SuperCycling.cz

Watty v Bergenu, aneb jak Peťo Sagan opět k titulu přišel

26. 9. 2017, 21:21

V průběhu mistrovství světa v Bergenu jsme přinášeli i články s čísly a watty ve vybraných kláních. Jako poslední se jejich prostřednictvím vrátíme k nedělnímu závodu mužské elity, který skončil historickým třetím triumfem Petera Sagana.

jaty11

Závodit se v Bergenu začalo opravdu naplno až po úvodních 200 km. Pokud Lucenkovi, Štybarovi a Kreuzigerovi do té doby stačilo zvládat normovaných 250 W, pak na poslední dvě hodiny bylo potřeba o celých 100 W více. Jediný, 3,5km dlouhý kopec na 12km okruhu, se jezdil ve velmi solidním tempu 350 W za sedm minut, v posledních 5ti kolech to však bylo o 100 W více a celou minutu rychleji.

Poslední stoupání bylo na úrovni 480 W. Několika zrychlenými nástupy na 1000 W se nadělil peloton na malé skupinky a poslední tři minuty, než se kopec zlomil do klesání, zaznamenal Lucenko 518 W.

Watty Alaphilippa, který se v kopci zvednul a „odletěl“ od balíku, neznáme. Není však těžké spočítat, že po úvodních 3min. 400W musel navázat následně zrychlením 3min. 600W (!!!), aby se oddělil od svých soupeřů. Jediným, kdo našel odpověď na jeho nástup, byl Gianni Moscon ze Sky, který se na Alaphilippa těsně před vrcholem dotáhnul.

baty45

Před vrcholem tohoto posledního stoupání bylo tedy pole už výrazně nadělené a situace pro Sagana, Kristoffa i Štybara vypadala beznadějně.

Za unikající dvojicí Alaphilippe-Moscone, byla 8km do cíle situace následující:+8 s skupina 8 jezdců s Philippem Gilbertem, +15 s skupina Ulissi, Barguil, Kennaugh a s mankem 25 s další favorité v čele se Saganem.

Pokud by těchto 13 jezdců s náskokem takřka půlminuty netaktizovalo, byl Sagan zřejmě bez šance. Ostatně, i on se po dojezdu vyjádřil, že závod už v těchto chvílích považoval za ztracený. Nicméně taktické hrátky způsobily, že se nakonec na metě 5 km do cíle sjela skupina 25 jezdců a zejména díky Dánům, Italům a Gaviriovi se kilometr před cílem povedlo dostihnout i Alaphilippa.

Během tohoto 4km stíhání zaznamenal Lucenko v háku v závětří 450W (!). Kolik tedy museli jet jeli čelní jezdci, aby Alaphilippa dojeli, si asi dokážete představit. I přesto se někteří další pokoušeli odskočit, ale tady už byl Peter Sagan ostražitý a vše si hlídal perfektní poziční jízdou.

Zdeněk Štybar vše sledoval z tohoto stíhacího expressu a k Saganovi se propracoval až v předposlední zatáčce. Naprosto dokonale mu padnul do háku, takže do poslední šikany před cílovou rovinou vjížděl na ideální pozici.

atenstbbbbbbbb

Finále už znáte: Alexander Kristoff měl maximálku 68,0km/h, Peter Sagan ještě o nějakou tu jednotku vyšší. Poslední tři zatáčky projízdělo čelo rychlostí okolo 52km/h přičemž z té poslední se do cílové rovinky zrychlovalo ze 49km/h na 70km/h za rovných 10 sekund.

Na celkově deváté místo stačil Lucenkovi v závěrečných 200 m průměr 780W s maximem 1.096W . Rozhodující bylo jeho 100m zrychlenní hned za zatáčkou 7s/960W ze 49km/h na 65,5km/h.

Zdeněk Štybar měl před závěrečným spurtem v nohou nepochybně velmi podobné watty jako Lucenko. Na rozdíl od něj se ještě dokázal před poslední zatáčkou propracovat až za Sagana na naprosto ideální čtvrtou figuru. Ovšem to bylo vše. V cílové rovině už zůstal odhadem 300W pod svými schopnostmi. „Bohužel jsem už na ten spurt neměl nohy,“ přiznal.

acesiinaksn

Připravit pozici Zdeňkovi, nebylo pro český tým vůbec nic jednoduchého. Neuvěřitelnou práci odvedl Josef Černý, který po takřka pěti hodinách na špici zaznamenal wattový průměr přes 340 W. Pro zajímavost – devátý Lucenko v okamžiku odstoupení Černého měl 260W a jeho záznam ukazuje, že plné 1,5 hodiny z uplynulých pěti strávil bez šlapání.

Zdeněk Štybar s Romanen Kreuzigerem na tom byli ještě o něco lépe, neboť v českém vláčku vedeném Černým byli ušetřeni veškerých zrychlení v pelotonu, která ubíjejí jezdce za každou zatáčkou, zúžením, občerstvováním či kolizí v pelotonu.

Tato taktika zajistila naprosté bezpečí našich želízek v ohni, a pokud by se jelo na mokru, pak by tato úspora a bezpečí bylo ještě významnější. Navíc naši nespotřebovali kromě Černého prakticky nikoho. Neuvěřitelné – jako by byl prakticky sám v úniku bezmála 200 km.

 Devátý Lucenko zaznamenal v mistrovském závodě normovaný průměr 313W – tj. včetně pro něj úspěšného finále závodu.

 V tomto světle se jeví průměr 340 W, kterým dokázal odtahat celý balík Josef Černý v prvních 5ti hodinách závodu, ještě hodnotnější.

A na závěr si ještě vychutnejte bonbónek v podobě mistrovské poziční jízdy Petera Sagana v posledních 4km závodu, který díky výpadkům v přenosu nebyl.

Připraveno ve spolupráci s wattovým centrem SPEEDWEAPONRY.

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

Zatím nebyl vložen žádný komentář.