová trubka plynule navazující na zadní sedlové vzpěry, je naopak konstruována tak, aby poskytovala jezdci komfort. Poslední částí, jíž doplňuje rámový set k “dokonalosti”, je aero vidlice s kónickým sloupkem.

Jde to i v tichosti

Snížili jsme aerodynamický odpor, zvýšili pevnost a tím jsme našemu jezdci ušetřili xx wattu na hodinu výkonu při průměrné xx rychlosti. Nic takového představení této novinky nepředcházelo. Žádné superlativy, žádná super čísla umocňující snažení spojené s vývojem nového modelu, ale přesto už při letmém pohledu nechybí nic, čím se běžně chlubí konkurence.

Konstrukce všech trubek a přední vidlice byla provedena dle doporučení technologie Kamm Tail. Vedení řadícího a brzdícího systému je uschováno uvnitř rámové konstrukce. Nechybí ani brzdy konstrukce Direct mount, přičemž ta zadní se ze své standardní pracovní pozice přesunula na spodní část řetězové vzpěry za středové pouzdro. Zajímavým designovým prvkem na aero sedlové trubce je vlastní integrovaný zámek sedlovky kulatého profilu.

Ultegra v plné síle

Mechanická sada Shimano Ultegra ve sto procentním pokrytí mi byla oporou na tomto testovacím modelu. Kliky se skladbou převodníků nově používaného semi-kompaktu 52/36 doplňuje kazeta 11/25. Na kole byl osazen zapletený set kol Mavic Ksyrium Elite S s vlastními Mavic Yksion Pro plášti. Ovládání kola bylo zajišťováno aero řídítky Easton EC 70 a představcem stejné značky nesoucí označení EA 90.

Specifikaci doplňuje už jen karbonová sedlovka Easton EC 90 na které bylo namontováno sedlo Fizik Antares Mg. Váha testovaného modelu je 7,21 kg. Cena sériového kola, které je však oproti testovanému modelu vybaveno některými komponenty z vyšší řady Dura-Ace je 83 999,- Kč.

Konkurenční porovnání

 

Lapierre

Aircode 500 FDJ

Specialized

Venge Expert

Canyon

Eeroad CF SLX 7.0

Giant

Propel Advanced 0 LTD
cena
83 999,- Kč
91 999,- Kč
89 009,- Kč
79 999,- Kč
rám
Carbon FACT 10r Carbon Aero-Shape Canyon SLX Carbon Advanced Composite
kola
Mavic Ksyrium Equipe WTS Fulcrum S3 Mavic Cosmic Carbone SLE Giant P-A2
sada
Shimano Ultegra/Dura-Ace Shimano ULtegra 11s Shimano Ultegra 11s Shimano Ultegra Di2 11s
kliky
Shimano Dura-Ace 53/39z. FSA Karbon 52/36z. Shimano Ultegra 52/36z. Shimano Ultegra 52/36
sedlo
Fizik Antares Mg Specialized Romin Evo Expert Fizik Arione R5 Giant Performance Mg

Vše je o pocitu

Teplé podzimní sluneční paprsky a představa barevného padajícího listí mi vnukly myšlenku po delší odmlce navštívit prázdné silnice vojenského újezdu Brdy. Krátká příprava kola, po níž následovalo hlasité cvaknutí a už se opírám do pedálů.

Odezva Powerboxu je okamžitá. I bez předcházejícího zahřívacího rozjetí je tuhost sytému patrná při každém šlápnutí. Pálení stehen zklidňuje mou vášeň pro rychlou jízdu a tak začínám pomalu vstřebávat i ostatní specifika, která nabízí tato novinka. První, co jsem si začal uvědomovat, byl klid, stabilita a to, s jakou lehkostí jsem se posouval vpřed.

Průjezdy zatáček byly přesné, bez nutnosti přehnané kontroly a vybízely k agresivnějšímu pojetí. Vnímal jsem více i to, že kolo opravdu není tak tuhé a houževnaté, že se při vývoji myslelo i na to jak se na kole bude cítit jeho uživatel. Rovinatější profil cesty směrem k Brdům vystřídala táhlá stoupání a sjezdy, kde se projevil výkonností deficit ne zrovna smysluplně vybraných podprůměrných kol Mavic Ksyrium Elite S.

Kola jsou sice pohodlná, ale pevnost nutná pří dynamické jízdě ze sedla, či setrvačnost potřebná k udržování tempa, je nedostatečná. Funkce zbylých komponentů byla bez jediného zaváhání. Sada Shimano Ultegra je tím známa a ani v tomto případě nezklamala.

Tvar řídítek či sedla je věcí osobních preferencích. Za mě osobně facebookovou terminologí sedlo palec nahoru a hluboká řídítka palce dolů.

Závěrem

Poslouchat intuici se opravdu vyplácí. Během Brdského švihu jsem si mohl vyzkoušet všechny benefity modelu Aircode a ještě si vychutnat teplý podzimní vánek mísený s vůní padajícího listí a navíc umocněný samotou, kterou nabízí vojenský újezd.

Z tohoto krásného podzimního setkání s kolem Lapierre Aircode jsem si odnesl navíc i zkušenost, že každé kolo má opravdu co nabídnout. Lapierre svojí novinkou nabízí vyvážený poměr vlastností mezi modely Xelius a Airstorm a tím jej posunuje někam na pomezí pomyslné hranice mezi typické představitele aero kol a standardní modely. Přiměřeným kompromisem pevnosti a flexibility je Lapierre Aircode atraktivní alternativou stroje použitelného téměř pro každou cyklistickou disciplinu a navíc s bonusem moderního aero designu k tomu.

Bohatou fotogalerii si můžete prohlédnout ZDE:

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

Zatím nebyl vložen žádný komentář.