SuperCycling.cz

Favorit F1 Special - návrat české legendy

24. 3. 2016, 09:45

Byl to sen každého malého kluka, ať už začínajícího, nebo ostříleného závodníka. Favorit F1 Special. Kolo, které nebylo určeno pro každého. Jen hrstka šťastlivců měla šanci si své kolo snů přijet do rokycanského Favoritu vyzvednout. Nejeden z čtenářů si na tuto dobu dobře pamatuje. Dnes díky odvážnému počinu Richarda Galoviče naše legenda opět ožila. Favorit F1 Special je zpět. A nejenom on.

FavoritF1-Special-perex

Historie “Efjedničky” Special se začala psát již na počátku padesátých let minulého století. Jednalo se o závodní kolo, které bylo určeno pro talentované jedince vybraných tréninkových středisek a členy reprezentace ČSSR.

Zlomek z produkce se při souhře různých náhod dostal i k obyčejným smrtelníkům. Závodní speciály byly vyráběny přímo v rokycanské továrně pod dohledem zkušených konstruktérů, např. panem Haškem či panem Babickým a posléze osazovány těmi nejlepšími komponenty té doby. Nejčastěji se jednalo o sady Campagnolo Record a okrajově Shimano Dura-ace.

Novou kolekci tvoří tři modely. Hobby F1 Sport, sportovní F1 Special a prémiový F1 Super Special. Všechny modely spojuje jedna myšlenka: vyrobit originální kolo se specifickými vlastnostmi, které je možné díky modernímu zpracování uhlíkového vlákna vytvořit.

Motto firmy mluví za vše: “Steel Feel”, které je možné volně přeložit jako “dotyk oceli” nebo "cítit ocel". Pomocí vlastního vývoje bylo cílem týmu českých konstruktérů vtisknout rámu požadovanou pevnost a přitom zachovat vlastnosti původních ocelových rámů.  

Favorit F1 Sport

FavoritF1 Sport celk cl

Karbonový rám je vyrobený vlastní technologií a disponuje všemi aktuálními designovými prvky. Lanka jsou vedena uvnitř rámu včetně ovládání přední kotoučové brzdy, která opět prochází vnitřkem vidlice. Úpravu pro elekrotronickou sadu nebo montáž kol na pevné osy předního a zadního náboje je možno vyspecifikovat při výrobě rámu.

FavoritF1 Sport det cl

Základní tovární specifikace komponentů je poskládána ze sady Shimano 105, kotoučových mechanických brzd TRP a diskových kol Mavic. Hmotnost kola 8,8 kg, rámu 1 050 g (vel. 55cm). Cena od 65 000 Kč. Za příplatek pak můžete mít kolo osazeno také sadou Shimano Ultegra, do které byl osazen i prezentovaný vzorek.

Favorit F1 Special

FavoritF1 Special celk cl

Tento sportovní model disponuje totožným rámem jako model F1 Sport. Pouze k výrobě rámu je použito karbonové vlákno vyšší pevnosti. Cílovým zákazníkem je v tomto případě ambiciózní sportovní jezdec. S přihlédnutím k této okolnosti byla vybrána i výbava.

FavoritF1 Special det cl

F1 Special se spoléhá na prvotřídně fungující sadu Shimano Ultegra doplněnou o mechanické kotoučové brzdy TRP a kola Equinox zapletená ocelovými špicemi do karbonových ráfků. Karbonová je rovněž 27,2 mm sedlovka Deda. Hmotnost kola je 7,8 kg, rámu 1 050 g (vel. 55cm). Cena od 108 000 Kč

Favorit F1 Super Special

FavoritF1 SuperSpecial celk cl

Zde už je vše jinak. Rámový set modelu Super Special je sestaven z vícekomorových karbonových trubek s proměnlivou tloušťkou stěny od 1,5 po 4 mm, které jsou vyráběny vlastní technologií. Favorit si ji pojmenoval MCCT F1.

Rám disponuje vysokou torzní tuhostí a při tom si stále zachovává vlastnosti klasického Cr-Moly rámu. Oproti dvěma levnějším modelům se Super Special liší také venkovním vedením lanek, a to z důvodu snazší servisovatelnosti na závodech.

Jiné jsou také zadní patky, pro které již nejsou použity CNC frézované hliníkové části, jako je tomu u levnějších rámů. Naopak společným rysem všech tří rámových verzí je použití klasického BSA závitového středu.

FavoritF1 SuperSpecial trubka cl

Jelikož se v případě Super Spacialu jedná o prestižní topmodel, odpovídá tomu i zvolená specifikace, na které se nešetřilo. Prémiová mechanická sada Shimano Dura-ace je v tomto případě doplněna o karbonová kola Equinox Cyclon-X. Stejně je tomu i u jezdcova kokpitu, kde padla volba na německou garážovou značku MCFK.

Celková hmotnost kola se pohybuje od 5,9 do 6,5 kg v závislosti na velikosti rámu. Cena od 240 000 Kč. Pro sezónu 2016 bude k dispozici limitovaný počet 50 kusů.

FavoritF1 SuperSpecial det cl

Čím může současná kolekce modelové řady Favorit F1 upoutat pozornost zákazníka? Jednoznačně svým zákaznickým servisem, tzn. stavbou kola přesně na míru, a to podle stavby těla a s přihlédnutím ke specifickým potřebám samotného jezdce.

Při výrobě každého kusu rámu je možné ovlivnit pevnost jednotlivých částí konstrukce tak, aby co možná nejlépe vyhovoval potřebám cyklisty. Chcete více pohodlí nebo naopak tuhost závodního speciálu? To pro Favorit není problém. Stejně je tomu i se sedlovkou, která může být ve třech provedeních od 27,2 přes 31,6 mm po integrované provedení.

Výroba každého rámu tak probíhá zcela individuálně, nezávisle na tom, zdali jde o model Sport, nebo Super Special. Favorit tudíž nevyrábí kola na sklad.

"Nejprve potřebujeme znát konkrétního zákazníka, teprve potom pro něj začneme připravovat kolo," říká majitel Favoritu Richard Galovič.

Každé kolo je tak vlastně absolutním originálem, protože Favorit nepoužívá pro výrobu rámů unifikované formy, ale lepí jednotlivé individuálně namotané trubky na speciálních stolicích, na kterých se nastavují přesné úhly a délky podle potřeb.

FavoritF1 Special intro cl

Zákazník má volnou ruku jak při výběru komponentů, tak barev. Kromě sériových specifikací Favorit umožňuje volit komponenty i od jiných dodavatelů.

Milovníci Campagnola, Sramu nebo elektronických systémů Di2, EPS či eTap sad, určitě zkrátka nepřijdou. Favorit navíc umožní zákazníkům koupit i samotný rámový kit, který si pak každý bude moci osadit libovolnými komponenty.  

Favorit také plánuje obnovení výroby v původních prostorách bývalého Favoritu v Rokycanech. Momentálně tam probíhá rekonstrukce, nicméně během letošního roku by se měly do Rokycan přestěhovat veškeré výrobní technologie. Návrat k tradicím má tedy Favorit jak se patří rozjetý.

Katalogy jednotlivých modelů včetně přesných specifikací naleznete na domovských stránkách f1.favorit.cz.

Fotogalerii si můžete prohlédnout ZDE.

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

Zatím nebyl vložen žádný komentář.