SuperCycling.cz

Watty a čísla z výšlapu na Etnu

11. 5. 2018, 14:22

Čtvrteční etapa Gira na Etnu přinesla dle očekávání parádní podívanou. Závodilo se od prvních metrů, když nebezpečný únik 28 jezdců včetně vítězného Chavese stahovalo především BMC pro Dumoulina a v závěru i Astana včetně skvělého Jana Hirta pro svého lídra Lópeze, až se jim podařilo 10 km před cílem “uvařit” i Romana Kreuzigera.

watetna

Ovšem než se jezdci dostali pod Etnu, museli nejprve v členitém terénu zdolat vzdálenost 130 km. Podařilo se jim to za rovné 3 hodiny (!), aby se octli vstříc závěrečnému 40kilometrovému finále na vrchol Etny ve výšce 1736 m.

Rychlostní průměr v té chvíli činil úctyhodných 44km/h (!), normované watty jezdců v balíku téměř 300 W. Je tedy zřejmé, že pokud by kdokoliv z favoritů na celkové pořadí měl aerobní práh výrazně níže než 300 W, přijel by už pod kopec značně “popraven”.

Stoupání na Etnu znamená zdolat obtížných 1673 výškových metrů. Prvních 12 km je relativně přívětivých, sklon zde dosahuje maximálně 5%, jízda v závětří je stále možná, jede se zde 30 km/h.

Ovšem po krátkém sjezdu následuje tvrdší 20km část, kde nejprudší pasáže dosahují až 15%. Tady už musí každý za své a závěrečná hodinka již naplno prověří vrchařské schopnosti jezdců na celkové pořadí.

watetna23

Ti zdolávali nejprudší pasáže stoupání rychlostí až 1900 nastoupaných výškových metrů za hodinu, k čemuž je třeba výkonnost 5,6W/kg. Pro 70 kg jezdce to znamená udržovat prakticky výkon 400 W.

Což byl případ i Roberta Gesinka, který odpadnul až v samotném závěru. O 5 kg lehčímu Ben O’Connorovi postačovalo na udržení se ve vedoucí skupině 370 W a zde tedy leží i hranice anaerobní výkonnosti jezdců na celkové pořadí, zjednodušeně tedy i parametr FTP, pokud se budeme bavit o funkčních prazích z právě proběhnutého hodinového testu na Etně. Ovšem nesmíme zapomenout na tříhodinové rozjetí výkonem 300 W před tímto testem.

Připraveno ve spolupráci s wattovým centrem S1W s.r.o.

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

Zatím nebyl vložen žádný komentář.