SuperCycling.cz

Karbon vs. hliník - srovnání vlastností zapletených kol

31. 5. 2018, 09:49

U silničních zapletených kol se používají různé profily i materiály ráfků. Jaké jsou mezi nimi rozdíly? A jaké výplety je lepší používat pro závody a jaké na trénink?

merxktitulka

Karbonové ráfky jsou fenomén posledních pěti let. Jsou velmi lehké, pevné a odolné, ale mají i své nevýhody, které však úzce souvisí s jejich tvarem, konstrukcí a typem.

Vysoký aerodynamický tvar dodává kolům atraktivní vzhled, dominantnost a pocitovou suverenitu jezdce. Výplety a náboje jsou většinou stejné, jaké se používají u běžných hliníkových ráfků.

Rozdíly jsou především ve vysoké tuhosti ve vertikální ose, což značně zatěžuje jezdce vibracemi, které způsobují únavu a zvýšené namáhání zad. Další relativně podstatnou nevýhodou nízké hmotnosti výpletů je malá setrvačnost kol.

U ráfkových brzd nastává klasický problém se zahříváním brzdných ploch ráfků při brždění, což mění mechanické vlastnosti ráfku a z části také i výpletu. Toto samozřejmě neplatí pro stále častěji používané kotoučové sety zapletených kol.

Velká plocha vyšších aero ráfků je výrazně ovlivňována bočním větrem. To způsobuje další zátěž pro jezdce obzvlášť v případě sólo jízdy při velkém bočním větru.

Další nevýhodou karbonových ráfků bývá obvykle vysoká pořizovací cena, která je mnohdy i dvou až trojnásobkem ceny odpovídajících hliníkových výpletů.

Pro závodní použití karbonové ráfky rozhodně doporučujeme. Pro sportovní ježdění a trénink je ale jen omezeně.

merx1

 

EDDY 

- Moderní silniční kola pro závodní i tréninkové účely 

- Nýtovaný ráfek s vnitřní šíří 17 mm a výškou 26 mm vyniká velkou pevnostní a stabilitou. 

- redukované špice ze švédského materiálu SANDVIK 

- přední kola, radiální výplet s náboji osazenými většími odolnými ložisky

- zadní kola - kombinovaný výplet s přímými tažnými špicemi

- ořech kazety SHIMANO 11 nebo XD SRAM 11

- kola mohou být dodávány ráfkovou vložkou SCHWALBE o síle 0,1 mm a tlakovou odolností 12 bar 

- širší ráfek a nové generace plášťů dávají kolům vynikající jízdní vlastnosti srovnatelné s galuskovými koly

- příznivá pořizovací cena je řadí mezi dostupné a špičkové komponenty srovnatelné s karbonovými modely při zachování stejných mechanických vlastností.

- Zapletená kola REMERX jsou testována zkušební metodou podle normy ČSN EN ISO 4210-7, nárazovou zkouškou podle pravidel UCI a dále předními českými závodníky.

- Náhradní díly, záruční a pozáruční servis zajištěn.

Exkluzivně na www.remerx.cz

 

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

Zatím nebyl vložen žádný komentář.