SuperCycling.cz

Co ukázala čísla z časovky na Giru?

16. 5. 2016, 06:41

Nedělní jízda proti chronometru na Giru prověřila funkční wattové prahy (FTP – functional treshold power) favoritů. Jak dopadly? Dosavadní závodění na jejich hodnotách příliš paseky neudělalo, takže podle očekávání zůstaly na svých místech – dalo by se říci.

Nečekaný vítěz časovky, bývalý skokan na lyžích Primož Roglič.

Nečekaný vítěz časovky, bývalý skokan na lyžích Primož Roglič.

mapa k rogl

 

Změřili jsme tedy závodníkům 3,5 km stoupání na kótu 448-PANZANO IN CHIANTI které absolvovali po čtyřiceti minutách jízdy. Takhle vypadal záznam 65 kg vážícího Giovanniho Viscontiho (Movistar).

graf k vicso

Průměr 373 W, kadence 94 ot./min. (!), strojové tempo 32 km/h ve 4% stoupání (!).

Visconti zajel velmi solidně a skončil necelou minutku za favority na celkové vítězství v čele s Nibalim, Valverdem a spol. Jak je patrné ze záznamu, ani po týdnu závodění a 40 ti minutách v zápřahu, nemá Visconti problém dostat se na uvedený funkční práh a držet ho takřka ve strojovém módu - tedy stoupat výkonem zhruba 5,7W/kg (!).

Pro téměř dvoumetrového Tobiase Ludvigssona, vážícího 85kg, který měl v tomto stoupání prakticky na vteřinu stejný čas, to znamenalo vyvinout výkon výrazně vyšší (459 W), což dává velmi podobných 5,4 W/kg.

Ten kdo s watty pracuje ví, že právě W/kg jsou v kopci rozhodující. Pro zvídavé pak dávám námět k přemýšlení a diskuzi, proč si může Ludvigsson v tomto kopci dovolit na stejný čas o 0,3 W/kg nižší výkon.

 Pro zajímavost se ještě podívejme na rozložení záznamu Viscontiho wattmetru do jeho wattových zón. V zásadě nám pouze potvrzuje, že prakticky celá časovka se mu opravdu odehrávala v zónách Z4 a Z5, tedy těsně pod anaerobním prahem (opravdu jel naplno).

zony k milfor

Jak bylo ovšem také vidět, vysoké FTP samo o sobě nestačí. Mistři jízdy proti chronometru a vlastně všichni adepti na celkové umístění musí disponovat i skvělým citem pro ovládání svého stroje v obtížných povětrnostních podmínkách a zejména zvládat optimální průjezd zatáčkou jak v nízké, tak vysoké rychlosti.

Pro zajímavost uveďme, že maximální rychlost jezdců dosahovala v této časovce i na mokru téměř 80km/h.

Připraveno ve spolupráci s wattovým centrem SPEEDWEAPONRY.

 

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

  • SPEEDweaponry
    16. 5. 2016, 10:51 (před 10 měsíce)

    ANO- Guru má pravdu, skutečně jde o to, že se při uvedené rychlosti 32km/h uplatní jak aero složka odporu tak gravitace 4% kopce a zde je to tedy ve prospěch těžšího jezdce.

  • Guru
    16. 5. 2016, 09:11 (před 10 měsíce)

    Rozdíl ve wattech v kopci je způsobeny tím, ze kromě výkonové složky potřebné k vyvezení sebe na kopec, je tam složka za samotné kolo a aerodynamicky odpor. Jelikož kola budou mít podobně lehká a ani rozdíl v aerodynamickem odporu jezdcu nebude tak velký jako vahovy, vychází to v neprospěch lehčího jezdce.
    Navíc se nejedná o laboratorní prostředí, nevíme jak komu fouklo, atd.