SuperCycling.cz

TEST: GT Grade Carbon

5. 12. 2014, 16:00

GT si jde již od počátku své existence vlastní cestou a nejinak je tomu i u kola, které jsme měli možnost v tomto testu důkladně prověřit. Není to krosovka, není to ani čistokrevná silnička, je to něco mezi, je to GT Grade! 

GTGrade-test-perex

Pro Grade se vžilo nové zařazení, které vystihuje samotnou podstatu kola - EnduRoad. GT tím reaguje na aktuální a čím dál častější požadavky zákazníků po kole, na kterém se dají pohodlně trávit dlouhé hodiny v sedle při objevování nových cest a to jak po asfaltu, tak i mimo něj. A přesně to jsme měli v plánu i my.

Před samotným testem, se nejdříve podíváme jak je kolo postaveno.
Grade se bude nabízet ve dvou karbonových a čtyřech hliníkových variantách. Námi testovaný kousek je nejvýše postavený Grade Carbon Ultegra s doporučenou maloobchodní cenou 89 999 Kč. Oproti katalogové specifikaci je sice náš Grade o něco ochuzen, jedná se totiž o předprodukční vzorek (katalogová kola se k nám na trh dostanou na začátku roku 2015), osazení však nyní není to hlavní, co nás zajímá. Grade je vyjímečný především díky konstrukci rámu, prohlédneme si jej tedy důkladněji.

Kola značky GT poznáte již na dálku a to díky specifické rámové siluetě s Triple Triangle zadní stavbou.

GTGrade tripple1 cl

Jinak tomu tedy nemůže být ani u Grade. Inženýři v GT tentokrát možnost vést vzpěry zadní stavby až za úroveň sedlové trubky dotáhli k dokonalosti tím, že extrémně úzké trubky nepoužily duté, ale plné, složené ze dvou různých druhů materiálů Dual Fiber Dynamics. Vnitřní jádro, jako nositel pevnosti, tvoří skelné vlákno, které je na povrchu doplněno vrstvami karbonu pro dosažení optimálního tlumení vibrací. Tyto vzpěry za úrovní sedlové trubky přechází do jednoho kusu a plynule navazují na horní rámovou trubku. Tato část rámu svým kontrastem síly použitého materiálu a zároveň ladností s jakou je vymodelovaná určitě potěší nejedno oko.

Karbonový materiál, který je použit na zbytku rámu, nese označení High Mode Carbon Matrix. K dosažení co možná nejlepšího poměru pohodlí s výkonem dopomáhá kromě technologií materiálů i celková geometrie kola. Zadní stavba byla prodloužena na 430mm a hlavový úhel byl položen na 70,5st. (u velikosti M - 55cm). Tyto hodnoty zaručují dostatečnou stabilitu spojenou s pohodlím posedu.

Tuhosti celku napomáhají masivní spodní rámová trubka i spodní vzpěry zadní stavby s výrazným zahnutím vzhůru. Osa zadního náboje je pro klasický rychloupínák, při dotazech zda by nebyla lepší pevná osa, nám bylo odpovězeno, že tuhost zadní stavby je dostatečná a pevná osa by znamenala akorát zbytečný nárůst hmotnosti.

Z další specifikace rámu zmíním tapered hlavovou trubku v rozměru 1 ⅛” na 1,4”, PF30 šlapací střed, sedlovou trubku o průměru 27,2mm a kompletní vedení řazení i brzd po vnější straně rámu.

Velmi zdařilá mi připadá přední celokarbonová vidlice s pevnou 15mm osou, která již na první pohled obzvlášť z vrchu z pohledu jezdce působí velmi jistým tuhým dojmem.

Doplním ještě uchycení kotoučových brzd, ty jsou nachystány pro Post Mount systém a kotouč o průměru 160mm vpředu i na zadní stavbě.

Kdo by toužil Grade vytunit o blatníky, tak není problém, jak na přední vidlici, tak zadních patkách najdeme nenápadné otvory se závitem pro uchycení blatníkových vzpěr. Uchycení v zadní stavbě je řešeno snímatelným držákem, který v době testu na kole nebyl, ale u nového kola jej najdete.

Osazení katalog versus testovaný vzorek

Když už jsem zmínil uchycení kotoučových brzd, tak právě u brzd je největší rozdíl na testovaném kole oproti modelu, který půjde do prodeje. Na našem Gradu jsou totiž mechanické třmeny a i když na mechaniky fungují celkem slušně, na hydraulické R685 to prostě nemá. Brzdové kotouče jsou tím nejlepším, co Shimano umí a to Centerlockové RT99 s Ice-Tech technologií chlazení.

Brzdám budou dávat pokyn k akci brzdové a řadící páky Shimano ST-R685 kombinující mechanické jedenáctistupňové řazení s brzdovou hydraulikou. Pro doplnění na našem kole je řazení 105 ST5800. Většina dalšího osazení je pak jak již název modelu napovídá z Ultegrové řady 6800. Vzhledem k celkovému pojetí Gradu na kole najdeme jedenáctkovou kazetu s dostatečným rozsahem 11-32 zubů, pro kterou již musí být přehazovačky vybavena dlouhým GS vodítkem.

Ultegrové kliky FC6800, mimochodem designově také velice zdařilé, nesou převodníky se zuby 52/36. Integrovanou středovou osu Shimano klik v rámu drží středová redukce Praxis Works, která je nyní asi nejsofistikovanejším způsobem, jak řešit přechod mezi PF30 středem rámu a 24mm osou.

Další z mnoha zajímavostí jsou zapletená kola, ta jsou totiž zapletena do zcela nového modelu ráfků od značky Stan’s No Tubes vyvinutých přesně pro potřeby Grade s názvem Grail. Tento ráfek s šířkou 24,1mm je dostatečnou oporou na silnicích i mimo ně a není problém do nich obou pláště o šířce až 35mm. Do prodeje půjde kolo s hladkými Continentaly o šířce 28mm. Vše se točí kolem nezničitelných nábojů DT Swiss 240S.

Aby těch specialit nebylo málo, tak i když se řídítka na první pohled zdají jako klasické silniční oblouky, při pohledu z dalších úhlů zjistíte, že spodní části jsou ale opravdu hodně vyhnuté ven. Cílem tohoto počinu má být vyšší stabilita úchopu v rozbitém terénu při držení se ve spodním oblouku. Řídítka jsou svírána značkovým představcem GT 3D.

Na Gradu se sedí na sedle Fizik Aliante VS, drženém celokarbonovou sedlovkou FSA K-Force Light s 20mm offsetem. Kolo v tomto složení a velikosti 55cm váží bez pedálů 8,6kg, ale věřím že při katalogovém osazení půjde ještě nějaký ten gram dolů.

Konkurence teprve roste

Pohodlné silničky sice nejsou na trhu ničím novým, s masivnějším šířením kotoučových brzd na silnici však začínají vznikat kola jako Grade, která již určení čistě silničního zařazení přesahují. Zatím najdete třeba tyto konkurenty od Specialized, Treku a a Giantu.

 

GT

Grade Carbon Ultegra

Specialized

Diverge Comp Carbon

Giant

Defy Advanced Pro 1

Trek

Domane 4.5 Disc
cena
89 999,- Kč
74 999,- Kč
79 999,- Kč
79 990,- Kč
rám
GT EnduRoad carbon Specialized FACT 10r carbon Advanced Composite 400 Series OCLV Carbon
kola
Stans No Tubes Grail Disc/DT Swiss 240 Axis 4.0 Disc Giant P-SL0 Disc Bontrager Affinity Comp Disc
sada
Shimano Ultegra 11s. Shimano 105 11s. Shimano Ultegra 11s. Shimano Ultegra 11s.
kliky
Shimano Ultegra 52/36z. Praxis Works 50/34z. Shimano Ultegra 50/34z. Shimano RS500 50/34z.
sedlo
Fizik Aliante VS Specialized Phenom Comp Fizik Aliante Delta Bontrager Paradigm 3

Praxe, nedal jsem jen na první dojem...

S Gradem jsem měl to štěstí se blíže seznámit hned při České premiéře nachystané dovozcem v Novoměstské Vysočina Bike aréně. Na ještě voňavé kolo lesknoucí se po skončení obchodní prezentace jsem namontoval pedály a ani chvilku jsem nepřemýšlel o tom vyrazit někam jinam než do lesa! Jako bonus jsem narazil na nově vznikající singlové chodníčky.

Na začátcích trailů byla sice ještě páska zabraňující vjezdu, snad se na mě ale nikdo nebude zlobit, když jsem prostě neodolal a s Gradem jsem vyrazil připravenost povrchu vyzkoušet na hladkých osmadvacítkových pláštích. A terén to byl pro Grade jako stvořený. Do krátkých výjezdů kolo letělo, v záběru byl opravdu znát tuhý střed a tuhost jsem pociťoval i při zabrání do řídítek a vykružování klopených zatáček.

Obratnost byla také na výborné úrovni, pevná osa přední vidlice je rozhodně na místě, díky ní přední kolo vedlo tam kam jsem chtěl přesně a pohotově. Musím však přiznat, že tady byla trochu nápomocná i menší velikost testovaného vzorku. Pro mých 190cm bych určitě volil velikost 58, označenou tabulkově jako XL. Tato zkušenost by pro prvotní nadšení jak z kola, tak i místa, kde jsem měl možnost se svézt na samostatný test nestačila a nebyla zcela objektivní.

Pro další část testu jsem si tedy s jistým časovým odstupem kolo dovezl domů s plánem spolykat nějaké čistě silniční kilometry, které jsem díky Novoměstským stezkám zcela vynechal. A s asfaltem také přišlo částečné vystřízlivění z prvotního naprostého nadšení.

Hlavní vinu na tom měl fakt, že jsem na Grade přesedl z čistokrevného závodního silničního stroje (Cannondale Super Six Evo) a s tím se na silnici Grade srovnávat prostě nedá. Srovnávat tato dvě kola však nemá žádný význam, jsou na zcela opačných stranách pojetí silniční cyklistiky. Abych se ale vrátil k dojmům z Grade na silnici, rozuměno hladký asfalt, protože jak asi každý z nás zná, naše silnice nejsou zdaleka všude hladké. Tak při frekvenčním šlapání jízda neplyne s až takovou lehkostí, jako na čistokrevné silničce. Je trochu znát vyšší hmotnost , širší pláště a také položenější geometrie, prostě to tak nejede.

Na druhou stranu na ne tak hladkém povrchu je kolo velice pohodlné a hrozně dobře se na něm sedí. I s odstupem času vzpomínám na to, jak jsem si na kolo po seřízení posedu sedl a v pozici s držením za páky jsem se cítil velice komfortně. Veškeré drobné otřesy jsou rámem a vidlicí eliminovány, takže bych si dokázal představit v sedle strávit klidně i celý den, kdybych na to měl dostatek času a sil :) A přesně to měli tvůrci tohoto kola s Gradem v plánu. Navíc v jízdě ze sedla do kopců se opět stejně jako v terénu projevuje tuhost celého celku včetně pevných zapletených kol, což dává trochu pomalejšímu projevu jízdy na rovině zapomenout.

Po získání dostatečných zkušeností ze silnic mne to ale zas a znovu táhlo jet mimo zpevněné cesty. Silniční vyjížďka najednou dostává nový rozměr při možnosti sjet ze známé trasy a zkrátit, nebo naopak protáhnout si to přes polní, lesní, nebo jakoukoliv jinou cestu.
Myslím si, že právě tato možnost volby rozličného terénu a šíře použití otevírá cestu k silničnímu kolu i lidem, kteří o něm doposud ani neuvažovali.
Z Grade může být po drobných úpravách sportovní silniční kolo, cesťák ověšený brašnami, zimák s blatníky, nebo, což osobně dost zajímalo mne, i cyklokrosové kolo. Do rámu se bez potíží vejdou jak pro cyklokrosové závody maximáně 32mm široké terénní galusky, tak i trekingové pláště až do šíře 35mm.

Už z prvních reakcí na toto kolo se potvrzuje, že Grade vzbuzuje zájem opravdu u široké škály jezdců a uvidíme, jakým směrem se bude tato kategorie ubírat a kolik dalších výrobců kol i komponentů se bude EnduRoad pojetím jízdy inspirovat.

Kompletní informace o všech silničkách GT najdete na webu českého zastoupení www.gtbicycles.cz.

FOTOGALERII SI MŮŽETE PROHLÉDNOUT ZDE:

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

Zatím nebyl vložen žádný komentář.