SuperCycling.cz

TEST: Colnago C60

24. 10. 2014, 08:12

Měli jsme štěstí, do našeho redakčního testu se totiž podařilo získat italský klenot z dílny Ernesta Colnaga.

Colnago C60

Colnago C60

Nová generace legendární řady C pokračuje. Ernesto Colnago zadal svým technologům jasný úkol inovovat model C59, tak aby lépe obstál v porovnání se světovou konkurencí. Není v našich schopnostech zjistit, s jakým výsledkem svojí práci dokončili. Nicméně jsme tuto výzvu rádi přijali a níže se s vámi podělíme o nově získané zkušenosti.

Inovace nemají hranice

Karbonový rámový set modelu C60 je sestaven technologií tube-to-tube, kdy jsou jednotlivé rámové díly lepeny do mufen. Tento v současné době méně využívaný postup si zachovalo opravdu jen málo výrobců. Jedná se většinou o ty producenty, kteří nabízejí širokou škálu velikostí. Další výhodou je i možnost poskytnout specifickou geometrii pro sponzorované jezdce.

Firma Colnago touto technologií vyrábí rámové sety již více jak 20 let. Stále ručně a stále doma v Itálii. Prvním modelem byla C40, po ní následovala C50 a C59. Pro sezónu 2014 si Ernesto pro své fanoušky připravil nový model C60. Změn, kterých C60 dostála v porovnání s C59, není zrovna málo. Tou nejvýznamnější je bezesporu použití robustnějšího profilu rámových trubek s vnitřní asymetrickou úpravou.

Tímto krokem bylo docíleno zvýšení pevnosti i snížení váhy, aniž by tím utrpělo jezdcovo pohodlí. Současně s touto inovací došlo i ke změně velikosti mufny hlavového sloupku a středového pouzdra (BB86). Nejsou to jen prázdná slova. Jak výrobce uvádí: lepší materiály a modernější technologické postupy dovolují přesnější práci s materiály a díky tomu je možné docílit lepšího využití všech vlastností karbonového vlákna.

Dále je nově baterie nutná k pohonu elektronických sad uložena uvnitř rámu. Zadní stavba a vidlice zůstaly bez změny. Standardně v nabídce nalezneme devět velikostí ve slopingovém a pět v klasické provedení. K dispozici je celkem deset barevných kombinací, rozdělených do tří kategorií, Italia, Racing a Classic. K tomu navíc i rám v provedení pro montáž kotoučových brzd. Váha standardního rámu 900g. (vel. 55). Cena setu C60 včetně vidlice 108 350,- Kč.

Top rám, Top výbava ... jak jinak, že?

Výběr komponentů nepodléhal žádným kompromisům. Kompletní elektronickou sadu Campagnolo Super Record doplňují kola Campagnolo Bora Ultra Two obuta galuskami Vittoria Open Corsa Evo. Jezdcův kokpit je poskládán z karbonových řídítek Colnago a duralového představce PRO. Oporu nalezne v karbonovém sedle Regal Selle San Marco a v pedálech Speed Play Stainless. Váha testovaného modelu 6.985g (vel. 55cm). Cena celého kola je 329.000,- Kč.

Nekompromisní závodní stroj s excelentním ovládáním

Ano, tak jednoduše by se nechalo toto kolo ohodnotit. Všechny jízdní vlastnosti jsou v souladu s očekáváním. Nesetkáte se s ničím, co byste předem od kola s logem Colnago na rámové trubce nepředpokládali. Rám nové céšedesátky je opravdu extrémně tuhý. Reakce kola je okamžitá a je cítit při každém šlápnutí do pedálu. Jediné omezení naleznete pouze v potenciálu pohonné jednotky.

Tuhost rámu se specifickou italskou sportovní geometrií jezdec ocení nejen po rovinách, do kopce a nebo ve spurtu, ale také ve sjezdu. Ideální stopu udržujete s lehkostí a bez nutnosti přehnané kontroly. Mně osobně kolo přijde hodně hravé a litoval jsem, že v mém okolí nemáme dostatek sjezdů, kde bych si mohl tento stroj dostatečně užít.

Ale jak to tak bývá, byl i moment, kde stroj ve srovnání s konkurencí kol této cenové kategorie lehce zaostával.* Při zdolávání prudkých úseků stoupání se projevila vyšší váha a kolo lehce ztrácelo na své dynamice, kterou jinak excelentně disponuje v klasickém zvlněném terénu. Klasický design rámu také nedovoluje vylepšování aerodynamických vlastností rámu, takže ve vyšších rychlostech v otevřeném prostoru může Colnago lehce ztrácet na aerodynamickou konkurenci, ale to už se pouštíme na tenký led spekulací.

* Někteří výrobci dodávají na trh v podobné cenové kategorii sériová kola s váhou i pod 6kg. To, zdali je to výhoda či nevýhoda, není předmětem tohoto testu.

Komfortu tak akorát

Skupina potencionálních zákazníků značky Colnago se rekrutuje z řad bývalých závodníků nebo cyklistů entusiastů, ve většině případů střední věkové kategorie „Masters“ (ve které se nacházím mimo jiné i já). Pro většinu z nich již není primární vlastnit tuhé a rychlé kolo. Hledají pro sebe i více pohodlí. U Colnaga C60 se není čeho bát.

Do kategorie kol Endurace to má samozřejmě daleko. Každopádně model C60 disponuje dostatečným, řekl bych, že lehce nadprůměrným komfortem kol této třídy. Nemalou zásluhu na tom určitě měly i galusky Vittoria Open Corsa Evo. Výrobce myslel i na ty, co by uvítali pohodlí více. Rám je přizpůsoben i pro použití galusky/pláště až do rozměru 28mm.

Jemný impuls, rychlá reakce

Sada Campagnolo Super Record EPS, jakož ta nejvyšší v nabídce, funguje bez jediného zaváhání. Jemný impuls vašeho ukazováku, či palce blesku rychle přenese signál řadícímu mechanizmu a ten bez váhání reaguje. Systém umožňuje řadit jednotlivě, po dvou/třech/čtyřech pastorcích, či jedním vrzem přes celou kazetu nahoru i dolu. Přesmykač si svojí polohu upravuje sám automaticky bez nutnosti jakékoliv kontroly. Karbonová kola Campagnolo Bora Ultra Two (v galuskovém provedení) celý komplet elegantně, ale hlavně funkčně doplňují. Tuhost a dynamika jsou jim vlastní. Na tento komplet sady a kol se zvyká opravdu rychle.

Konkurenční porovnání

 

Colnago

C 60

Pinarello

Dogma F8

Bianchi

Oltre XR2

Cipollini

RB1000
cena
329 990,- Kč
264 990,- Kč
299 990,- Kč
285 000,- Kč
rám
C60 Carbon Mavic Cosmic Carbone SLE WTS HoC Oltre XR2 Carbon RB1000 Carbon
kola
Campagnolo Bora Ultra Two Giant P-SL1 WheelSystem Fulcrum Speed XLR Lightweight Sprint III
sada
Campagnolo Super Record EPS Shimano Dura-ace Di2 Campagnolo Super Record EPS Shimano Dura-ace Di2
kliky
Campagnolo Super Record Shimano Dura-ace Campagnolo Super Record Shimano Dura-ace
sedlo
Regal Selle San Marco M.O.st Panther Fizik Arione R3 Prologo Scratch Nack

Co napsat závěrem?

Colnago. Historie, vášeň, krása, elegance, šperk, sen a nebo jen jedna značka z mnoha? Ať každý ohodnotí sám. Marně pátrám po správném slovu, které by plnohodnotně vystihlo pocit, který jsem prožíval během těch pár krásných podzimních dní.

V momentě, kdy jsem vzal kolo poprvé do rukou a začal upravovat posed, jsem se nemohl zbavit pocitu, že si mě kolo podmaňuje nějakým záhadným kouzlem. Jen během letošního roku jsem vystřídal minimálně patnáct silničních kol. Většinou té nejvyšší kategorie a vždy s excelentními jízdními parametry, ale jen ve dvou případech jsem propadl onomu nepopsatelnému pocitu. V obou případech se jednalo o italský stroj naplněn až k prasknutí italskou dynamikou, vášní, elegancí a dlouholetou závodní historií. Italský styl s geny starých mistrů, který Vás bude naplňovat i po několika letech a neztratí nic na své eleganci.

 

FOTOGALERII SI MŮŽETE PROHLÉDNOUT ZDE:

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

  • Honza
    25. 10. 2014, 11:56 (před 3 roky)

    Díky za příspěvek a pochvalu. Doufáme, že se část diskutujících brzy přesune sem, budeme jen a jen rádi :-)

  • Ravens
    24. 10. 2014, 10:11 (před 3 roky)

    Nádherný kousek :). Klika že člověk není milionář, fakt bych si nebyl schopen vybrat co si pořídit :)
    JInak výborný web, škoda že všichny diskuze se vedou RK.com a tady je zatím mrtvo.
    Držím palce