SuperCycling.cz

UCI dala kotoučovým brzdám zelenou

19. 4. 2015, 12:00

Po několikaletém odmítavém přístupu Mezinárodní cyklistické unie UCI k problematice kotoučových brzd v silničním profi pelotonu se konečně hnuly ledy.

KotoucovkyUCI17-perex

Ačkoliv má vstup kotoučových brzd do silničního pelotonu mnoho zastánců, existuje také nemalá skupina jeho odpůrců. Historie pamatuje debaty na téma riziko popálení či jiného zranění o kotouče v hromadných pádech stejně tak, jako opačnou problematiku nadměrného zahřívání karbonových ráfků v táhlých sjezdech a výrazné omezení jejich brzného účinku a tím zvýšené riziko pádu a následného zranění.

Dlouholeté debaty na toto téma vedla a vede mezinárocní cyklistická unie UCI se světovou federací výrobců sportovních potřeb (World Federation of the Sporting Goods Industry - WFSGI). Ta pro tyto účely dokonce zřídila speciální komisi ve které na nejvyšších postech figurují pruduktoví a vývojoví experti Sramu, Specialized, FSA, Shimana, BMC, Scottu a dalších firem. Jejich úkolem je podílet se na optimalizaci integrace diskových brzd na silniční závodní speciály a stanovit určitý standard v jejich užívání tak, aby splňovaly veškeré podmínky nnutné pro homologaci UCI.

KotoucovkyUCIshimano cl

Šéf UCI Brian Cookson k tomu říká "Ačkoliv se kotoučové brzdy běžně používají u horských kol déle jak deset let a v posledních dvou letech jsme je umožnili využívat také v cyklokrosu, musíme být s jejich nasazením na silnici opatrní a využít maxima zkušeností výrobců i týmů a samotných závodníků. UCI chce podpořit inovace a zatraktivnit tak závody pro diváky, závodníky i bežné cyklisty".

Výsledkem jednání je plán jehož cílem by mělo být plošné povolení diskových brzd v profi pelotonu v roce 2017. Tomu však budou předcházet dvě etapy testování kotoučových brzd v profi závodech. První etapa bude spočívat v tom, že si týmy mohou vybrat dva závody již v letošním roce a to v období srpna a září, ve kterých budou kotoučovky moci poprvé zkusit. Druhou etapou bude rok 2016, kdy budou moci týmy testovat diskové brzdy v všech pofesionálních závodech sezóny. Pokud vše dopadně dobře, tak se od roku 2017 budou moct kotoučovky používat bez omezení na všech silničních závodech.

KotoucovkyUCIspecialized cl

Na masovém rozšíření silničních kotoučovek velcí výrobci pracují. Sram a Shimano již hydraulické brzdy nabízí, Campagnolo jejich vývoj finišuje a další výrobci také nezůstanou pozadu. To samé platí také o výrobcích rámů. Ti se sice zatím soustředili zejména na kategori "nezávodních" modeů, nicméně např Specialized už svůj model Tarmac vybavený kotoučovými brzdami představil v letošním roce a dá se očekávat, že Trek, Cannondale a další velcí hráči profipelotonu budou velice brzo následovat.

Přínos kotoučových brzd ve zvýšené účinnosti je nesporný. Kotoučové brzdy nejenom že neztrácejí na své účinnosti při rozdílných povětrnostních podmínkách, ale mají také zhruba o polovinu kratší brzdovou dráhu. Přizpůsobit se proto tomuto novému komponentu bude muset také styl jízdy pelotonu a je na snadě, že předejít kolizím v okamžiku, kdy část pelotonu pojede klasické brzdy a část kotoučové v podstatě nebude jednoduše možné.

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

Zatím nebyl vložen žádný komentář.