SuperCycling.cz

Novinka: Sram Force 1 a Rival 1

23. 4. 2015, 10:38

Výrobce komponentů, firma Sram, představila nový silniční jednopřevodníkový koncept. Systém řazení 1x (1x11), který se velmi dobře etabloval mezi bikery a je hojně využíván závodníky na cross country, či enduro strojích, nově Sram přizpůsobil i pro silniční použití.

sram-nahoru-pevodnik

Výhod, ze kterých by měl jezdec těžit, je jednoduchost ovládání, nižší váha sady, menší poruchovost, nebo lepší aerodynamika. Nové sady Force 1 a Rival 1 jsou primárně určeny pro cyklokros, fitness a triatlon, kde by měly být bezesporu přínosem. Zda si najdou své uplatnění i mezi ryzími silničáři, nám ukáže čas.

Obě sady jsou poskládány ze tří základních Sram technologií. Všechny vychází z konceptu sad určených pro horská kola. Jedná se o převodník X-Sync v rozšířené nabídce od 38 do 54 zubů, jedenáctirychlostní kazety PowerGlide s nejmenším kolečkem 11 z. (pro standardní oříšek), a nebo MiniCluster s nejmenším kolečkem 10 z. (pro oříšek XD). Třetím dílem doplňující celý systém, je přehazovačka, která bude nabízena ve třech délkách ramínka S (kazeta 11-26/28), M (11-28/36) a L (11-32/36 nebo 10-42). 

sram dvojak k clanku

S jednopřevodníkem se před více jak sto lety začalo. Dnes se píše rok 2015 a tuto převratnou technologii máme zpět.  Poměrně dlouhou dobu výrobci nabízeli i trojpřevodníkový koncept (52/42/32), ale ten v poslední době vystřídal systém Compat Drive (50/34).

Sram Force 1/Rival 1 by mohl být podporován sloganem „v jednoduchosti je síla“. Je uživatelsky velmi jednoduchý a přesto nabízí plný rozsah převodů, jako systém Compact Drive. Jako příklad výrobce uvádí porovnání převodníku 42 s kazetou 10/42 a současné klasiky 50/34 s kazetou 11-25, kde Sram 1x vychází dokonce lépe (viz. tabulka převodů). 

Pro závodní nasazení systém znevýhodňuje větší rozestup mezi jednotlivými převody. Kromě cyklokrosu, časovky, či triatlonu, kde se předpokládá využití standardní kazety s nižším rozsahem 11-25/28. Oproti tomu nová sada upoutá zájem sportovních, fitness a rekreačních cyklistů, pro které je připraveno i řazení Trigger na rovná řídítka.

K sadám jsou v nabídce oba brzdící systémy, standardní lankový, nebo hydraulický, určené pro montáž jak na silniční, tak MTB/fitness řídítka. Specifikace všech komponentů jsou již k dispozici v internetovém katalogu Sram.

Sram s těmito dvěma novinkami rozhodně neusíná na vavřínech. Avizovaná bezdrátová sada si prošla dalšími zatěžkávacími zkouškami během první části jarního programu týmu AG2R La Mondiale. Závodní speciály Focus Izalco Max, které byly touto sadou osazeny, testovali jezdci Quentin Jauregui (Paris - Roubaix) a Samuel Dumoulin (Circiut de la Sarthe). 

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

Zatím nebyl vložen žádný komentář.