SuperCycling.cz

Etapy Gira 2015: dlouhá časovka a spousta hor

8. 5. 2015, 07:08

Dlouhá časovka na 59,4 km a také šest dojezdů na kopec čeká na účastníky 98. ročníku závodu Giro d´Italia, který začíná v sobotu. Startuje se 9. května týmovou časovkou v San Lorenzo Al Mare, konec je 31. května v Miláně. Supercycling.cz vám nabízí detailnější pohled na jednotlivé etapy.

fotka-favorite

1. etapa (San Lorenzo al Mare - Sanremo, TTT 17,6 km)

Týmová časovka podél moře s rovným profilem. Nedají se čekat žádné velké rozdíly, ale pro týmy s elitními časovkáři bude velká výzva získat hned na úvod růžový dres. Zálusk si určitě dělají Orica, BMC, možná Etixx-Quick Step, Movistar či Tinkoff-Saxo.

2. etapa (Albenga, Janov, 177 km)

Rovinatá etapa, která by se měla rozhodovat v hromadném spurtu. Celá se rovněž jede podél pobřeží a v jejím závěru čekají na peloton dva městské okruhy v Janově po 9,5 km.

3. etapa (Rapallo - Sestri Levante, 136 km)

Krátká, ale o to výživnější etapa. Jsou na ni dvě vrchařské prémie, ta druhá je na kopci Barbagelata v nadmořské výšce 1115 metrů. Do cíle je to pak ještě přes 40 km z kopce a po rovině, ale prvních 90 kilometrů etapy se jede většinou nahoru. Klidně může slavit úspěch únik.

4. etapa (Chiavari - La Spezia, 150 km)

Další zvlněná etapa se třemi vrchařskými prémiemi 3. kategorie. Poslední krátký kopec je 10 kilometrů před cílem a mohli by zde dominovat klasikáři.

5. etapa (La Spezia - Abetone, 152 km)

Etapa ve středních Apeninách a první dojezd na kopec. Tady se dá očekávat první skutečný atak největších favoritů. Ale je velmi pravděpodobné, že přijedou ve skupince spolu a půjde jen o bonifikační vteřiny. Cílový kopec je sice 17 km dlouhý, ale je táhlý a maximální sklon je 10%.

6. etapa (Montecatini Terme - Castiglione della Pescaia, 183 km)

Uprostřed lehce zvlněná etapa, ale jinak placka. Pokud se nestane něco neočekávaného, o vítězství by si to měli rozdat sprinteři.

7. etapa (Grosseto - Fiuggi, 264 km)

Nejdelší etapa 98. ročníku. Na peloton čeká pořádná porce 264 kilometrů. Druhá půlka je zvlněná a je to taková lehčí varianta ardenských klasik. Klidně může slavit vítězství někdo ze závodníků, kterým sedí krátké stojky a mají po 260 kilometrech nohy na nějaký atak. Jeden kopec je těsně před cílem.

8. etapa (Fiuggi - Campitello Matese, 186 km)

Další test favoritů. Po 80 kilometrech vystoupají cyklisté na vrchol Forca d´Acero (1530 m). Stoupání do cíle měří 13 km, ale není tak prudké. Průměrný sklon je 6,9%, maximum 12%. Přesto v něm experti očekávají přírodní selekci. Etapa je skoro pořád nahoru, dolů, proto se dá předpokládat mnoho ataků.

9. etapa (Benevento - San Giorgio del Sannio, 215 km)

Na trase jsou tři horské prémie: dvě 2. kategorie a jedna první. Nejvyšším bodem etapy je vrchol Monte Terminio (1240 m) na metě 97,5 km. Není to rozhodně nejtěžší etapa, ale kdo bude mít špatný den, může ji šeredně zaplatit. Poslední vrchařská prémie je 12 km před cílem.

10. etapa (Civitanova Marche - Forli, 200 km)

Po dni volna půjde o poměrně příjemný návrat do reality. Klasická sprinterská etapa podél pobřeží, kde však může hodně foukat. Vítěze by měl určit hromadný spurt.

11. etapa (Forli - Imola, Autodromo Ferrari, 153 km)

Atraktivní zvlněná etapa, která v samém závěru zahrnuje tři okruhy po 16 km s cílem na známém motoristickém okruhu v Imole, kde se jezdí i formule 1.

12. etapa (Imola - Vicenza, 190 km)

Převážně rovinatá etapa vedoucí oblastí Veneto s atraktivním závěrem. Posledních 800 metrů je do kopce se sklonem 10%. Pro některé čistokrevné sprintery ten dojezd určitě nebude.

13. etapa (Montecchio Maggiore - Jesolo, 147 km)

Totální placka, která by měla být pod kontrolou sprinterských týmů. Končí ve známém přímořském letovisku Jesolo. Bude to klid před bouří, favorité budou chtít pošetřit co nejvíc sil na dlouhou časovku.

14. etapa (Treviso - Valdobbiadene, 59,4 km, ITT)

Nebývale dlouhá časovka, která může nadělat velké rozdíly. První polovina je po rovině, druhá lehce zvlněná a technická. Urán, Porte i Contador tady mezi sebou svedou velkou bitvu. Otázkou je, zda budou usilovat přímo o etapové vítězství, nebo jim ho vyfoukne někdo z časovkářských specialistů.

15. etapa (Marostica - Madonna di Campiglio, 165 km)

Horská etapa s dojezdem, který sedí i Romanu Kreuzigerovi. Před čtyřmi lety tam vyhrál etapu při závodě Kolem Trentina. Od startu je to skoro pořád do mírného kopce, po 60 kilometrech přijde vrchařská prémie 2. kategorie. Klíčové chvíle by měly přijít na posledních 30 km, kde jsou na programu dva kopce: osmikilometrové stoupání na Passo Daone (1298 m) a pak cílový kopec do lyžařského střediska Madonna di Campiglio - 15,5 km s maximálním sklonem 12%.

16. etapa (Pinzolo - Aprica, 174 km)

Po dni volna přichází jedna z nejtěžších etap letošního Gira. Je na ní celkem 5 stoupání, to nejmírnější Aprica se jede hned dvakrát (při druhém průjezdu je na něm cíl). Nejtěžším kopcem je Passo del Mortirolo na 142. kilometru. Stoupání měří 12 km a místy na závodníky čeká až 18procentní sklon.

17. etapa (Tirano - Lugano, 136 km)

Bylo by stylové, kdyby zrovna tuhle etapu vyhrál Contador, který v Luganu bydlí, ale je to nereálné. Jediný kopec je hned po startu, etapa je pak sice až do cíle lehce zvlněná, ale o vítězství by měli bojovat nejlepší sprinteři.

18. etapa (Melide - Verbania, 170 km)

Jediný kopec etapy je 35 kilometrů před cílem, ale jde o stoupání 1. kategorie na vrchol Monte Ologno s maximálním sklonem 13%. A v těžkém kopci se to určitě roztrhá, favorité budou muset být ve střehu. Není vyloučeno, že by mohl slavit úspěch únik.

19. etapa (Gravellona Toce - Cervinia, 236 km)

Jedna z nejtěžších etap 98. ročníku, která určitě snese přívlastek královská. Peklo přijde na posledních 70 kilometrech, kdy na závodníky čekají tři vrchařské prémie 1. kategorie. Nejdřív 16,5 km dlouhý kopec Saint Barthelemy, následuje stejně dlouhý Col de Saint Pantaleon a cílové stoupání Cervinia dlouhé 20 km.

20. etapa (Saint-Vincent - Sestriere, 196 km)

A hned další den znovu těžká horská etapa. Na peloton čekají během závěrečných 30 kilometrů dva kopce. Nejdřív Finestre, jeden z nejtěžších kopců letošního Gira v nadmořské výšce 2178 m, a pak cílové stoupání do Sestriere, které však už není tak prudké. V cíli už bude jasné, kdo Giro vyhraje.

21. etapa (Turín - Milán, 185 km)

Závěrečná rovinatá etapa pro sprintery. V Miláně čeká na peloton sedm okruhů po 5,4 km.

etaapy giro dalsi

 

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

  • Honza
    9. 5. 2015, 09:12 (před 6 roky)

    Souhlas, časovka bude klíčová. A jak říkal Roman Kreuziger, v kombinaci s tím dalším těžkým dnem se tam dá šeredně ztratit, pokud člověka nebude mít dobré nohy.

  • Radek Pokorný
    8. 5. 2015, 22:42 (před 6 roky)

    Ta časovka je tak moc dlouhá že v elitní desítce udělá dvouminutové rozdíly a všechno to tam překope. Podle ní se pak bude odvíjet celý závod a vzniknou nové strategie. Individuální časovka bude nejdůležitější na celém Giru. Mortirolo, fíha, to je ale kopec, brutální dlouhá stěna.