SuperCycling.cz

Specialized - silniční kola 2017

19. 12. 2016, 11:20

Od první prezentace americké firmy Specialized uběhlo více než 40 let. Změnilo se mnoho. Technologie výroby rámů, komponentů i doplňků, ale hlavně vnímání cyklistického sportu jako takového. V současné době se nevyrábí silniční kola jen pro závodníky. 

Dnes se vyrábí kola úplně pro všechny vyznavače tohoto sportu. Není tedy divu, že kvůli velkému počtu modelů není jednoduché se v nabídce orientovat. Pomoci vám může tento článek.

Co vše tedy v nové kolekci firmy Specialized pro sezónu 2017 nalezneme? Ikonické závodní modely Tarmac, Venge, Roubaix či Allez v různých úpravách rámů a specifikací, to je už standard, na který je fanoušek značky Specialized zvyklý.

Nové jsou řady “silničních” kol pro jezdce, kteří vyhledávají opuštěné silnice s minimálním nebo lépe žádným automobilovým provozem. Pro ně si Specialized přichystal modely Deverge a Sequoia. Trochu mimo stojí speciály pro časovkáře (Shiv), cyklokrosaře (Crux) a také pro cestovatele (Awol).

Tarmac: kolo které nikoho nezklame

PPBD4675 680

Tarmac je bezesporu nejoblíbenější a nejznámější kolo z nabídky Specialized. Je to oblíbený model nejen mezi profesionály nebo amatérskými závodníky, ale svými jízdními vlastnostmi oslovil i mnohé sportovní jezdce.  

Test: Specialized New Tarmac 2015

Poslední verze byla představena na jaře roku 2014 (modelová řada 2015). Cyklistickou veřejnost zaujala svým, v té době nekonvenčním přístupem výroby rámu, kdy každá velikost rámu disponuje rozdílnými pevnostními parametry, a to vždy v souladu s výškou jezdce, tzn., že jezdec s výškou 165 cm využívá totožné jízdní vlastnosti rámu jako jezdec s výškou 190 cm.

Konstruktéři navíc přispěli k vylepšení cyklistova pohodlí. Zmizela sedlová objímka, protáhla se sedlovka a ztenčily zadní vzpěry. Tím vzniklo více prostoru pro pohyb sedlovky a navýšení potřebného pohodlí.

Kolekce 2017 zahrnuje jak rámy s klasickými čelisťovými, tak i s kotoučovými brzdami, které jsou v poslední době stále více v kurzu. V nabídce beze změny zůstává i starší model Tarmac SL4, který se bude nabízet ve třech různých specifikacích.

Venge, když rychlost je vášeň

PPBD4656 680

Venge VIAS byl bezesporu hlavním tahákem loňské sezóny. Svým pomalu kosmickým designem přitahoval pozornost nás všech. Kompletně nová aero platforma si z té původní ponechala jen jméno Venge, vše ostatní je nové. Nový tvar rámu, jezdcova kokpitu, pozice obou brzd a samozřejmě integrace všech lanovodů včetně napájení pro komponenty elektronických systémů do vnitřku rámu.

Smyslem těchto úprav byla maximální redukce odporu vzduchu, která sponzorovaným jezdcům pomáhá šetřit potřebné watty a tím zvýšit efektivitu výkonu. V tomto ohledu je Specialized svým snažením pověstný a nebojí se nové objevy na svá kola aplikovat.

Představení: Specialized Venge 2016, koncept 5:00 minut

Kolekce modelové řady Venge VIAS zahrnuje celkem šest modelů, z toho jsou nově tři na diskových brzdách, dva na čelisťových brzdách a jeden model na původním rámu Venge. Výrobce nezapomíná ani na zakázkové stavby pro zákazníky se specifickými požadavky, nabízí tedy i samostatné rámové sety řady S-works. Samozřejmě v obou variantách brzd, jak kotoučových, tak i čelisťových.  

Roubaix, plynule znamená rychleji

S tímto sloganem uvedl Specialized před několika týdny na trh od základu přepracovaný model Roubaix. My jsme se s tímto speciálem mohly seznámit i v našem redakčním testu. Elastomerové vložky Zerts jsou minulostí. Na scénu vstupuje nový patent odpružení, Specialized jej nazval Future Shock, který disponuje 20mm zdvihu.

Jedná se klasickou tlumící jednotku podobnou těm, které se používají u horských kol, jen je výrazně jednodušší. Tento svůj nový systém konstruktéři vložili mezi představec a hlavovou trubku, aby co možná nejvíce utlumili vibrace přicházející k jezdci od předního kola. Tlumení na zadní stavbě tak sofistikované není.

Zde se celý systém opírá o flexibilitu použitých karbonových vláken, upravenou konstrukci zadních vzpěr a také sedlové trubky. Zadní vzpěry u nového Roubaix jsou se sedlovou trubkou spojeny o poznání níže. Do místa spoje je současně vloženo i uchycení sedlovky. Tímto krokem umožnil výrobce karbonovým vláknům projevit své vlastnosti. Jediné, co v celé tlumící sestavě zůstalo původní, je karbonová sedlovka CG-R.

Test: Specialized Roubaix 2017

Změna se dotkla i geometrie rámu. Nové hodnoty délek a úhlů jsou nyní blíže ke klasické závodní geometrii. Jezdci vyznávající agresivnější pojetí cyklistiky tento krok jistě uvítají. Pro pohodáře si Specialized připravit nový typ řídítek, který je o celých 15 mm vyšší, než je standardní model a tím obě skupiny plně uspokojí.

Snad jedinou kaňkou může být ten fakt, že nový model Roubaix se vyrábí pouze v provedení s kotoučovými brzdami. K dispozici bude šest nových modelů plus tři staré Roubaix SL4.

Allez, dural stále žije

PPBD4995 680

Ano, je to tak. Není vše jen o karbonu. I klasické duralové rámy mají dnes své zákazníky. Vysoká pevnost, nízká váha a zajímavá cena jsou velkým lákadlem speciálně pro mladé závodníky. V této kategorii je Allez legendou a s inovovaným modelem Specialized navazuje na jeho slávu, kterou mu dal tým Acqua & Sapone v čele s Mariem Cipollinim.

V nabídce na sezónu 2017 jsou oba typy. Jeden model v novém provedení Allez DSW SL Sprint, čtyři původní verze Allez E5  a jeden model určený pro cyklistický potěr, Allez Junior.  

Diverge a Sequoia, když asfalt omrzí

Tak právě pro tyto chvíle má Specialized v záloze dva speciální modely.

specialized diverge expert carbon x1 copy 239739 11

Prvním z nich a silničnímu kolu bližší je Diverge. Spadá do nové kategorie kol Gravel bike: kol, která si díky širšímu obutí hravě poradí se všemi šotolinovými cestami. Jezdec si může obohatit své oblíbené silniční trasy o nové zábavnější úseky a nebo se ze silnice na nějaký čas nadobro ztratit.

skevoje 680

Druhým ze zmíněných speciálů je model Sequoia. Zde už se ani o silničním kole moc mluvit nedá. Pláště v rozměru 42 mm, úprava na montáž různých nosičů, a to nejen nad zadní kolo, ale i na přední vidlici, dělají ze Sequoii dobrého parťáka pro cykloturistiku či expediční jízdy po širokém a dalekém okolí.

Prezentace v nejvyšších patrech

Sponzoringem WorldTour týmů si Specialized získává velké množství fanoušků a ve svém snažení rozhodně nepolevuje.

stybyktemuspesli

Na jeho podporu se opět bude spoléhat belgický tým Etixx-Quick Step se Zdeňkem Štybarem i Petrem Vakočem. Spolupráce s nejlepšími závodníky je pro marketing zásadní a  jak všichni dobře víme, Specialized to umí parádně využít.

venge bora

V příštím roce tomu nebude jinak. Specialized bude dál pokračovat s Peterem Saganem, protože se stal sponzorem jeho nového týmu Bora-hansgrohe. Působit tam budou i Leopold König a Jan Bárta.

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

Zatím nebyl vložen žádný komentář.