SuperCycling.cz

Představení - Merida Reacto 2018

30. 6. 2017, 09:12

Německo-taiwanská společnost Merida přichází do sezóny 2018 s inovovaným aerodynamickým modelem Reacto III. Ostrý debut těchto kol proběhne právě na Tour de France.

IMG-7213-2-680

Hlavní změny jsou: snížení aerodynamického odporu, váhy, navýšení pevnosti, dvě různé geometrie a výběr mezi ráfkovými a kotoučovými brzdami.

TdF bahrain

Spojení Meridy s týmem registrovaném v Bahrainu je všeobecně známé. Mnozí pozorní fanoušci zaregistrovali, že týmoví jezdci testovali novinku již během jarních závodů. Ostrému nasazení bude novinka podrobena až na Tour de France. K naší velké radosti si Reacto III svojí premiéru odbude společně s naším debutantem na Tour de France, Ondrou Cinkem.

Trochu z historie

První Reacto bylo vloženo do nabídky Meridy již v roce 2011. S novým modelem třetí generace řady Reacto ho spojovala lehká aerodynamická úprava rámu, vidlice a sedlovky, integrace všech lanovodů a příprava pro elektronické řadící systémy. K opravdovému aero kolu to mělo ovšem ještě hodně daleko.

Reacto II Merida odhalila jako novinku na sezónu 2014. Konstruktéři slavili úspěch na všech frontách. Nová modifikace rámu, která byla plně podřízena maximálnímu snížení aerodynamického odporu, byla natolik zásadní, že model Reacto II patřil mezi top pětku nejlepších v této kategorii.

Na dvojce výrobce upravil nejen tvar rámu, ale myslel i na navýšení celkové pevnosti rámu a i jezdcovo pohodlí. Poprvé se kola značky Merida také objevují na závodech WorldTour, a to s týmem Lampre Merida.

IMG 7222 680

Současnost

Druhá modifikace Reacta je aktuální novice Reacto III podobná o poznání více, než byla jednička dvojce. Z větší vzdálenosti byste rozdíly jen těžko hledali. Nicméně, ještě jednou si připomeňme hlavní inovace.

  • vylepšení aerodynamiky
  • snížení váhy
  • navýšení pohodlí
  • dvě geometrie
  • poprvé kotoučové brzdy
  • integrovaný kokpit

reacto kokpit

Vylepšení aerodynamiky

Redukce aerodymanického odporu nového modelu byla na prvním místě. Podle informací od samotného výrobce je to rovných 5%. Může se to zdát málo, ale každé procento se dnes počítá. Základní rysy rámu zůstaly bez změny. Konstruktéři se v tomto případě drželi osvědčené profilace NACA Fastback.

Úpravou si prošla převážně přední část rámu. Tělo hlavové trubky, ve které jsou uložena dvě průmyslová ložiska v rozměrech 11/4” a 1/18”, je o něco subtilnější a nově v kapkovitém profilu. Pohodnou optimalizaci dostala i horní rámová trubka.

Ihned za hlavovým složením je nápadně robustnější tak, aby co nejvíce navazovala na hlavové složení a nový kokpit od firmy Vision. Z časovkářského speciálu nové Reacto převzalo “spojler” před zadní brzdou, která je umístěna za středové pouzdro. Poslední rozpoznatelnou změnou jsou subtilnější vzpěry zadní stavby.

IMG 7229 320      IMG 7219 320

Snížení váhy

Vyšší váha aero speciálů je hodně probírané téma a hraje velkou roli při rozhodování samotných závodníků, jestli sáhnout po klasickém univerzálním kole, a nebo využijí model s aerodynamickou úpravou. UCI limit je daný, 6,8 kg pro všechny.

Většina týmů kola svých jezdců musí dovažovat přidáním těžšího materiálu na nejvýhodnější místo. Většinou to bývá do středového pouzdra. Dostat tedy váhu aero kola na tuto hranici, bylo hlavním cílem konstruktérů od Meridy. Podle čísel, která máme dnes k dispozici, je redukce váhy na novém rámu Reacto III zásadnější než redukce aerodynamického odporu. V konečném součtu se jedná o celých 335 g/18%.

IMG 7223 320      IMG 7224 320

 

Reacto II

Reacto III CF4

rám

1250g.

1010g.

vidlice

406g.

368g.

sedlovka

300g.

250g.

zámek sedlovky

30g.

30g.

hlavové složení

60g.

53g.

celková váha

2046g.

1711g.

celková redukce

 

335g.

IMG 7281 680

Změna karbonové směsi k vyšší třídě (karbon 30T, 40T a z deseti 10%  60T), tenčí sedlové vzpěry na zadní stavbě a k tomu nová karbonová sedlovka Flex Stay, která je vyrobena pouze z jednoho kusu.

To jsou hlavní podílníci na snížení váhy nového Reacta. Tím vším se může pochlubit rám s označením CF4. U levnějšího provedení CF2 je použitá směs 24T a 30T a sedlovka ve vyrobená ze dvou kusů.

 

CF4

CF2

rám

1010g.

1093g.

vidlice

368g.

403g.

sedlovka

250g.

300g. 

Z výše uvedeného je patrné, že při troše přemýšlení je naprosto reálné takové kolo pro závodníky týmu Bahrain Meride připravit. Čas nám ukáže, jestli zažité zvyky závodníci pozmění a nebo zůstanou věrni tradici.

IMG 7267 680

Navýšení komfortu

Při rozhodování nejen samotných závodníků, ale také nás obyčejných uživatelů, hraje svojí roli při výběru kola i možnost jistého pohodlí, kterým kolo disponuje. V Meridě zapracovali tuto myšlenku i do přípravy nového Reacta.

Úpravou sedlovky a zadních vzpěr , které nově disponují vyšší flexibilitou, bylo docíleno 24% navýšení v pohlcování nerovností. To není zrovna málo. Při etapách, kdy jezdci jsou nuceni zůstat v sedle více jak šest hodin a ještě k tomu několik dní za sebou, je to zásadní výhoda, kterou by mohli závodníci využít.

Dvě geometrie, nejen pro závodníky

Je příjemné vědět, že při konstruováni kola typu Reacto výrobce myslí i na obyčejné smrtelníky, kteří si rádi koupí “trendy” kolo, ale co rozhodně nechtějí, je na něm posléze trpět. Merida tedy přichází se dvěma geometriemi, CF4 a CF2.

Oba typy jsou až na jednu  úpravu totožné. Varianta CF2 má o 2 centimetry vyšší hlavovou trubku a tím umožňuje nastavení pohodlnějšího/vzpřímenějšího posedu. Jinak za zmínku určitě stojí, že nové Reacto má geometrii totožnou s univerzálním modelem Scultura. Jeden z důvodů je ten, že kolo je lépe ovladatelné a tím pádem pro závodníky využitelné i v členitějším terénu.

IMG 7202 680

Kotoučové brzdy na 6 modelech

V nabídce na příští sezónu je celkem sedm modelů a z nich je možné hned šest objednávat i v provedení s kotoučovými brzdami. V Meridě tomuto trendu hodně věří. Tak pro lepší účinnost kotoučových brzd přišli i s vlastní technologií ochlazování brzdového třmenu.

Ten se jmenuje Disc Cooler a najdeme ho mimo jiné i na aktuálním modelu Scultura Disc. Žebrování připomínající žraločí žábry ochlazuje brzdící třmeny o celých 35% rychleji a tím pádem je brzdný účinek, například v dlouhých alpských sjezdech, vyšší.

Rámy pro kotoučové brzdy vycházejí ze stejné geometrie jako rámy určené pro použití klasických ráfkových brzd. Úpravou si prošlo pouze uchycení kol/nábojů do rámu. Přední i zadní kolo je fixováno do rámu pevnou osou, tím je zajištěna dostatečné pevnost a současně se eliminuje špatné nasazení kola do patky, potažmo možně škrtání kotouče o destičky.

Z čeho budeme vybírat?

Jak jsme se již znímili, výběr bude široký. Standardní nabídka sedmi modelů je v některých případech zdvojena právě o dvojí provedení brzd. Stejný model si zákazník může vybrat jak v provedení s ráfkovými, tak i v provedení s kotoučovými brzdami. V konečném součtu je nabídka nového Reacta poskládána z 13 modelů!

REACTO TEAM-E

Rám: CF4 brzdy mechanické nebo diskové

Sada: Shimano Dura-ace Di2

Kola: Fulcrum Speed 55 Carbon

REACTO 9000-E

Rám: CF4 brzdy mechanické nebo diskové

Sada: Sram eTap

Kola: Fulcrum Metron 55 Carbon

REACTO 8000-E

Rám: CF4 brzdy mechanické nebo diskové

Sada: Shimano Ultegra Di2

Kola: Fulcrum Metron 55 Carbon

REACTO 7000-E

Rám: CF2 brzdy mechanické nebo diskové

Sada: Shimano Ultegra Di2

Kola: Fulcrum Aero Alloy

REACTO 6000

Rám: CF2 brzdy mechanické nebo diskové

Sada: Shimano Ultegra

Kola: Alloy Aero

REACTO 5000

Rám: CF2 brzdy mechanické nebo diskové

Sada: Shimano Ultegra

Kola: Merida Expert

REACTO 4000

Rám: CF2 brzdy pouze mechanické

Sada: Shimano 105

Kola: Merida Expert

 

 

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

Zatím nebyl vložen žádný komentář.