SuperCycling.cz

TEST: BMC GranFondo GF02 Carbon 105

22. 3. 2016, 22:44

Již názvem nám napovídá, kam svým modelem švýcarský výrobce cílí. GranFondo, slovo které donedávna většině českých cyklistu nic neříkalo. Dnes všichni víme, že se jedná o italské silniční akce určené nejen pro výkonnostní jezdce, ale i pro širokou veřejnost. Dlouhé tratě, rozmanitý terén a hlavně zábava. S tím vším by si měl model BMC GranFondo poradit. 

PPBD8507-test

Firma BMC v této kategorii nabízí dva typy rámů. Vyšší z nabídky GF01 a dostupnější GF02. Oba dva typy disponují totožnou technologií TCC, sportovní geometrií a oba jsou doplněny i stejnou vidlicí. Jediným rozdílem mezi oběma modely je použití rozdílné kvality karbonových vláken. GF01 využívá vlákno označené TCC 01 Premium Carbon a u GF02 výrobce vsadil na komfortnější směs TCC 02 Carbon.

Největší motivací při výrobě modelu GranFondo bylo jeho využití vlastním továrním týmem BMC Racing na všech mezinárodních akcích od šotolinové Strade Bianche až po kostkový masakr Paříž-Roubaix. Není tomu tak dávno, kdy pouze dvě vlastnosti přitahovaly zvědavost cyklistů - pevnost a nízká váha. Dnes, s novou řadou kol Endurance (do které patří i model GranFondo) disponující navíc větším pohodlím, se mnohým cyklistům změnil svět k lepšímu.

Dva v jednom

Pevnost a pohodlí se podařilo firmě BMC harmonizovat technologií, kterou nazývá TCC (Tuned Compliance Concept). Jedná se o spojení dvou částí rámu rozdílných vlastností. Dominantní část poskytující jezdci dostatečnou oporu při šlapání se rozkládá od hlavové trubky přes dolní rámovou trubku a středové pouzdro v mega rozměru BB86 až po spodní část zadní stavby.

Druhá polovina rámu se stará o pohlcování nerovností silnice, dá-li se to o pěšinkách na závodech Strade Bianche a nebo polňačkách, na kterých poskakují jezdci od pangejtu k pangejtu na Roubaix, vůbec říct. Jedná se více méně o úpravu celé horní části rámu.

 

TCC

Tenké a placaté vzpěry zadní stavby ústící nějakých 10% pod okraj délky sedlové trubky ve spolupráci s dlouhou sedlovkou o průměru 27,2 mm společně opečovávají jezdcova záda a současně přidržují zadní kolo na podkladu. Klidné vedení optimální stopy má cyklista pod kontrolou díky vidlici, která disponuje stejnou technologií, jako zadní stavba.

PPBD8517 test

Pohodlný, ale stále sportovní

Geometrie rámu z řady kol Endurance se vyznačuje kratší rámovkou, vyšším sloupkem a položenější vidlicí. U kola BMC GranFondo je vše jinak. Vlastní a prověřená geometrie byla více méně ponechána tak, aby byla v souladu s novými vlastnostmi rámu a současně vyhovovala i závodnímu nasazení. Dlouhá horní rámová trubka, typická u standardních silničních rámů, zůstala beze změny.

PPBD8513 test

Stejně tomu je u úhlů sedlové trubky a vidlice, která je usazena ve spodním 1” ½  a horním 1” ⅛ ložisku. U délky hlavového sloupku přibyl nějaký ten milimetr navíc. Samozřejmostí je příprava rámu pro montáž mechanické i elektronické sady. Zajímavým a hlavně praktickým doplňkem je integrovaná ochrana proti spadnutí řetězu mezi malý převodník a rám.

PPBD8526 test

Výbava

Jedná se o druhý nejnižší model z nabídky BMC 2016. Volba v tomto případě záměrně padla na novou sadu Shimano 105 včetně klik s převodníky 50/34 a kazety 11/32. Stejně je tomu s výběrem kol. Předvýrobní selekcí prošel model WH-RS010 od stejného dodavatele, na který jsou obuty pláště Continental Ultra Sport 2 SL 700x25.

Zbývající komponenty jsou doplněny z vlastních zdrojů. Konkrétně se jedná o představec BMC RSM 03, řídítka BMC RDB03 a karbonovou sedlovku BMC Complinace s offsetem 18 mm. Poslední zbývající člen sestavy je sedlo Selle Royal Saba. Váha kola 8,4kg. Cena 65 590 Kč.  

PPBD8440 test

Jedeme do terénu

Výčet potenciálních vlastností je u konce. Je na čase nastavit posed. Namontovat na kolo pedály a vyměnit kratší představec za delší. Dobře se ustrojit a vyjet. Počasí dnes moc nepřeje. Teplota okolo 10°, slabý déšť a k tomu fouká nepříjemný zápaďák. Naštěstí už nemusíme jezdit v pletených bundách a kalhotách. Moderní oblečení se hravě postará, aby udrželo tělu potřebnou teplotu. Po prvních deseti minutách, než se tělo adaptuje, je už vše jedno.

Okruh jsem záměrně vybral po nejrozbitějších silnicích v okolí. Bohu dík už jich není tolik. Než jsem se přiblížil do vytipované lokality, měl jsem alespoň možnost si kolo v klidu osahat. Snažím se najít nějakou slabinu, měním posed, kadenci šlapání, rychlost. Zdá se mi, že je to marná práce.

Pevnost rámu je opravdu na velmi dobré úrovni. Robustní spodní část rámu si zde odvádí svůj díl práce a maximální výkon je efektivně přenášen na zadní kolo. Během stoupání začínají do celkového zatím velmi pozitivního dojmu promlouvat osazená kola. Základní set by se lépe hodil na jarní najíždění kilometrů v duchu “těžko na cvičišti, lehko na bojišti”. Zde bych si představil kola minimálně o dvě třídy vyšší. K výkonu rámového setu by sedla daleko lépe.

PPBD8493 test

Konečně jsem dojel k cíli dnešní cesty a vjíždím mezi výmoly. Nechávám kolo jet přímým směrem, aniž bych mezi výmoly kličkoval. Karbonová sedlovka společně s horní částí zadní stavby obdivuhodně pochytává každou záplatu na silnici včetně drobných výmolů. Pasti na medvědy samozřejmě objíždím :-)

Obstojně této dvojici sekunduje i přední vidlice, která bohužel díky menší možnosti propružování (to trápí ale většinu výrobců) brzy dosáhne svých limitů a ponechá část své práce na jezdci. Zde GranFondo opravdu vyniká. Speciálně zadní část “odpružení” si zaslouží velkou pochvalu. S přibývajícím časem stráveným na kole začínám naopak já narážet na své limity.

Zima proti mně rozjíždí svou přesilovku. Ruce se přesouvají do spodního úchopu a řetěz rychle mění polohu na kazetě o dva pastorky níže. Právě zde mohu ocenit ponechání závodní geometrie, která mi bez velkých obtíží dovoluje vytvořit aerodynamický posed. Možná, že i díky tomu jsem domu dorazil dříve, než došlo k úplnému znecitlivění mých končetin.

PPBD8540 test

Stopětka funkčností potěší a designem nezklame

Ještě zbývá dodat něco málo ke komponentům. Druhý základní model GF02 je osazen novou sadou Shimano 105, která se vyznačuje velmi jemným a přesným chodem řadícího systému tak, jako je tomu u vyšší sady Ultegra.

Nový typ převodníků s lepšími náběhy pro plynulejší změnu převodu z malého převodníku na velký spolupracuje s přepracovaným přesmykačem znamenitě. Lehce za očekáváním zůstaly svým výkonem brzdy. Je možné, že výměnou sériového špalku za měkčí od jiného výrobce bude dosaženo vyšší efektivity (nezkoušeli jsme).

Zapletené sety kol jsou povětšinou slabinou všech sériových kol. V našem případě to platí dvojnásob. Kola disponují dobrou pevností, pohodlím, ale vyšší váha na obvodu ubírá na dynamice. Změnu bych doporučil i u sedla. Přestože sedlo vypadá velmi pohodlně, tak svým tvarem pro sportovní styl jízdy ideální není. Selle Royal Saba sedne jezdcům upřednostňující posed vzpřímenější.

PPBD8511 test

Jaké je očekávané shrnutí? Bude zklamán ten, kdo by od kola BMC GranFondo GF02 očekával nějaký průměr. Rám disponuje velkou pevností, pohodlím, a to hlavně zadní části rámu a sedlovky, která je v této třídě kol nadprůměrná. Závodní geometrie zase uspokojí všechny sportovní jezdce. Záměr vyrobit rám pro každodenní sportovní vyžití se Švýcarům povedl. Výbava naopak ponechává majiteli možnosti pro vylepšování.

Srovnání s konkurencí

 

BMC GranFondo GF02 105

Trek Domane 4.3

Specialized Roubaix SL4 Sport

Cannondale Synapse Carbon 105

 BMC GF02 105  TREK DOMANE 4.3  SPECIALIZED ROUBAIX SL4  CD SYNAPSE CARBON 105
cena
65 590,- Kč
59 990,- Kč
55 999,- Kč
62 999,- Kč
rám
TCC Carbon 400 Series OCLV Carbon Specialized SL4 FACT 8r Carbon  Synapse BallisTec Carbon
kola
Shimano WH-RS010 Bontrager Tubeless Ready Axis 2.0 Mavic Aksium 
sada
Shimano 105

Shimano 105

Shimano 105  Shimano 105
kliky
Shimano 105 50/34 Shimano 105 50/34 Shimano 105 50/34 Cannondale Si 50/34
sedlo
Selle Royal Saba Bontrager Paradigm R Specialized Phenom Comp Cannondale Stage Ergo

Bohatou fotogalerii si můžete prohlédnout ZDE.

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

Zatím nebyl vložen žádný komentář.