SuperCycling.cz

Paráda Valverdeho i Kreuzigera pohledem wattů a čísel

1. 10. 2018, 06:34

Alejandro Valverde je novým králem světové cyklistiky a po celý rok bude vozit duhový dres šampióna. V Innsbrucku to famózně zvládl i šestý Roman Kreuziger, který vylepšil historické české maximum z MS. Pojďme se na šampionát podívat řečí zajímavých čísel z pekelně těžkého závodu.

splackou-baua

Valverde je neskutečný, dokáže si formu udržet 9 měsíců v roce. A očividně regeneruje lépe než kdokoliv z celého profi pelotonu. Kdo viděl závěr Vuelty, kde do posledního chvíle bojoval o celkové vítězství, tak závěrečné dvě supertěžké etapy úplně prázdné nohy a nutně a marně se pokoušel o nemožné a přes závit až do posledního dechu.

Po dojezdu do Madridu se pár dnů oklepe, týden před šampionátem se lehce rozjede a nandá to na celé čáře všem, kteří si na vítězství v Innsbrucku mysleli minimálně půl roku dopředu!

Pro připomenutí, Alejandrova sezóna začala v lednu na Mallorce. Už tam atakoval stupně vítězů. Následně začátkem února vyhrál týdenní etapák ve Španělsku, koncem února potom Abu Dhabi Tour, v březnu čtvrtý na Strade Bianche, koncem března vítězí opět celkově na Okolo Katalánska, v dubnu zvládá na bednu 3 klasiky.

V červnu vyhrává menší etapák ve Francii (včetně tří etap) a dojíždí druhý na španělském šampionátu v silničním závodě a čtvrtý v časovce (ztráta minuta na vítěze), v červenci dokončí Tour de France v TOP 15, v září bojuje o celkové vítězství na Vueltě, poté se pár dnů oklepe a předvede na MS takovouto famózní jízdu! Jak je vůbec možné závodit v takovéto formě od ledna do září tedy plných 9 měsíců?

dojatejbaua

V nedělním finále si Alejandro odtáhnul celý poslední kilometr před cílovou rovinkou sám, pak si z první figury nastoupil a vyhrál. Absolutorium i pro Dumoulina, který nejenže přežil poslední hororové stoupání, ale díky svému tempařskému i sjezdařskému  umění si vedoucí tříčlennou skupinku dva kilometry před cílem doskočil a v závěru dokonce zkoušel překvapit nástupem.

A to ve středeční časovce dojel sice stříbrný, ale na smrt vyčerpaný a pomohl svému týmu už minulou neděli ke stříbru v TTT. Stačily mu tři dny aby se dal opět dohromady a to nezapomínejme, co předváděl na Giru i na Tour.

Letošní supertěžký šampionát s nastoupanými 5.000 výškovými metry, byl jako stvořen pro Romana Kreuzigera. Velkou měrou přispěla k jeho úspěchu jeho pečlivá příprava, ale určitě i průběh závodu a dobrý týmový výkon. Jestli něco Roman miluje, pak jsou to středně dlouhé kopce strojovým tempem lehce pod jeho funkčním prahem. A letošní šampionát Italové na špici jeli pro něj naprosto ideálně. No posuďte sami, takhle vypadají údaje Valgrenova wattmetru:

1. kopec 18:12 (354W)

2. kopec 17:54 (355W)

3. kopec 16:54 (374W)

4. kopec 16:35 (378W)

5. kopec 16:13 (394W)

6. kopec 16:17 (398W)

7. kopec 15:43 (405W)

Tedy sedm čtvrthodinových intervalů v přijatelném 6 % stoupání - první čtyři aerobně (výrazně pod Romanovým FTP), poslední 3 okolo jeho funkčního prahu, místy lehce nad ním. Vždy s 20 minutovým „odpočinkem“ mezi intervaly. Roman to snad musel vědět a podle toho i dlouho před závodem hýřil optimismem.

spurtaleeeinn

Mimochodem, KOM na tomto kopci nezajel nikdo z ELITE, ale bronzový z pátečního závodu U23 Jaako Hanninen, který ho získal spolu s vítězným Hirschim a stříbrným Lambrechtem za 15:39. Tito tři jeli o 4 sekundy rychleji než nejrychlejší muži v nedělním závodě a celou rundu dali rychleji o 10 sekund.

Průjezdy U23 byly 16:53, 17:21, 16:03, 15:39 - tedy většinou s výrazně vyšší intenzitou než „tempové výjezdy“ které obstarali Italové na špici v závodě ELITE. I tady je třeba hledat tajemství skvělého Romanova úspěchu a Hirtova parádního 17. místa. Vždyť 71kg těžký klasikář Valgren (o 6kg více než Kreuziger nebo Woods) neměl problém nejen uviset ale přesvědčivě odjel na vrcholu posledního stoupání.

A zajímavý je i jeho sjezd z kopce. Na vrcholu stoupání se pokusil odjet a závod rozhodnout ještě před závěrečnou stěnou a následný sjezd do Innsbrucku zajel o plných sedm sekund rychleji (4:11) než druhý do té chvíle nejrychlejší čas a dokonce o 9 vteřin lépe než Hanninen s Lambrechtem. Ti stíhali unikajícího Hirschiho, který jim právě v tomto sjezdu odjel a sólově vyhrál U23. Jeho maximálka 96 km/h, průměr 79 km/h, 10-15ti sekundový zrychlující nástup za každou zatáčkou 750-900 W. Takhle se jede pro titul. Zastavila ho až závěrečná stěna.

Pro ilustraci - nejrychlejší ženy vyjely kopec o tři minuty pomaleji než muži (Langvadová - 298W/65kg), ve sjezdu byly pomalejší o více než půl minuty.

Nejrychlejší junioři dali výjezd za skvělých 16:37 (pouze o minutu pomaleji než muži) a možná tady je třeba hledat Vackovy problémy s následnou křečí ve sjezdu.

Závěrečnou 1,8 km dlouhou „stěnu“ s průměrným sklonem 13% (maximum 28%) vyšlápla nejrychleji trojice Woods, Valverde, Bardet (Woods 411W/7:19). Valgren zde ztratil celou minutu a půl.

Přesto dokázal dojet ve druhé skupině a spurtovat s Romanem o šesté místo. Roman zde ztratil zhruba minutu, tedy při stejné váze jako Woods mu chybělo cca 20 W na vedoucí skupinku.

Asi nešlo ani tak o to, že by nezvládnul 411 W jako Woods, ale jak víme, v silových výjezdech na VO2max si příliš nelibuje. Těžko soudit na převody (asi by se to dalo spočítat), ale Woods točil i v tomto nelidském stoupání přijatelných 76ot./min. (Valgren 69ot.). Optimum je pro oba 85-90ot/min.

Předpokádám, že Roman před šampionátem 8mi minutové silové intervaly na VO2max naordinované měl, ale prostě to neklaplo. Každopádně výkonnost měl, sebevědomí a pozici pod kopcem také. Pouze si na těch strmých 411W možná tolik nevěřil.

Woodsových 750W/20sec (max.1000W) ve sprintu na Valverdeho nestačilo, na bronzovou medaili před Dumoulinem ano.

Ve finiši druhé skupiny o šesté místo Roman zdolal nejen Valgrena, ale i Alaphilippa, Pinota, Costu, Izagireho, prostě samá esa. Přitom Valgren měl lepšího spurt než Woods - 10s/885W max.1041W. Tedy 2x škoda, že se Roman nedostal do závěrečného spurtu ve vedoucí skupině. Ale i tak fantastický výsledek. Bravo Roman Kreuziger, ať žije Alejandro Valverde.

 

Připraveno ve spolupráci s wattovým centrem SPEEDweaponry.

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

Zatím nebyl vložen žádný komentář.