SuperCycling.cz

TEST: Cannondale Synapse Hi-MOD 2

24. 3. 2014, 14:16

V čase jarních klasik se nám příhodně dostává k redakčnímu testu do rukou stroj na ně přímo určený... 

Cannondale Synapse Hi-Mod 2

Cannondale Synapse Hi-Mod 2

Cannondale svůj zcela přepracovaný koncept modelu Synapse oficiálně zařazeného do škatulky “Performance” představilo již v loni a nyní se v plné parádě dostává do prodeje. Testovaným bude Synapse Hi-mod 2 Red ve velikosti 58cm.

Synapsetest celk2 cl

Jedná se o třetí nejvyšší specifikaci z osmi nabízených modelů s karbonovým rámem v ceně 135 999kč. Námi navážená hmotnost tohoto kousku je slušných 6,86 kg bez pedálů.

Rám, nové technologie, kam se podíváš.

Základem každého kola je bezesporu rám, u Synapse modelové řady 2014 to platí dvojnásob. Dvorní návrhář Cannondalu Peter Denk se po dokončení veleúspěšného závodního stroje Super Six Evo vrhnul na vylepšení stávajícího modelu Synapse.

Synapsetest ram1 cl

A nenechal kámen na kameni. Zadání znělo jasně, Synapse musí být pohodlný svou konstrukcí i geometrií, zároveň však maximálně tuhý a lehký.

Docílit těchto rozporuplných vlastností v jednom celku, se podařilo díky hned několika poměrně originálními konstrukčními řešeními.

Synapsetest ram3 clZačnu-li od použitého materiálu, tak v tomto případě se jedná o to nejlepší co u Cannondalu mají a to Hi-Modulus BallisTec karbon, což je vysokopevnostní konstrukce umožňující minimální hmotnost při maximální tuhosti a pevnosti. 

Srdcem Synapse je asi nejzásadnější nové technické řešení a to Power Pyramid, což je asymetrické rozdvojení sedlové trubky ve své spodní části plynule navazující na středové složení. 

Samotné středové složení také není jen tak obyčejné BB30, mimochodem tento standard začal na svých kolech jako první používat právě Cannondale. Na novém Synapsu se objevuje ve své širší podobě, místo klasických 68mm je to 75mm široká mufna, vyžadující i pro tento rozměr určené kliky.

Pro maximální komfort se vývojáři zaměřili i na průměr sedlovky, který je zde jen 25,4mm. Sedlovka je v rámu uchycena intergovanou rozpěrkou, aby mohlo maximum z délky sedlovky pracovat nad horní rámovou trubkou.

Mimo sedlovky se o “odpružení” stará i zadní stavba s přední vidlicí. Zde najdeme logo Save Plus, což je označení technologie zploštění vzpěr zadní stavby, přední vidlice i střední části sedlové trubky, která umožňuje absorbovat rázy jdoucí z nerovností silnice o které u nás není nouze.

Není to však pouze technických vymoženostech, zásadní je i geometrie, která zde nese označení S.E.R.G. = Synapse Endurance Race Geometry. Jde v podstatě o to, dostat se někam mezi čistě závodní a komfortní hodnoty, což se zde podařilo ideálně.

K rámu ještě doplním, že hlava je tapered s ložisky 1 ⅛” nahoře a 1 ¼” dole. Vedení zadní brzdy a řazení je kompletně vedené vnitřkem rámu.

Po důkladné prohlídce rámu, se podíváme i na osazení

Jak je již z názvu modelu patrné, většina komponentů je z nejvyšší Sramovské řady Red 22. Řadící a brzdové páky jsou spolu s přehazovačkou WiFli vyladěné do teamové zelené barvy.

Synapsetest ram2 cl

Přesmykač je uchycen standardně na návarku. Jedenácti-rychlostní kazeta Sram X-Glyde 1190 disponuje rozsahem 11-28 zubů a je roztáčena řetězem Sram PC1190R s dutými čepy. O bezpečné zastavení se starají brzdy Sram Red se špalky SwissStop. 

Jediné co z pohonné jednotky nenese loga Sramu jsou kliky. O ty se postaral Cannondale sám. Jedná se luxusní model HollowGram SiSL2 s převodníky z jednoho kusu Spidering v compactovém provedení 50-34 zubů. Kliky jsou posazeny na ose BB30.

Synapsetest kliky cl

Zapletená kola dodal Francouzký Mavic s modelem Ksyrium Elite S WTS. Jen oproti sériové verzi jsou na testovacím kole místo plášťů Mavic Yksion, Hutchinsony Equinox.

Kokpit a sedlovka jsou od FSA. Konkrétně karbonová sedlovka SL-K v již zmíněném průměru 25,4mm, hliníkový představec SL-K s 6stupňovým úhlem a délkou 110mm a řídítka FSA Pro Wing Compact se sploštělou horní částí. Pod představcem se zelená silikonová blikačka integrovaná do kroužku řízení, pro ty, kteří se k kolem setkáte na živo, zapíná se zmáčknutím z předu :-) 

Sedlo Aliante Delta nesou Manganové ližiny a barevně je vyladěno k bílo-zelenému designu kola. 

Konkurence

Snad již každá velká značka má ve svých řadách model zaměřený hlavně na pohodlí, pro srovnání s testovaným Synapsem padla volba na trojici od Treku, Scottu a Specialized.

 

Cannondale

Synapse HiMod 2

Specialized

Roubaix Pro Race

Trek

Domane 5.9

Scott

Solace 10
Sunapsetest porov cl Sunapsetest specialized cl Sunapsetest trek cl Sunapsetest scott cl
cena
135 999,- Kč
129 999,- Kč
109 990,- Kč
112 400,- Kč
rám
Synapse, BallisTec Hi-MOD Carbon Specialized SL4 FACT 10r carbon 500 Series OCLV Carbon Solace Carbon IMP technology HMF
kola
Mavic Ksyrium Elite S WTS Roval Rapide CL 40 Bontrager Race Lite Tubeless Ready Syncros RP2.0
sada
Sram Red SRAM Force Shimano Ultegra Di2 Shimano Dura-Ace
kliky
Cannondale HollowGram SiSL2 50/34 Specialized Pro FACT carbon Shimano Ultegra, 50/34 Shimano Dura-Ace
sedlo
Fi'zi:k Aliante Delta Body Geometry Romin Expert Gel Bontrager Affinity Race Lite Syncros RR2.0

Synapse v praxi

O novém Synapsu již od jeho loňského představení nějaké informace v médiích proběhly, o to víc jsem byl zvědavý na reálné dojmy.

Před samotnou jízdou bylo samozřejmě nutné nastavit optimální posed abych se pak již mohl v klidu soustředit jen na kolo. K dispozici jsem měl rám 58cm, což je při mých 190cm odzkoušená velikost. Musím jen upřesnit, že zde záleží i na délce nohou které mám trochu kratší a proto volím právě tuto velikost, znám stejně vysoké jezdce, kteří vozí 60cm, to je však již individuální záležitost a je ideální si kolo vždy řádně vyzkoušet.

Mimo sedla jsem ladil ještě výšku představce. Díky vysoké hlavové trubce putovaly všechny vymezovací podložky nad představec a kdyby bylo kolo moje, šla by pryč asi i tři centimetry vysoká blikačka.

Synapsetest ride1 cl

Synapse jsem měl možnost protáhnout Německo-Českým pohraničím Krušných hor, kde není nouze o pestrý terén ideální k prověření všech vlastností kola. Hned po prvních několika šlápnutích do pedálů jsem měl jasno v tom, že tohle svezení bude stát za to. Synapse až nečekaně dobře akceleruje, nebýt o něco kratšího posedu s výše posazeným kokpitem, ani bych nevěřil, že nejedu na plnokrevném závodním stroji. I když on to v závodní stroj je, jen navíc umí jízdu velmi zpříjemnit.

To jak moc nebyl žádný problém ověřit. V našich končinách, což asi každý sám moc dobře ví, není nouze více či méně rozbité silnice a právě v takových podmínkách si Synapse libuje.

Přiznám se, že jsem vyloženě “vymetal” utržené krajnice a vedlejší cesty s co nejhrubším asfaltem a s jistotou můžu potvrdit, že všechny prvky určené k pohlcování rázů a vibrací pracují tak jak mají. Co jsem před tím na “klasické” silničce cítil v rukou a pod zadkem, se nyní ztratilo a jízda byla o poznání klidnější a pohodlnější. Asi nejpřesvědčivějším důkazem poskytovaného pohodlí pro mě pak byl průjezd starobylým centrem jednoho z Německých městeček s poctivými kočičími hlavami, které jsem prolétl, jako by nic.

Synapsetest ride2 cl

 Při jízdě v sedle je dost znát užší průměr sedlovky, sice jsem to nijak neměřil, ale při vysunutí nad rám, jak jsem měl nastaveno, to určitě nějaký ten centimetr “zdvihu” udělá. I přední vidlice s předsazeným usazením předního kola rázy znatelně pohlcovala, navíc však kolu díky povedené geometrii a úhlu hlavy 73 stupňů poskytovala přesné zatáčení.

V kopcích byl dost znát tuhý střed, kdy při plném záběru do pedálů kolo jelo dopředu a vynaložená síla se neztrácela někde v rámu. Trochu slabší stránkou jsou však výplety Mavic Ksyrium Elite. V kontrastu s tuhým rámem bylo cítit, jak je zadní kolo měkké do strany.

Jinak se však trápení do prudkých kopců stávalo o něco snesitelnějším, díky pocitu, že alespoň kolo jede super, když už jezdce bolí nohy :-) Sjezdy se díky již zmíněnému přesnému řízení v kombinaci s pohlcováním nerovností stávají ještě o něco větší zábavou.

Co se osazení týká, kromě podle mě měkčích výpletů, je kolo postavené velice slušně. Sram Red 22 funguje přesně a spolehlivě, osobně mi sice Sramovský DoubleTap systém řazení zrovna nepřirostl k srdci, to je však již čistě individuální a každému může vyhovovat něco jiného. Nejen krásným kouskem, ale i funkčním jsou Cannondalovské kliky Hollowgram SiSL2 s převodníky z jednoho kusu, které jsou tuhé minimálně stejně jako karbonové.

Plusy

Mínusy

- originální design a technické řešení
- měkčí vypletená kola
- výborný poměr pružení / tuhost rámu
 
- přesné vedení stopy
 

Na závěr musím konstatovat, že mě samotného překvapilo, jak moc mě tohle kolo bavilo. Asi nejvíc na mě zapůsobilo, jak se konstruktérům podařilo skloubit dvě tak rozdílné vlastnosti, jako je tuhost a pohodlí do jednoho celku. Vezmu-li v úvahu stav našich silnic, tak by se u nás Synapse mohl cítit doma stejně, jako na jarních klasikách.

Synapsetest celk1 cl

Kompletní informace o všech silničních modelech Cannondale najdete na novém kompletně předělaném webu českého zastoupení www.cannondalebikes.cz. Porovnávat s konkurencí pak můžete v rámci našeho katalogu kol na kolo.cz.

Fotogalerii k testu najdete ZDE.

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

  • petras
    9. 4. 2014, 11:55 (před 3 roky)

    Pokud jste se rozhodli utratit vetsi castku za kvalitni kolo tak vyrobky cannondale vas urcite nezklamou.Jsou to velmi kvalitni a uzivatelsky prijemna kola ,pracoval jsem v Evanscycles v Anglii a mel jsem moznost porovnat ruzna kola a supersix i synapse je urcite to nejlepsi na soucasnem trhu.Pokud mi neverite zeptejte se pana Sagana.
    Petras