SuperCycling.cz

Chris Boardman obdivuje Sagana a rád fotí žraloky

23. 2. 2016, 06:10

Za vlády Miguela Induriana byl Chris Boardman nejvýraznějším cyklistou pocházejícím z království za Lamanšským průlivem. Pozornost fanoušků na sebe upoutával na dráze, kde ve stíhačce jednotlivců vybojoval v Barceloně 1992 zlatou olympijskou medaili a později několikrát i duhový dres mistra světa, i na silnici jako excelentní časovkář.

boardman-titulka-1

V současné době se věnuje i výrobě kol s jeho jménem. Značka Boardman nedávno oznámila vstup na český a slovenský trh prostřednictvím firmy Equinox Europe, s.r.o

I zde ale volí netradiční metodu – na rozdíl od běžného distribučního modelu prodává napřímo zákazníkovi. Tím vyřazuje další prostředníky v distribučním řetězci a nabízí nejlepší možnou cenu. To vše se zachováním bleskového servisu a osobní péče, kterou od kol světové značky očekáváme.

Připomeňme si legendárního „Profesora“ v následujícím profilu a ve druhé části také prostřednictvím exkluzivního rozhovoru, který Supercycling.cz poskytl.

Na stroji Lotus třikrát překonal světový rekord v hodinovce a je stále držitelem nejlepšího výkonu (do změny pravidel). V roce 1996 ujel v Manchesteru za hodinu 56,375 km! Své dráhové umění s úspěchem prodával i na silnici. Zlatá medaile z mistrovství světa v časovce 1994 je toho důkazem.

Boardmana přivedli ke kolům jeho rodiče Keith a Carol, kteří se rádi účastnili lokálních závodů. Chris odjel ten svůj první ve 13 letech a od té doby nepřestával překvapovat. Stal se z něj profesionální cyklista.

boardman u kol 3rozh

Jak už bylo zmíněno, mezi jeho největší úspěchy patří olympijské zlato z roku 92 ze stíhačky jednotlivců, které získal ve svých 23 letech. Byla to první zlatá medaile pro britskou cyklistiku za posledních 72 let.

Neméně zajímavý je stroj, na kterém úspěšný závod odjel. Lotus 108 je kolo netradiční konstrukce rámu s letmo uloženými koly, produkovaný legendárním výrobcem závodních automobilů, který vyrobil pouhých 15 kusů tohoto unikátu.

Mezi další úspěchy Boardmana patří několik žlutých trikotů na Tour a zejména neoficiální světový rekord v hodinovce, který drží od roku 1996. Ten však UCI právě kvůli speciální stavbě kola neuznala.

Svou přezdívku Profesor si vysloužil díky pedantskému přístupu k přípravě a tréninku, a také pro své rozsáhlé technické znalosti a perfekcionismus. S oblibou používal zařízení pro měření výkonu a ve svém domě měl dokonce speciální stan simulující nadmořskou výšku, který používal zejména během přípravy na hodinovku. Hodně času strávil také v aerodynamickém tunelu laděním ideální pozice.

V roce 1997 podstoupil sérii testů kvůli nezvyklým poklesům výdrže. Byla mu diagnostikována nízká hladina testosteronu a v tak mladém věku nezvyklá osteoporóza, tedy řídnutí kostní tkáně.

boardman k tomu dalsi

Na tomto stavu se částečně podílely dědičnost, ale také vysilující trénink, který rekordman podstupoval. Nízká hladina testosteronu významně ovlivňovala výdrž a Chris tak nebyl schopen dosahovat výkonů, na které bylo jeho tělo trénováno.

Únava se dostavovala příliš brzy. Na základě svého stavu požádal o výjimku u UCI, která běžně doplňkové užívání testosteronu zakazuje. Přestože byla výjimka nakonec schválena, UCI ji pak kvůli dopingové kauze týmu Festina na Tour de France v roce 98 stáhla.

Boardman sice podstoupil léčbu osteoporózy, ale to pomáhalo pouze jeho kostem, a tak kvůli nestabilní výdrži následující 2 roky zářných výsledků nedosahoval.

I přesto v kariéře pokračoval a nakonec se rozhodl pokořit Merckxův 28 let starý rekord v hodinovce na kole klasické konstrukce. To se mu v roce 2000 i přes zdravotní komplikace podařilo o 10 metrů, a rekord držel následujících 5 let, kdy ho vystřídal Ondřej Sosenka. Rok 2000 znamenal pro tehdy dvaatřicetiletého Boardmana oficiální ukončení profesionální kariéry.

boardman jest ticet

I když skončil, ze světa cyklistiky neodešel. Přestože se kvůli osteoporóze začal věnovat běhu, nadále komentoval cyklistické závody pro několik televizí, psal pro časopis Pro Cycling, podílel se na 3 knihách a dále fungoval jako poradce britského národního týmu.

Od královny získal Řád britského impéria a ke svým dalším aktivitám přibral poradenství vládě v otázkách udržitelných způsobů dopravy, kde nadále prosazuje cyklistiku jako jeden z hlavních pilířů. V současné době žije s manželkou a šesti dětmi a nadále se věnuje vývoji.

Vlastní značka kol

V roce 2007 vyvrcholilo Chrisovo konstrukční nadšení založením značky kol, nesoucí jméno Boardman. Namísto prostého nalepení svého jména na rámy cizí výroby se však od samého začátku podílel na vývoji a v pozici ředitele výzkumu a vývoje setrvává dodnes.

Klíčovým prvkem ve vývoji se pro něj stala nejen počítačová simulace obtékání vzduchu (CFL – computer fluid dynamics), ale rovněž rozsáhlé testování ve větrném tunelu. Ani tady se však nedrží konvencí a místo tradičního testování s čelním prouděním optimalizuje kola pro úhel kolem 20ti stupňů, který je blíže reálným podmínkám během závodu.

boardman kola k rozh 87

Boardman plánuje tento rok otevřít svůj vlastní aerodynamický tunel vyloženě specializovaný na cyklistiku, který bude moci nejen neomezeně používat pro vlastní vývoj a design, ale také pro týmy a co je nejdůležitější, pro vlastní zákazníky. Lidé si budou moci sami zkusit „aero“ testovací vybavení či si pohrát s pozicí posedu.

V současné době nabízí značka Boardman širokou škálu silničních kol i časovkářských speciálů, počínaje dostupnějšími stroji a konče malými zázraky moderního inženýrství, které v sobě nesou více než 33 let Boardmanových zkušeností a po zásluze jsou oceňována jako nejlepší v řadě nezávislých produktových soutěží a testů, kde porážejí i dražší modely zavedených značek.

EXKLUZIVNĚ - ROZHOVOR S LEGENDOU

Při příležitosti vstupu značky Boardman na český trh poskytl Chris Boardman exkluzivní rozhovor i pro Supercycling.cz. V něm hovoří nejen o své práci v oblasti cyklistiky, ale také o činnosti na politickém poli, vášni pro potápění a focení podmořského života, hodinovce i o tom, jak obdivuje Petera Sagana.

zralok od chrise 1

Bahamy 2015 - jeden z exkluzivních snímků podmořského světa okem Chrise Boardmana.

Je o vás známo, že jste muž mnoha profesí. Co vás naplňuje kromě byznysu s koly?

Dva měsíce v roce pracuji jako spolukomentátor pro britské televize BBC a ITV při cyklistických přenosech, hlavně z Tour de France. Nejvíc mého času ale samozřejmě pohltí firma a kola. S tím souvisí spousta věcí, jako třeba design, nové technologie a podobně. Dost času mi zaberou i rozhovory s politiky.

Čeho přesně se týkají?

Snažím se, aby se cyklistika stala přístupnější pro širokou veřejnost. Hlavně v Británii. U nás je to nyní poměrně složité, pro cyklistiku jako masovou záležitost bychom potřebovali více prostoru. Tyto aktivity mi také zaberou spoustu času.

A co vaše další zájmy?

Hlavně potápění a fotografování žraloků. Podmořský svět a vůbec vše, co souvisí s vodou, mě fascinuje. A v neposlední řadě mám početnou rodinu, šest dětí. Takže jsem opravdu dost vytížený muž.

chris na biku

V roce 2009 jste zaběhl maraton v Londýně pod tři hodiny dvacet. Jak často dnes běháte?

Méně, než bych chtěl. Je to dáno i následky zranění z prologu na Tour 1995, kdy jsem si zlomil nohu na několika místech. Běhat momentálně chodím tak dvakrát týdně na hodinu. To je maximum, co mi zdraví dovolí.

Ve světě profesionální cyklistiky se pohybujete stále. Kro je ve vašich očích nejlepším cyklistou současnosti?

Já bych tu otázku trošku poupravil. Kdybych měl říci, kdo je nezajímavější, odpovím bez přemýšlení, že Peter Sagan. To je nejen skvělý cyklista, který vybojuje víc pódiových umístění, než skoro všichni ostatní, ale i velká osobnost. On přesně ví, co cyklistika potřebuje: nejen být nejrychlejší, ale taky zajímavý. A to mám rád. Přinesl do cyklistiky radost i legraci. Rád na něj koukám, i jak pracuje s médii.

Jako aktivní cyklista jste třikrát překonal světový rekord v hodinovce. Co soudíte o současném držiteli rekordu podle nových pravidel Wigginsovi?

Hodinovka je pro něj perfektní disciplína. Jen měl smůlu, že si vybral den s možná nejhoršími podmínkami. Mám na mysli třeba tlak vzduchu, který dělá při hodinovce strašně moc, což si možná spousta lidí neuvědomuje. Kdyby měl nejlepší podmínky, možná by byl blízko hranice, kterou jsem pokořil já. Možná by byl i lepší.

lo od chrise

Ještě jedna parádní scenérie u moře, jak ji zachytil coby fotograf Chris Boardman.

Kvitujete zavedení nových pravidel v hodinovce, která tuto disciplínu znovu probudila?

Dost těžko se na to odpovídá. Do současné cyklistiky promlouvají čím dál více nejmodernější technologie a je škoda, když je nemůžeme použít ani při hodinovce. Kdyby bylo na mě, ať se hodinovka jezdí třeba ve dvou kategoriích: podle stávajících pravidel a pak s nejmodernějšími speciály. Ale to nezáleží na mně. Jsem hlavně rád, že se hodinovka znovu rozjela a u rekordů se mění jména.

 

Více informací o kolech Boardman najdete ZDE.

 

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

Zatím nebyl vložen žádný komentář.