SuperCycling.cz

Sprinterské watty na závodě Kolem Kataru

10. 2. 2016, 22:15

Úvodní etapu probíhajícího závodu Kolem Kataru dlouhou 182km peloton doslova proletěl průměrem 50km/h. Elitní sprinter Alexander Kristoff musel k tomu, aby se v pohodě udržel tam, kde potřeboval, vyvinout normalizovaný výkon 297 wattů. 

kristof-horni-waty

To je překvapivě průměr, který vykazují jezdci při těch nejtěžších jarních klasikách. Dokazuje to, jak jsou nervózní rovinaté etapy na větru vyčerpávající. Převážnou většinu etapy foukal silný boční vítr, přesto se rychlost pelotonu pohybovala okolo 50km/h.

Pokud se trať stočila mírně po větru, rychlost okamžitě stoupla na 60km/h, naopak proti větru klesala na stále úctyhodných 40km/h. Wattový výkon Kristoffa je ale, jak asi tušíte, ve všech pasážích prakticky stejný - 300W.

Záznam wattmetru Alexandra Kristoffa:

waty kristof 1

Připraveno ve spolupráci s wattovým centrem SPEEDWEAPONRY

Bavíme se o výkonu sprintera, který jede po celou dobu v závětří svých domestiků, protože jeho úkolem je dorazit čerstvý do závěrečného spurtu. Je zřejmé, že kolega na špici se během etapy potýká s výkonem okolo 450W.

Po nervózních 180km se octnul Kristoff se svými třemi kolegy z Kaťuši konečně pár stovek metrů před cílem. Svou pozici měl perfektně připravenou. Kuzněcov, Byström a Morköv udělali, co měli, a jedinou starostí Kristoffa bylo držet se na jejich zadní galusce. Nebylo to úplně bez problémů.

Pět set metrů před cílem musel akcelerovat z celkem poklidných 300W až na 900W, aby si před spurtem zajistil ideální pozici. Rychlost byla v posledních kilometrech prakticky konstantní – 60km/h. V ideálním závětří se pak odehrává přesun na metu 200 m před cílem, která je pro něj jednoznačným signálem - jde se na věc!

Kristoff zapíná svou forsáž na 1500W a pokud možno by s ní rád vydržel až do vítězného cíle. To se ale bohužel nepovedlo. Sto metrů před cílem ztrácí svoji pozici ve prospěch dalších 4 sprinterů, včetně vítěze etapy Cavendishe.

Vydělali na tom, vydrželi s nervy o fous déle a vyřítili se zpoza Kristoffa vstříc stupňům vítězů. Povšimněte si, že jízda v háku mezi 500-200m do cíle stála Kristoffa „pouhých“ 500W. Během spurtu ale vyvinul téměř trojnásobek tohoto výkonu, což se projevilo zvýšením rychlosti ze 60km/h (v háku) na 70km/h (sólo v závěrečné dvoustovce).

Přesto to na vítězství nestačilo. Dočkal se až ve druhé etapě, kde v těsném souboji porážku Cavendishovi oplatil. Dá se předpokládat, že špičkové výkony všech jezdců byly velmi podobné, jen závěrečná taktika do spurtu vítězného jezdce o fous lepší. Každý ušetřený watt se v cílové rovince totiž počítá 2x.

boasson vede katar

Vede Boasson Hagen

Novým lídrem závodu Kolem Kataru je po 3. etapě, časovce na 11 kilometrů, další Nor. Stájového kolegu z Dimension Data Cavendishe vystřídal ve vedení Edvald Boasson Hagen. Časovku vyhrál s přehledem, na druhého Nizozemce van Emdena najel 25 vteřin. Cavendish skončil sedmý (+44 s), Kristoff patnáctý (+58).

„Všechno šlo dnes dobře. Cítil jsem se od začátku týdne dost silný, tak jsem se chtěl pokusit o vítězství. Přesto jsem docela trpěl na větru a jsem štastný, že to stačilo na vítězství i na to, abych se dostal do vedení,“ prohlásil Boasson Hagen.

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

Zatím nebyl vložen žádný komentář.