SuperCycling.cz

Watty napříč časovkou mužské elity

22. 9. 2017, 19:59

Časovka jednotlivců je disciplína, která za poslední roky neuvěřitelně pokročila. I díky wattům. Málokdo si troufne přelepit displej svého počítače a pustit do pedálů najednou a bezhlavě vše, co v něm je.

jom-mihior

I Tom Dumoulin, poté co ve středu deklasoval zbytek časovkářského světa, přiznal: „Myslel jsem si, že se mi rozbil powermetr, protože ta čísla byla opravdu vysoká. Ale cítil jsem se moc dobře“.

Ano, chce to odvahu, formu a zkušenost se svým tělem, aby si mohl říct – takové watty jsem ještě u sebe neviděl. Nevadí, dneska je den “D”. Výjimka, která potvrzuje pravidlo. Ideálně když nastane právě na mistrovství světa.

 Honza Bárta je zvyklý na vrcholných akcích atakovat TOP 10 a nevedl si v úvodu mistrovské časovky vůbec špatně. První část (zvlněným terénem) zvládnl lépe, než spousta jeho soupeřů zvučných jmen a před závěrečným stoupáním byl zhruba minutu od pódia a pár desítek vteřin za TOP 10. Ovšem pokud první část byla zajetá dobře, druhou část bylo třeba zajet skvěle a navíc na atypické trase.

triobio

Pokud se první část časovky zvlněným terénem odehrála u většiny jezdců normovaným průměrem +/- 420 W (kromě odskočených Rogliče a Dumoulina - ti jeli od začátku na cca 440 W), pak následující výjezd na Fløyen ti nejlepší dávali na bezmála 500 W. Tedy 30minut něco přes 400W + 10 minut téměř 500 W. Neskutečné hodnoty. Přesně, jak uvádí Dumoulin.

 Pro tříkilometrový výjezd parkem na vyhlášenou městskou vyhlídku Fløyen s převýšením 220 m (tedy zhruba stejně, jako 2x lanovkou na Petřín) bylo třeba se zmáčkout na posledních 10 minut o neskutečných 50-80 W výše (Lucenko 460 W/10:47). Závěr to byl tedy neuvěřitelně náročný - jak fyzicky (všichni jeli od začátku stoupání na dluh), tak technicky.

tom indarain

 Ještě pár slov k polemice o výměnách časovkářských speciálů za lehčí silniční speciály. Váhový rozdíl mezi těmito dvěma typy kol dělá zhruba 2kg. Pokud si spočítáte, kolik tato váhová úspora činí v tomto 10% stoupání na 10minut, dojdete k číslu zhruba 15 sekund. To je ale pouze fyzikální hodnota, která nezohlední, jak se na svém speciálu do kopce “cítíte” neboli jak vám je jedna či druhá biomechanika šlapání blízká.

Je tu ale ještě jeden faktor: tělo a svaly zatěžujete 30 minut v nějakém konkrétním postavení a nyní po něm budete chtít, aby vyvinulo stejný výkon v úplně jiné pozici. Tenhle bleskový přechod není vůbec jednoduchý a triatlonisté či XC lyžaři po přezutí z bruslení na klasiku by mohli vyprávět.

Pokud si uvědomíte že výměnou ztratíte minimálně 10 sekund a přechod z jednoho posedu na druhý také stojí tělo nějaké sekundy (někde i desítky) pak volba těch, co neměnili, se ukazuje jako správná. Je třeba být s časovkářským speciálem srostlý, pokud ne, výměna v tomto případě moc nepomůže.

tomafansss

A to je také potěšující vzkaz těm, co odmítají ladit svůj speciál pod 7kg za každou cenu – jeden nebo 2 kg na kole navíc jsou menší zlo, než si myslíte.

Mimochodem, mistrovská časovka byla opravdu nebývale členitá a ty tam jsou časy, kdy stačilo naladit 440 W a vydržet až do konce po absolutní rovině. Na fjordech v okolí Begenu museli jezdci bezchybně zvládnout desítky zrychlení za zatáčkou, minutových intervalů v kopci, náročných průjezdů a uplatnit skvělý rychlostní odhad, často i na mokru.

Plus samozřejmě závěrečných 10 minut „all out“, mezi davy povzbuzujících fanoušků. Po všech stránkách mistrovská podívaná.

Připraveno ve spolupráci s wattovým centrem SPEEDWEAPONRY.

 

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

Zatím nebyl vložen žádný komentář.