SuperCycling.cz

Preview: Argon 18 Nitrogen Jana Bárty

16. 7. 2015, 12:18

Jan Bárta a jeho stájoví kolegové přesedlali z Fuji na Argon 18, který je i titulárním partnerem týmu nesoucí název Bora-Argon 18. Co český závodník říká na svůj závodní materiál a jak je s ním spokojen? Seznamte se trochu blíže s koly kanadského výrobce.

bartic-kolo-nahoru

Kanadská firma Argon 18 se sídlem v Montrealu a tradicí od roku 1989 tým vybavila třemi modely: Gallium Pro, Nitrogen a časovkářským speciálem E-118 Next. Pro klasiky a speciálně pro Paříž-Roubaix měli Jan Bárta a jeho kolegové ještě možnost osedlat upravený model Gallium Pro, který se lišil především komfortnější zadní stavbou.

Třeba pro nedávné MČR ale rodák z Kyjova zvolil aerodynamický model Nitrogen, který vozí i ostatní kolegové na většině závodů. A jede ho i na Tour.

nitrogen batric 1

„Jezdím aero kolo, protože jsem s ním maximálně spokojený. Mám pocit, že zvlášť po rovině doslova letí. Celkově jsme si materiálem hodně polepšili, rozhodně si nemáme na co stěžovat. I časovkářská koza je výjimečně dobrá, oproti tomu loňskému kolu je to velký skok,“ rozjímal o materiálu, který má tým k dispozici, výborný tempař, specialista na časovky a jediný český závodník stáje Bora–Argon 18 Jan Bárta.

Pojďme si ale v Česku nepříliš známou značku kol představit. Filozofie Argon 18 stojí na nápadech a kreativitě bývalého závodníka Gervaise Riouxe, který během své kariéry patřil k nejúspěšnějším severoamerickým cyklistům své generace. Třikrát byl šampiónem Kanady, vyhrál mimo jiné prestižní závod Okolo Lucemburska a 10 let byl oporou kanadské reprezentace na vrcholných akcích.

Po konci kariéry si nejdříve otevřel v Montrealu krámek, kde prodával kola a nastavoval lidem posedy. Mezitím stavěl i rámy a velký zlom přišel v roce 1999, kdy se značka Argon 18 prezentovala na veletrhu Interbike v Las Vegas.

bartic fotka ke kolu

Kvalita zpracování a aerodynamika hrály u Argon 18 vždy velkou roli. Důkazem toho jsou tituly mistrů světa v triatlonu, které na speciálech kanadské značky získali třeba Samantha McGlone, Torbjorn Sindballe a Bella Comerford. Triatlon je u Argon 18 stále důležitým sportovním odvětvím, ale k cyklistické časovce už je to odtud jen kousek.

Přes sponzoring několika menších profesionálních týmů se Argon 18 dostal až k německé profesionální stáji vedené Ralphem Denkem, která letos znovu startuje na Tour de France. Pro značku Argon 18 je to ale poprvé, co se její kola na „Staré dámě“ představují.

Jak již zaznělo výše, Jan Bárta na většinu závodů používá aerodynamický model Nitrogen a není překvapení, že stejné kolo rodák z Kyjova osedlal i při nedávném MČR, kde jsme měli možnost si jeho stroj blíže prohlédnout.

Argon 18 Nitrogen využívá několika patentovaných technologií, které Argon 18 používá i u jiných svých rámů. Monokokový rám a technologií Optimal Balance se chlubí vyváženou kombinaci nízké hmotnosti, tuhosti a komfortu. Karbonový kompozit 7003HM prý přináší o 17 procent lepší poměr tuhosti a hmotnosti.

Dle mechaniků stáje je hmotnost samotného rámu ve velikosti M s lakem a povrchovou úpravou 960 gramů, což je sice skoro o 200 gramů více než u modelu Gallium, ale přednosti Nitrogenu je třeba hledat jinde než v supernízké hmotnosti. A třeba v porovnání s jiným aerodynamickým modelem, a to Aeroroad CF SLX od německé značky Canyon, už rám vychází papírově stejně.

Stavba rámu Nitrogen je poplatná aerodynamice. To je vidět na první pohled na oploštěných rámových trubkách a sedlovce Aero SP5000 a také na brzdách TRP, které jsou ukryty před prouděním vzduchu za přední vidlicí a skryty za masivními nohami zadní stavby. Součástí optimálního řešení stavby rámu je také press-fit hlavové složení Aero 3D Headset a středová osa BB86.

bartic kolo 3

Rám je kompatibilní s mechanickým i elektronickým řazením. Tým Bora-Argon 18 letos přezbrojil na elektronickou sadu Shimano Dura-Ace Di2. Doplňují ji kliky FSA K-Force s měřičem výkonu power2max. Celek doplňují zapletená kola Vision s 55milimetrovými karbonovými ráfky. Prologo dodává týmu sedla a omotávky, Speedplay pedály a na pozici dalších komponentů jako je představec a řidítka lze opět spatřit komponenty značky FSA.

„V Evropě Argon 18 asi až tak známý nebyl, ale díky tomu, že se stali naším partnerem, tak doufám, že tohoto kanadského výrobce hodně zviditelníme. Bohužel mohu posuzovat jen ty nejlepší modely, a pokud nad ním někdo uvažuje a má na něj peníze, rozhodně bych tohle kolo doporučil,“ prozradil Bárta.

„Já trénuji na Nitrogenu, ten model jsem si fakt oblíbil. Ale mám k dispozici ještě dvě časovkářská, klasické závodní, závodní rezervu a ještě jedno další. Na nedostatek matriálu si rozhodně nemohu stěžovat,“ usmívá se Bárta, který je jedním ze čtyř Čechů na právě probíhající Tour de France.

Během Tour tým Bora-Argon 18 představil nové aero kolo Nitrogen Pro 2016, což je vylepšený model toho stávajícího. Je ještě lehčí než předchůdce. Má novou aerodynamickou sedlovku a hlavně monokoková karbonová řidítka, která podle výrobce přináší o 30 % lepší aerodynamiku a lepší řízení. Uvidíte ho na posledních čtyřech snímcích naší fotogalerie, kterou si můžete prohlédnout ZDE.

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

Zatím nebyl vložen žádný komentář.