SuperCycling.cz

UCI zakázala používání kotoučových brzd

15. 4. 2016, 10:11

Všichni jsme zaznamenali velmi nepříjemné zranění závodníka Francisca Ventosa (Team Movistar), které mu způsobil disk kotoučové brzdy. Fotky jeho zranění obletěly během jednoho dne celý cyklistický svět. Tento pravděpodobně zlomový moment se odehrál v průběhu víkendového klání na trati 114. ročníku závodu Paříž-Roubaix 2016.

diskove-horni

O používání kotoučových brzd se diskutovalo poměrně dlouhou dobu, než jim UCI dala provizorně zelenou. Éterem se šířily převážně nesouhlasné komentáře, které se týkaly hlavně možného nebezpečí.

Francisco Ventoso je prvním poškozeným jezdcem, kterému disk roztočeného brzdového kotouče navždy vypálil do těla své znamení. Negativní reakce závodníků na sebe nedaly samozřejmě dlouho čekat a na UCI se valila lavina záporných komentářů.

ventoso 1

Nor Harald Tiedemann Hansen, předseda komise schvalování výbavy týmů registrovaných pod hlavičkou UCI, diskuze ukončil. Ve svém oficiální prohlášení testování kotoučových brzd v profi pelotonu s okamžitou platností zastavil.

Jestli je tento verdikt definitivní, ale není vůbec jasné. Výrobci kol jsou přesvědčeni, že použití kotoučových brzd je do budoucna pro silniční závodní cyklistiku velkým přínosem a zajisté budou za jejich opětovnou legalizaci lobovat.

Diskuze se ze závodních kolbišť přenese do zasedacích místností, kde se celé záležitosti budou věnovat všichni zainteresovaní, od zástupců UCI, přes týmové manažery, jezdce, mechaniky a samozřejmě samotné výrobce kol a komponentů. Kdy bude celá záležitost uzavřena, zatím není známo.

UCI byla vždy za své zpátečnictví kritizována. Když už konečně jednomu novému trendu uvolní cestu ke slunci, je opět kritizována. Do jaké míry tato nešťastná událost ovlivní užití silničních kotoučovek, zůstává prozatím utajeno.

Spekulace, hraničící téměř s konspirativními teoriemi, dávají prostor diskusím o tom, že UCI čekala na první takovýto pád a zranění, aby mohla alibisticky oznámit: "My jsme to říkali" a poté spustit debatu o pokračování testování.

 Zajímavé bude teď sledovat jak se k tomuto verdiktu, byť by byl jen dočasný, postaví výrobci kol, kteří byli nejprve donuceni investovat milióny do vývoje nových rámů a teď by jejich několikaletá práce měla přijít vniveč? 

Jisté je v tuto chvíli zřejmě jen to, že téma kotoučových brzd bude na pořadu dne i v budoucnosti. Ale kdo si na svá bedra vezme další, v podstatě již dopředu jasné kontroverzní rozhodnutí o znovuobnoveném testování, je prozatím ve hvězdách. Je přitom více než pravděpodobné, že rozjetý vlak v tuto chvíli nebude již tak snadné zastavit, i kdyby se o to chtěl někdo opravdu pokusit.

Prohlášení MERIDY k diskovým brzdám

V návaznosti na vážné zranění v průběhu nedávného závodu Paris-Roubaix a následnému pozastavení používaní kotoučových brzd ze strany UCI jsme se rozhodli využít příležitosti vydat toto oficiální prohlášení jako jeden ze dvou výrobců kol, kteří na závodech používají diskové brzdy.

 Po oficiálním schválení ze strany UCI o použití kotoučových brzd během oficiálního testovacího období 2016 se značka MERIDA domluvila s týmem Lampre-Merida na testování těchto komponentů v závodních podmínkách.

 Paris-Roubaix byl jedním z těchto závodů.  Ohromující zpětná vazba jak od managementu týmu, tak od mechaniků a jezdců byla natolik pozitivní, že se tým rozhodl zařadit model Merida Scultura Disc do seznamu závodních kol pro sezónu 2016 a používat jej v nadcházejících závodech, ve kterých budou převládat odpovídající podmínky a ve kterých se ukáží diskové brzdy být výhodou.

 MERIDA je přesvědčena o budoucnosti diskových brzd na silničních kolech, jelikož věří, že přidané bezpečnostní aspekty (lepší  modulace a brzdění zejména v dešti a na mokrém povrchu, při zatáčení, zamezení přehřívaní ráfku v dlouhých klesáních atd.) napomohou prevenci nehod a převáží potenciální rizika při pasivní účasti v hromadných pádech.

 Avšak nedávné události ukázaly, že pro snížení potenciálního rizika je potřeba dalšího zdokonalování v oblasti technologie diskových brzd (např. disky se zaoblenými okraji).  MERIDA momentálně vede intenzívní diskuse s dodavateli diskových brzd o posunutí tohoto vývoje vpřed.

Při nedávném oficiálním uvedení naši Scultury Disc, které se uskutečnilo těsně před Paris-Roubaix, jsme využili příležitosti a spolu se 40 cyklistickými novináři diskutovali na téma pro a proti diskových brzd v silniční cyklistice. Během těchto rozhovorů, stejně jako během debat s týmem, potenciální riziko zranění nebylo nikdy prioritou před potenciální přidanou váhou, individuálním nastavením brzd, logistikou, standardem a problémy s neutrální podporou.

 Pořadí priorit se teď změnilo a podnikneme nejvíc, co je v našich silách, abychom podpořili bezpečnostní vylepšení diskových brzd tak, aby nejenom amatérští jezdci, ale také ti z profipelotonu mohli naplno využívat dlouhý seznam výhod diskových brzd. 

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

Zatím nebyl vložen žádný komentář.